پیشنهاد تاسک به اتحادیه اروپا برای موافقت با درخواست تعویق برگزیت

به گزارش اخذ ویزا، رئیس شورای اروپا گفته به سران اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهد داد با پیشنهاد دولت انگلیس برای تعویق برگزیت موافقت نمایند.

پیشنهاد تاسک به اتحادیه اروپا برای موافقت با درخواست تعویق برگزیت

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا گفته به سران اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهد داد با پیشنهاد دولت انگلیس برای تعویق برگزیت موافقت نمایند.

نمایندگان مجلس انگلیس روز سه شنبه موافقت خودشان را با کلیات توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت گفتند، اما در یک رأی گیری دیگر چارچوب زمانی جانسون برای محقق کردن برگزیت را رد کردند.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس در نخستین رأی گیری با 329 رأی موافق و 299 رأی مخالف به کلیات توافق جانسون رأی مثبت دادند، اما در یک رأی گیری دیگر که به فاصله کوتاهی برگزار گردید، چارچوب زمانی جانسون برای محقق کردن برگزیت تا 31 اکتبر را رد کردند.

جانسون پیش از این گفته بود در صورتی که مجلس انگلیس با طرح او موافقت نکند لایحه پیشنهادی دولت خود برای خروج از اتحادیه اروپا را پس گرفته و خواهان برگزاری انتخابات سراسری خواهد شد.

نخست وزیر انگلیس روز شنبه مجبور شد علی رغم خواست خود از سران اتحادیه اروپا بخواهد اجرای برگزیت را به تعویق بیندازند. جانسون چند ماه پیش گفت تشکیل می دهد بمیرد اما خواهان تعویق برگزیت نشود.

رسانه های انگلیس گزارش دادند جانسون نامه ای را که در آن درخواست تأخیر در اجرای برگزیت مطرح شده بدون امضای خودش برای دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا ارسال کرد.

جانسون در آن نامه تأکید نموده که درخواست مطرح شده در آن نامه در واقع خواست نمایندگان مجلس انگلیس است نه او. او نوشته بود اطمینان دارد می تواند تا تاریخ 31 اکتبر توافق برگزیت که میان دولت او و سران 27 دولت عضو اتحادیه اروپا حاصل شده را به تصویب برساند.

یک مقام ارشد دفتر نخست وزیری انگلیس در گفت وگو با روزنامه تلگراف گفته آقای جانسون در تماس تلفنی با سران اروپایی از آنها خواسته از مجلس انگلیس بخواهند در تصمیم خود برای تأخیر در اجرای برگزیت تجدید نظر نمایند زیرا بهترین گزینه هم برای انگلیس و هم برای اتحادیه اروپا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ضرب الاجل 31 اکتبر است.

قانون گذاران مجلس انگلیس در جلسه ویژه روز شنبه، به متممی رأی دادند که بوریس جانسون نخست وزیر این کشور را مجبور به تمدید مهلت اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می نماید.

جانسون در کوششی فشرده توانسته با مذاکره نمایندگان اتحادیه اروپا جهت اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت در جلسه امروز، آن را در مجلس تصویب کند. اما پس از تصویب متمم لتوین دولت طبق تهدید قبلی مجلس را ترک کرد و به رأی گذاشتن توافق با بروکسل را کاری بی فایده دانست.

طبق برنامه ای که جانسون برای اجرای برگزیت اعلام نموده بود دولت در تاریخ 31 اکتبر (9 آبان) با توافق یا بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک می نماید. او در واکنش به تصویب متمم لتوین پیش از ترک مجلس گفته بود: با اتحادیه اروپا در خصوص اعمال تأخیر [در اجرای برگزیت] مذاکره نخواهم کرد و قانون هم نمی تواند مرا مجبور به این کار کند.

پیش از جانسون، ترزا می نخست وزیر پیشین انگلیس سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به مجلس انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد سال جاری با اعلام شکست کوشش هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را گفت.

با رأی مجلس به تمدید مهلت اجرای برگزیت، گزینه های محدودی پیش روی جانسون قرار داشت. او می توانست بدون توجه به مصوبات مجلس برگزیت را بدون توافق اجرایی کند یا زیر بار رأی قانون گذاران رفته و برای خروج از اتحادیه اروپا تا سال آینده میلادی صبر کند. همچنین جانسون می توانست به امید ایجاد تغییر در ترکیب مجلس انگلیس، انتخابات عمومی زودهنگام برگزار کند یا طبق پیشنهاد حزب رقیب کارگر، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برای بار دوم به همه پرسی بگذارد.

طی همه پرسی اول برگزیت که سال 1395 برگزار گردید، مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 478

به "پیشنهاد تاسک به اتحادیه اروپا برای موافقت با درخواست تعویق برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد تاسک به اتحادیه اروپا برای موافقت با درخواست تعویق برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید