آبگیری 994 آبخوان در فارس، کنترل تردد عشایر کوچ رو

به گزارش اخذ ویزا، خبرنگاران/فارس مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: بارندگی های اخیر موجب آبگیری 994 آبخوان و آبخیز در 21 شهرستان فارس شده است.

آبگیری 994 آبخوان در فارس، کنترل تردد عشایر کوچ رو

منصور منتصری با بیان اینکه بخش زیادی از پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری فارس با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث شده است، میانگین بارشهای سال آبی جاری را خوب توصیف و گفت: این بارش ها موجب آبگیری کامل پروژه های آبخیز و آبخوانداری 21 شهرستان استان فارس شده است.

منتصری ادامه داد: با توجه به میزان ورودی و نفوذ آب اجرا شده توسط این بندها و سازه های آبخیزداری، تخمین زده می گردد که چیزی نزدیک به 42 میلیون مترمکعب آب حاصل از سیلاب ها ذخیره گردد که این میزان آبگیری نقش بسزایی در بهبود و تغذیه سفره های آب زیر زمینی استان ایفا خواهد نمود.

این مقام مسئول بشترین حجم آبگیری را به ترتیب مربوط به شهرستان های مهر، فسا، جهرم و لارستان دانست و گفت: خوشبختانه بر اساس بازدیدها و نظارت های اجرا شده در زمان بارش ها، هیچ گونه خسارتی به این طرحها وارد نشده است.

منتصری کنترل سیل و کاهش خسارات سیلاب، تغذیه آبخوان ها و قنوات ، افزایش سطح سفره های آب زیر زمینی ، کاهش حجم رسوب ، جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب اراضی کشاورزی را از مزایای این پروژه ها عنوان و افزود: اجرای این پروژه ها در راستای اهداف عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرا شده که علاوه بر اهداف فوق الذکر موجب بهبود شرایط معیشت بهره برداران و ساکنان حوزه های آبخیز نیز خواهد شد.

طرح مدیریت کوچ و کنترل تردد عشایر در فارس

مدیرکل منابع طبیعی فارس همچنین گفت: همزمان با اجرای طرح مدیریت چرا و کنترل ورود و خروج دام به مراتع ییلاقی، تمامی مبادی ورودی و خروجی مراتع استان با استقرار کمپ کنترل کوچ بهاره تحت رصد کامل است.

منتصری با اشاره به تشکیل جلسه ستاد کوچ استان فارس که با حضور مسئولان و کنندگان دستگاه های اجرایی، گفت: در این جلسه مقرر شد دامداران و عشایر کوچ رو استان با رعایت تقویم کوچ بهاره، برنامه زمانبندی حرکت کوچ را تنظیم و به هشدارهای لازم توجه کنند.

وی اضافه نمود: دامداران و بهره برداران باید از ورود زود هنگام و خارج از تقویم زمان بندی کوچ به مراتع ییلاقی خودداری کنند در غیر اینصورت برابر مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

منتصری با بیان اینکه کوچ زود هنگام موجب تخریب پوشش گیاهی در مراتع ییلاقی خواهد شد، اضافه نمود: در حال حاضر اکیپ های کنترل کوچ در 20 نقطه و ایستگاه های ثابت و سیار در مبادی و گلوگاه های ورودی در 15 شهرستان استان مستقر هستند و از کوچ غیر مجاز دامداران و عشایر در ایل راه ها جلوگیری خواهند کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اضافه نمود: در این راستا تعدادی از دامداران متخلف نیز که اقدام به کوچ زودهنگام نموده و از مراتع قشلاقی به مقصد مراتع ییلاقی استان در حرکت بودند، توسط ماموران منابع طبیعی شناسایی و ضمن توقیف خودروهای حامل دام آنان و پس از اعمال قانون به مبدأ خود بازگردانده شدند.

وی با بیان اینکه ماموران منابع طبیعی به صورت شبانه روزی درکمپ های کنترل کوچ مستقر هستند، گفت: این اقدامات برای کنترل محورهای مواصلاتی و خروجی شهرستان ها و نیز به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام و خارج از فصل دامداران و انتقال دام به مناطق ییلاقی انجام و طی آن از تردد کامیون های حمل دام غیر مجاز ممانعت و دامداران متخلف نیز مورد اعمال قانون قرارخواهند گرفت.

منتصری با تاکید بر توجه دامداران و عشایرکوچ رو به هشدارهای لازم از سوی مسئولان ادارات منابع طبیعی در زمینه رعایت تقویم کوچ بهاره ، از آنان خواست تا در زمان معین شده کوچ خودرا شروع کنند تا با مسائل قانونی روبرو نشوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 923

به "آبگیری 994 آبخوان در فارس، کنترل تردد عشایر کوچ رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبگیری 994 آبخوان در فارس، کنترل تردد عشایر کوچ رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید