شکاف عمیق در کنیا: گواهی بر دو نیم شدن آفریقای شرقی

به گزارش اخذ ویزا، شکاف عمیقی به تازگی در جنوب غربی کنیا، به طول چندین کیلومتر به وجود آمده است.

شکاف عمیق در کنیا: گواهی بر دو نیم شدن آفریقای شرقی

شکاف عمیقی که به سرعت هم در حال رشد است سبب تخریب کامل بزرگراه نایروبی - ناروک (Nairobi-Narok) شده است. به وجود آمدن این شکاف با زمین لرزه هایی همراه بوده است.

کره زمین، سیاره ای همواره در حال تغییر است که در برخی مواقع این تغییرات برای ما محسوس نخواهد بود. حرکت لایه های زمین یکی از موارد است. گاهی اوقات این حرکات باعث وقوع اتفاق های ناخوشایندی می گردد و یکی از این اتفاقات ممکن است دو نیم شدن قاره آفریقا باشد.

لیتوسفر کره زمین (تشکیل شده از پوسته و گوشته) در تعدادی از لایه های زمین شکاف برداشته است. اینکه چه مکانیزم یا مکانیزم هایی سبب این تغییرات شده است، هنوز در دست آنالیز است ولی این مکانیزم ها به طور حتم شامل لایه های مرزی و نیرو های منتقل شده بین لایه های زمین است.

این نیروها به راحتی قادر نخواهند بود لایه های زمین را جابه جا نمایند و برخی مواقع سبب تخریب لایه ها می شوند که این امر می تواند منجر به تشکیل لایه ای تازه گردد. لایه زمین آفریقای شرقی نمونه ای از این لایه ها است.

دره آفریقای شرقی بیش از 3000 کیلومتر از خلیج آدن (Gulf of Aden) در شمال زیمبابوه امتداد داشته که صفحه لایه زمینی آفریقا را به دو بخش نامساوی، صفحات سومالی و نوبیان (Nubian)، تقسیم می نماید.

فعالیت لایه زمینی شرقی در اتیوپی، کنیا و تانزانیا زمانی که این شکاف بزرگ شد کاملا مشهود است.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2201

به "شکاف عمیق در کنیا: گواهی بر دو نیم شدن آفریقای شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکاف عمیق در کنیا: گواهی بر دو نیم شدن آفریقای شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید