مسرور: شرایط قابل قبول دانشگاه خواجه نصیر در خوابگاه متاهلی ، طرح تجمیع دست اندازی بر سر راه توسعه خوابگاه ها!

به گزارش اخذ ویزا، تاخیر در اجرای طرح تجمیع دانشگاه خواجه نصیر باعث شده که افزایش ظرفیت خوابگاه های این دانشگاه با مشکلاتی روبرو گردد.

مسرور: شرایط قابل قبول دانشگاه خواجه نصیر در خوابگاه متاهلی ، طرح تجمیع دست اندازی بر سر راه توسعه خوابگاه ها!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، کمبود خوابگاه های متاهلی در دانشگاه ها یکی از مسائلی است که در چند سال اخیر نمود بیشتری پیدا نموده است و دانشجویان را با مسائل زیادی روبرو نموده است. احتیاج دانشگاه ها به خوابگاه های متاهلی در شرایط افزایش یافت که تورم در حوزه مسکن اوج گرفت و دانشجویان متاهل نتوانستند با وام هایی که صندوق رفاه دانشجویان به رهن و اجاره مسکن دانشجویان اختصاص داده سقفی برای خود مهیا نمایند به همین دلیل درخواست اسکان در خوابگاه های متاهلی نسبت به گذشته افزایش صد در صدی پیدا کرد.

در پنج سال گذشته، ساخت خوابگاه های متاهلی ازسوی دولت و در لایحه بودجه تامین اعتبار نمی شد و تعداد این خوابگاه ها که قبلاً در دست ساخت بود، کاهش پیدا کرد، با توجه به این شرایط و نبود امکانات و فضای فیزیکی، امکان ساخت خوابگاه های متاهلی در تمام دانشگاه ها وجود ندارد، این خوابگاه ها فعلاً در دانشگاه هایی احداث می گردد که پروژه هایی در دست اجرا دارند و ساخت یک خوابگاه متاهلی میانگین بین پنج تا 6 سال به طول می انجامد.

بیشتر بخوانید

انتظار سالانه زوج های دانشجو در صف اسکان

دانشگاه های عظیم از این قاعده مستثی نیستند و مشکل کمبود خوابگاه گریبان این دانشگاه ها را گرفته است، از جمله دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است که موانع زیادی را برای ساخت این خوابگاه ها دارد، اما شرایط این دانشگاه نسبت به دانشگاه های دیگر قابل قبول است.

عبدالمجید شاد، معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر، در مورد شرایط خوابگاه های این دانشگاه گفت: در حال حاضر سه خوابگاه متاهلی داریم که بیست زوج دانشجو در آن ساکن هستند.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه شرایط اسکان در خوابگاه های متاهلی با اولویت دانشجویان دکتری است و این شرط به عنوان پذیرش و اسکان در این خوابگاه ها تلقی می گردد درخواست زیادی برای سکونت در این خوابگاه ها نداریم متاسفانه در سال های اخیر آمار ازدواج دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیر کاهش یافته است و این مسئله هم در درخواست های اسکان خوابگاه های متاهلی تاثیر داشته است.

معاون دانشجویی خواجه نصیر افزود: اگر دانشگاه تصمیم بگیرد با توجه به تسهیلاتی که در قانون بودجه همکاری صندوق رفاه آمده است اسکان در خوابگاه های متاهلی را به دانشجویان ارشد نیز اختصاص دهد قاعدتا احتیاج در دانشگاه ما بیشتر می گردد و دانشجویان مجبور می شوند در نوبت اسکان بمانند از این جهت دانشگاه خواجه نصیر دو فضای فیزیکی مناسب را برای ساخت این خوابگاه ها در نظر گرفته است بنابراین از لحاظ فضای فیزیکی مسئله ای نداریم.

وی ادامه داد: یکی از خوابگاه های متاهلی دانشگاه خواجه نصیر در بومهن واقع شده که فضای لازم برای ساخت خوابگاه جدید و افزایش ظرفیت وجود دارد و خوابگاه دیگری که در تهرانپارس داریم فضای اطراف آن به گونه ای است که می توان خوابگاه جدید افزود بنابراین طرح لازم برای افزایش ظرفیت این خوابگاه ها موجود است و منتظر بروکراسی های اداری مصوبه مجلس هستیم.

شاد اعلام کرد: ساخت این خوابگاه ها در دانشگاه احتیاج به حمایت مجموعه هایی مانند بانک ها و صندوق رفاه دارد که چارچوب های مناسبی نیز تامین شده، اما طرح تجمیع دانشگاه خواجه نصیر در اجرای این طرح تاثیر داشته و در دو سال گذشته دو طرح تجمیع پردیس دانشگاه تصویب شد و همچنین در حال آنالیز است و به نتیجه نهایی نرسیده ایم. وجود این طرح ها تاثیر بسزایی را در تصمیم گیری دانشگاه داشته و تاخیر در ساخت خوابگاه های متاهلی با مسئله تجمیع دانشگاه ارتباط مستقیم دارد.

معاون دانشجویی خواجه نصیر یادآور شد: با توجه به اینکه صندوق رفاه تسهیلات را برای امسال اعلام نموده، اما دانشگاه خواجه نصیر هنوز درخواست خود را برای استفاده از این تسهیلات ارائه ننموده است استفاده از این تسهیلات در ساخت خوابگاه با طرح های دیگر دانشگاه تداخل پیدا نموده است.

شاد با اشاره به اولویت دانشگاه خواجه نصیر در افزایش ظرفیت خوابگاه ها گفت: طرح افزایش ظرفیت خوابگاه ها آماده شده و منتظر تصمیم گیری طرح های کلان هستیم تا مسائلی ایجاد نگردد به این صورت است که در طرح تجمیع خوابگاه ها را نیز شامل می گردد چرا که یکی از مسائل دانشگاه خواجه نصیرعلاوه بر پردیس های پراکنده وجود خوابگاه های متنوع است که حدود 10 خوابگاه در 8 منطقه تهران پراکنده است و فاصله های زیادی با دانشگاه دارد.

وی گفت: هر طرحی که قرار است برای تجمیع دانشگاه اجرا گردد باید تمرکز خوابگاه ها در یک نقطه مشترک باشد که مشکل رفت و آمد دانشجویان به خوابگاه را کاهش دهد.

شاد یادآور شد: اگر بیشتر وزارت علوم به سمت تجهیز دانشگاه های استان ها برود و مسئله بومی سازی را پیگیری کند تاثیرات بهتری دارد؛ چرا که ما نمی توانیم بگوییم که دانشجو از شهرستان ها به دانشگاه های تراز یک کشور نیاید و همین مسئله عدالت آموزشی را زیر سوال می برد؛ چرا که تجهیزات دانشگاه های شهرستان ها کامل نیست قطعا باید در یک فرآیند این امکان ایجاد گردد که در همه نقاط کشور دانشگاه های تراز یک وجود داشته باشد؛ چرا که خوابگاه غیر از همه مسائلی که برای حوزه معاونت دانشجویی ایجاد می نماید عظیمترین مسئله آن مسائل روحی و روانی دانشجویان است و دوری از خانواده هاست و تفاوت قابل توجهی میان دانشجویان ساکن در خوابگاه ها و دانشجویانی که در محل زندگی شان تحصیل می نمایند وجود دارد و کاملا راندمان کاری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد و عواقب اجتماعی مختلفی دارد.

وی در مورد بازگشایی خوابگاه های دانشگاه خواجه نصیر گفت: غیر از خوابگاه بین الملل که در این مدت فعال بود هنوز هیچ خوابگاهی باز نشده و در حال حاضر برای دانشجویان دکتری در حال برنامه ریزی هستیم.

شاد اضافه نمود: حدود صد نفر از دانشجویان دکتری در فراخوانی که اعلام شده درخواست خوابگاه دادند و باید با رعایت مقررات و دستورالعمل های بهداشتی امکان اسکان آن ها را فراهم کنیم در آنالیز هایی که اجرا شده از نظر تجهیزات و امکانات مسئله ای نداریم، اما زمان دقیق بازگشایی را با توجه به درخواست دانشجویان ارشد و کارشناسی اعلام نکردیم و اگر بنا بر بازگشایی خوابگاه ها باشد احتمالا از ابتدای تیر ماه است.

معاون دانشجویی خواجه نصیر ادامه داد: درخواست هایی که دانشجویان برای اسکان در خوابگاه ها داده اند با تایید استاد راهنما با توجه به اینکه احتیاج به حضور در آزمایشگاه ها و کارگاه ها داشتند اجرا شده است البته ما هیچ دانشجویی را اجبار به حضور در خوابگاه و دانشگاه نمی کنیم و این مسئله کاملا اختیاری است و امکان حذف ترم نیز برای دانشجویان فراهم شده است.

وی ادامه داد: براساس دستورالعملی که اعلام شده خوابگاه ها باید با جمعیت پنجاه درصد بازگشایی شوند، اما درخواست هایی که ما داریم شاید با کمتر از پنجاه درصد در هر خوابگاه می توانیم اسکان داشته باشیم و در هر اتاق خوابگاه دکتری یک نفر ساکن شوند.

شاد گفت: ظرفیت خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیر دو هزار نفر است و برای اسکان صد نفر با طرح فاصله اجتماعی مسئله ای از این بابت نخواهیم داشت.

گفتنی است، با توضیحاتی که معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر در مورد شرایط خوابگاه های این دانشگاه داده نشان می دهد شرایط این دانشگاه نسبت به دانشگاه های دیگر کمی قابل قبول تر است، اما درد مشترک همه دانشگاه ها داشتن فضای فیزیکی و عدم اختصاص بودجه از سوی دولت است که باید وزارت علوم به این مسئله توجه بیشتری داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1077

به "مسرور: شرایط قابل قبول دانشگاه خواجه نصیر در خوابگاه متاهلی ، طرح تجمیع دست اندازی بر سر راه توسعه خوابگاه ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسرور: شرایط قابل قبول دانشگاه خواجه نصیر در خوابگاه متاهلی ، طرح تجمیع دست اندازی بر سر راه توسعه خوابگاه ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید