دستور موقت دیدار فرزند

به گزارش اخذ ویزا، گاهی یکی از پدر یا مادر که حضانت را به عهده دارد، از ملاقات دیگری با فرزند جلوگیری می نماید. این اقدام ممکن است باعث ایجاد آسیب های روحی و روانی متعدد برای فرزند گردد. به همین دلیل پدر یا مادری که از ملاقات طفل محروم شده، می تواند ملاقات فرزند را از دادگاه خانواده تقاضا کند.

دستور موقت دیدار فرزند

پس از طلاق در صورتیکه زن و شوهر، فرزند داشته باشند مساله حضانت و سپردن فرزند به یکی از آن ها مطرح می گردد. طبق قانون حمایت از خانواده هر یک از والدین از حق ملاقات با فرزند خود بهره مند است، به همین دلیل راهکارهایی برای تضمین این حق پیش بینی شده است. در خبرنگاران در مورد دستور موقت ملاقات فرزند بر اساس قانون توضیح داده شده است.

حکم ملاقات با فرزند

طبق قانون مدنی، در صورتی که به علت طلاق یا به هر دلیل دیگر، پدر و مادر فرزند در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از آن ها که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات با فرزند خود را دارد. معین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف میان والدین با دادگاه خانواده است. بنابراین زمانی که حضانت کودک به حکم دادگاه بر عهده یکی از پدر یا مادر قرار می گیرد، دیگری که حضانت را به عهده ندارد، حق ملاقات با فرزند مشترک را خواهد داشت و این حق از نظر قانونی مورد حمایت قرار گرفته است.

ملاقات فرزند با دستور موقت

اما گاهی یکی از والدین که حضانت را به عهده دارد، از ملاقات دیگری با فرزند جلوگیری می نماید. در این صورت، به دلیل اینکه ممکن است ممانعت از ملاقات با فرزند، آسیب ها و ناراحتی های روحی و روانی متعدد برای طفل و شخصی که از ملاقات محروم شده را به همراه داشته باشد، فرد می تواند ملاقات فرزند را از دادگاه خانواده تقاضا کند و دادگاه نیز دستور موقت ملاقات با فرزند را صادر می نماید. به این ترتیب ملاقات با طفل با سرعت امکانپذیر خواهد شد.

درخواست دستور موقت ملاقات با فرزند

متن نمونه دادخواست دستور موقت مبنی بر ملاقات فرزند را به توضیح زیر است.

ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده

با سلام ؛

احتراما به استحضار عالی می رساند : اینجانب ……………………. در تاریخ …………………….. در دفترخانه ………………. با خوانده عقد زوجیت دائم منعقد کرده ایم و ثمره این ازدواج …………. تعداد فرزند دختر / پسر ………….. ساله می باشد. اما به دلیل اختلافات خانوادگی در تاریخ ……………….. به موجب طلاق نامه ……………….. از هم جدا شده / جدا از یکدیگر زندگی می کنیم و حضانت فرزند / فرزندان مشترک به عهده خوانده دعوا می باشد . اما ایشان با ممانعت از ملاقات اینجانب با فرزندان ، موجبات بروز ناراحتی های فراوان روحی برای اینجانب و فرزند مشترک را فراهم آورده است و امکان ورود خسارات معنوی جبران ناپذیری برای آینده فرزند غیر قابل انکار است. لذا به دلیل فوریت امر ، تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر اجازه ملاقات با فرزند مشترک و اجرای آن قبل از ابلاغ به خوانده محترم را به موجب مواد 310 لغایت 325 قانون آیین دادرسی مدنی را دارم .

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با قوانین حضانت مطلب حضانت فرزند و نکات قانونی آن را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 810

به "دستور موقت دیدار فرزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور موقت دیدار فرزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید