سوریه، ارتش در آستانه فتحی بزرگ؛ آزادی قریب الوقوع معره النعمان

به گزارش اخذ ویزا، ارتش سوریه در ادامه عملیات پاکسازی ادلب از لوث تروریسم به آستانه شهر مهم معره النعمان رسید، شهری که دومین شهر بزرگ استان ادلب است؛ ویژگی های جغرافیایی آن و اینکه در منطقه ای هموار قرار گرفته است نیز اهمیت دوچندانی به آن داده است.

سوریه، ارتش در آستانه فتحی بزرگ؛ آزادی قریب الوقوع معره النعمان

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، منطقه حساس شمال سوریه همچنان ناآرام است. ارتش سوریه با وجود توفانی که گریبانگیر این کشور شده است همچنان به مبارزات خود ادامه می دهد؛ خاتمه روزی فرصت حرف زدن تمام شد و ارتش عزم خود را برای خاتمه دادن به تروریسم در این نقطه از کشور در استان ادلب جزم کرد.

پس از آنکه ارتش سوریه شهر جرجناز را آزاد کرد، فریاد یاری خواهی تروریست ها بلند شد و این فریاد به گوش کاخ سفید رسید و از میان تمام تشکیلات کاخ سفید این، ترامپ بود که برای یاری به آنها به پا خاست. او زبان به تعریف و تمجید از ترکیه - که سعی می کرد موجودیت تروریست ها را در شمال سوریه حفظ کند - گگردد؛ مغز متفکر و طراح اصلی گروه های تروریستی هنوز نفهمیده است که جرجناز را از دست داده و ارتش سوریه به دو قدمی معره النعمان رسیده است.

ارتش با ادامه پیشروی در محورهای جنوب و شرق ادلب و با پاکسازی چندین روستا و شهرک از جمله شهرک السمکه و روستاهای الدلیم، خوین الشعر، المشامیس و جدیده نواف، مناطق بیشتری را به کنترل خود درآورد و در این جهت از تاکتیک های نظامی و یگانهای زبده - که تجربه عالی در این نوع عملیات ها داشتند - بهره گرفت.

ارتش با محاصره روستاهای اشغال شده و قطع ارتباط جغرافیایی آنها با اطراف، به پیشروی تدریجی خود ادامه می دهد؛ کما اینکه با زیر آتش دریافت جهتهای ارتباطی تروریست ها، به عنوان یک تاکتیک نظامی، مانع امدادرسانی به آنها می گردد و تحرکاتشان را محدود نموده و از هر گونه تحرک تهاجمی یا دفاعی آنها جلوگیری می نماید و فرصت فرار را هم از آنها می گیرد. به این ترتیب یگان های آموزش دیده پیاده نظام، توان پیشروی بیشتر و کنترل تک تک روستاها را به عنوان هدف مستقل پیدا می نمایند و ارتش پس از بزرگترین پیروزی خود و کنترل شهر جرجناز، گام بعدی را در محور جاده بین المللی حلب - دمشق - که اکنون به 5 کیلومتری آن رسیده است - بر می دارد.

در عملیات معره النعمان، آتش توپخانه و حمله های هوایی، نقش اساسی و بنیادینی در تخریب استحکامات تروریست ها و تسهیل پیشروی ارتش به مواضع آنها داشت. مواضع تروریست ها که پیشتر، مواضعی کاملا نظامی بودند اکنون تبدیل به زمینی آرام و هموار شده و هیچ صدایی از آنها خارج نمی گردد. به طوری که انگار تروریست های مستقر در آن مناطق، بخار شده و به هوا رفته یا به کلی از روی زمین محو شده اند؛ در حال حاضر خط پشتیبانی آتش در شهرک های تلمنس، حیش، بابولین و معرشمشه مستقر شده است و ارتش از این منطقه، استحکامات تروریست ها و مقر آنها را منهدم نموده است این در حالی است که خبرهایی از عقب نشینی اغلب گروه های تروریستی به گوش می رسد.

استحکامات دفاعی جبهه النصره و گروه های مسلح وابسته به آن به سرعت سقوط کرد. مراکز دیده بانی ارتش ترکیه هم که بر اساس توافق روسیه و ترکیه در سوچی در این منطقه بنا شده بودند، یکی پی از دیگری برچیده شدند. پس از برچیده شدن مرکز دیده بانی ارتش ترکیه در منطقه صرمان، که به محاصره کامل ارتش درآمده بود، اکنون ارتش به مرکز دیده بانی ترک ها در منطقه معر حطاط رسیده است. با آزادسازی این منطقه، شهر معره النعمان از شرق و غرب به محاصره ارتش درخواهد آمد و یگان های نخبه به راحتی وارد این شهر خواهند شد. آزادسازی این منطقه، بنا به چند دلیل نقطه عطفی در سلسله پیروزی های ارتش سوریه و فروپاشی گروه های تروریستی خواهد بود از جمله اینکه این شهر، تبدیل به یکی از بزرگترین پایگاه های تروریست ها شده است و نیز در امتداد جاده بین المللی معروف به M5 قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی این شهر، تأثیر مهمی در پیشروی های آینده این شهر خواهد داشت؛ همچنین از آنجا که در 64 کیلومتری شهر حماه واقع شده است، هر نوع توافق سیاسی بعدی را هم تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. معره النعمان با جاده ای به طول 60 کیلومتر به شهر حماه می رسد و نقل و انتقال بین حومه غربی و شرقی و شمالی ادلب فقط به وسیله معره النعمان امکان پذیر است.

شهر معره النعمان از نظر تعداد جمعیت نیز دومین شهر بزرگ استان ادلب است؛ ویژگی های جغرافیایی آن و اینکه در منطقه ای هموار قرار گرفته است نیز اهمیت دوچندانی به آن داده است و پیشروی ارتش از این منطقه به سمت شهر سراقب هم آسان خواهد شد. مرکز جغرافیایی این شهر، نقطه ارتباط و پیوندی در نقشه سوریه است؛ از این گذشته ارتش با کنترل شهر معره النعمان، بر ارتفاعات استراتژیک الاربعین و شهر اریحا مشرف خواهد بود.

عملیات حومه ادلب بدون تردید حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت و شاهد غیر قابل انکار رشادت ها و جانفشانی های ارتش سوریه و هم پیمانانش خواهد بود. این عملیات، نبردی سرنوشت ساز و قرین خون و افتخار و پیش درآمد پیروزی درخشانی خواهد بو.د که به تروریسم خاتمه خواهد داد و افسانه سیاهی و وحشت را برای همواره خاتمه خواهد داد.

منبع : العالم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 623

به "سوریه، ارتش در آستانه فتحی بزرگ؛ آزادی قریب الوقوع معره النعمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوریه، ارتش در آستانه فتحی بزرگ؛ آزادی قریب الوقوع معره النعمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید