ژئوپلیتیک فضای مجازی؛ آنالیز راهبردهای کمیسیون سولاریوم کنگره

به گزارش اخذ ویزا، خبرنگاران، گروه بین الملل - مهدی پورحسنی: در طول تاریخ فناوری تأثیر زیادی بر واحدهای سیاسی و حتی تغییرات نظام بین المللی بر جای گذاشته است.

ژئوپلیتیک فضای مجازی؛ آنالیز راهبردهای کمیسیون سولاریوم کنگره

پس از جنگ دوم جهانی دستیابی دو کشور آمریکا و شوروی به تسلیحات اتمی موجب تغییر نظام بین الملل از چند قطبی به دو قطبی و تحول استراتژی های نظامی از تهاجمی به بازدارندگی و جلوگیری از درگیری نظامی بین دو بلوک شرق و غرب و جنگ سرد شد.

در قرن بیست و یکم و ورود کشورها به جامعه اطلاعاتی، فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی به یکی از مهمترین ابزارهای فراوری توزیع قدرت در سطح ملی و بین المللی تبدیل شده است.

ایالات متحده آمریکا که در ابتدا با سرمایه گذاری به وسیله اداره پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی و مؤسسه علوم ملی این کشور در زمان جنگ سرد فضای مجازی را ایجاد نموده بود سعی داشت از این ابزار برای تداوم هژمونی بر نظام بین الملل استفاده کند ولی تغییرات در محیط بین المللی از جمله افزایش قدرت رقبای این کشور مانند چین، روسیه و اتحادیه اروپایی در نظام بین الملل و ماهیت تمرکز گریز و چالشی و متغیر فناوری اطلاعات و افزایش قدرت نیروهای فراملی و فروملی ناشی از گسترش این فناوری باعث شده است که این کشور مجبور گردد چندین بار برای جلوگیری از زوال قدرتش در این حوزه راهبردهای جدیدی را طراحی کند.

در این خصوص هنوز یک سال از استراتژی سایبری ترامپ نگذشته، کمیسیونی دو حزبی در سال 2019 در این کشور تشکیل شده تا استراتژی جدیدی را برای این کشور تدوین کند این کمیسیون در اوایل مارس امسال گزارش نهایی خودش را منتشر کرد.

کمیسیون سولاریوم فضای مجازی به عنوان یک نهاد دو حزبی بر اساس قانون دفاعی سال 2019 تشکیل شده است. در گزارش پایانی توصیه های گوناگونی برای سیاست سایبری آمریکا عنوان نمود. ایجاد مجدد مرکز هماهنگ نماینده سایبری کاخ سفید و ایجاد دفتر مسائل سایبری در وزارت امورخارجه از آن جمله است.

این کمیسیون تصدیق نموده که آمریکا نتوانسته است از تهدیدهای جدی سایبری جلوگیری کند. در این راهبرد تاکید شده است کنگره باید کمیته دائمی امنیت سایبری را برای ایجاد یکپارچگی برای مدیریت این حوزه در سنا ایجاد کند.

کنگره موظف است که آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساختی را تا تاب آوری ملی زیرساخت های اساسی تقویت نموده و ایمنی بیشتر اکوسیستم سایبری را به ارمغان بیاورد. همچنین قوای مقننه ومجریه باید قوانینی را وضع نمایند تا به جذب، حفظ و توسعه افراد مستعد در حوزه های سایبری یاری کند. این راهبرد در سه لایه ذیل عمل نموده و راهبردهای کوتاه دامنه ای را اتخاذ نموده است:

لایه اول: ایجاد هنجارهای مسئولانه و تأمین نماینده منافع آمریکا در فضای مجازی: در این خصوص آمریکا باید با همکاری متحدین و شرکا با ابزارهای دیپلماسی، تحریم و به اشتراک گذاری اطلاعات از هنجارهای بین المللی که منعکس نماینده منافع این کشور در فضای مجازی است حمایت کند در این خصوص قوه مجریه باید در مجامع ایجاد نماینده استانداردهای بین المللی مشارکت فعال کند و کنگره موظف است تا به بهبود ابزارهای بین المللی برای اجرای قوانین در فضای مجازی مانند مساعدت های حقوقی متقابل یاری کند.

لایه دوم: کوشش برای از بین بردن منافع دشمنان: در این خصوص کنگره موظف شده تا از منابع کافی برای امنیت سایبری اطمینان حاصل نموده و با مشاوره بخش خصوصی به اطمینان بخشی عملکرد مستمر بخش های حیاتی اقتصاد در صورت وقوع مسائل و مزاحمت های سایبری مهم یاری کند و سواد دیجیتالی را توسعه و آگاهی عمومی را برای مقاوم سازی در برابر عملیات های اطلاعاتی توسعه دهد. همچنین کنگره باید مرکزی را برای صدور گواهینامه های امنیت سایبری و برچسب گذاری این خدمات به کار گرفته و دفتر آمار مجازی را برای جمع آوری دیتا برای امنیت سایبری ایجاد کند.

لایه سوم: تحمیل هزینه سایبری: این راهبرد در صدد تحمیل هزینه برای جلوگیری از رفتار مخرب و کاهش دشمنان و بکارگیری همه ابزارها در دفاع مجازی است در این استراتژی به مقامات آمریکایی توصیه شده تا ظرفیت بکارگیری ابزارهای سایبری و غیر سایبری را برای شرایط رقابت، بحران و منازعه حفظ و به کار گیرند و از امکانات نظامی و غیر نظامی برای جلوگیری از حملات سایبری در تمامی سطوح استفاده نمایند، در این خصوص به ارزیابی نیروهای سایبری، آسیب پذیری های سیستم های تسلیحاتی نظامی و غیر نظامی در حوزه سایبری بپردازد و اطمینان حاصل کند که آمریکا امکانات مناسب را در این خصوص دارد.

این کمیسیون با 75 توصیه که به بعضی از مهمترین آن اشاره شد به اصلاح ساختاری دولت آمریکا برای امنیت بیشتر فضای مجازی، تغییر شکل اکوسیستم سایبری به شکل امن تر، تقویت تاب پذیری و مقاومت بیشتر، همکاری بیشتر بخش عمومی و خصوصی، حفظ و گسترش استفاده از ابزارهای نظامی برای جلوگیری از حملات سایبری، تقویت نهادهای امنیت زیرساختی و ایجاد نقطه کانونی جدید برای هماهنگی بین قوه مجریه و کنگره اشاره نموده است ولی مهمترین استراتژی آن دفاع رو به جلو که به معنی انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از اعمال دشمن در فضای مجازی است ولی به نظر می رسد ویژگی های خاص فضای مجازی که در بالا به آن اشاره شد و قطب بندی های جدید قدرت در سطح بین المللی که باعث زوال قدرت هژمونیک این کشور شده موجب خواهد شد نگرش رئالیستی که در این راهبردها غالب است کارایی لازم را نداشته باشد.

منابع:

https://media.defense.gov/2018/Sep/18/2002041658/-1/-1/1/CYBER-STRATEGY-SUMMARY-FINAL.PDF

https://www.csoonline.com/article/3532813/cyberspace-solarium-report-calls-for-layered-cyber-deterrence-defend-forward-strategy.html

https://www.mehrnews.com/news/4423196/

https://www.cfr.org/blog/cyber-week-review-march-13-2020

-گسترش فناوری های اطلاعات و ارتباطات و تحول امنیت، دکتر مرتضی نورمحمدی، بنیاد حقوقی میزان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 909

به "ژئوپلیتیک فضای مجازی؛ آنالیز راهبردهای کمیسیون سولاریوم کنگره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژئوپلیتیک فضای مجازی؛ آنالیز راهبردهای کمیسیون سولاریوم کنگره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید