آب، مایه حیات و زیبایی

به گزارش اخذ ویزا، مهم ترین موضوعی که نباید در طول روز از آن غافل شویم نوشیدن آب است. خوب است که بدانیم چگونه این مایع با ارزش به سادگی می تواند بیشترین سودرسانی را برای بدن داشته باشد. همواره گفته اند که آب مایه حیات است. آب نقش مهمی در هر یک از اعمال حیاتی بدن به عهده دارد و مواد مغذی را به سرتاسر بدن انتقال می دهد. حضرت علی(ع) می فرمایند: آب، گرامی ترین و ارزنده ترین نوشیدنی دنیا و آخرت است.

آب، مایه حیات و زیبایی

آب، مایه حیات و زیبایی

مهم ترین موضوعی که نباید در طول روز از آن غافل شویم نوشیدن آب است. خوب است که بدانیم چگونه این مایع با ارزش به سادگی می تواند بیشترین سودرسانی را برای بدن داشته باشد. همواره گفته اند که آب مایه حیات است. آب نقش مهمی در هر یک از اعمال حیاتی بدن به عهده دارد و مواد مغذی را به سرتاسر بدن انتقال می دهد. حضرت علی(ع) می فرمایند: آب، گرامی ترین و ارزنده ترین نوشیدنی دنیا و آخرت است.

بیشترین قسمت وزن بدن را آب تشکیل می دهد و کاهش آب بدن باعث افت اجرای فعالیت های اندام بدن می شود. آب همچون دیگر گروه های غذایی (کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی) در فرآیند تغذیه خوب حائز اهمیت است. متأسفانه بسکمک از افراد به این موضوع اهمیت نمی دهند. بدن انسان به آب نیاز دارد و روزانه باید به مقدار کافی به همه اندام های بدن از جمله پوست آب برسد. آب، نقش بسیار مهمی در نگهداری پوست شما ایفا می کند. آب، دارویی طبیعی برای داشتن پوستی زیبا و شفاف است. ترک خوردن ناخن ممکن است بیانگر نیاز بدن به آب باشد. در صورت عدم جذب آب، پوست خشک و پژمرده می شود. آب در تمامی سلول های بدن وجود دارد و تقریباً دو سوم وزن بدن را تشکیل می دهد. نوشیدن آب برای سلامتی و شادابی پوست و هم پیشگیری از بروز خشکی و از بین رفتن حالت انعطاف پذیری آن مفید است. نوشیدن آب در بیرون راندن سموم از بدن کمک فراوانی می کند. بهترین راه شست و شوی بدن از سموم، نوشیدن آب ساده و معمولی است. بنابراین به مقدار لازم آب بنوشید تا شاهد قوای بدن تان و آماده به خدمت بودن آن باشید. امروزه دانشمندان دریافته اند که انسان با ننوشیدن آب، از اضافات مواد سمی ناشی از سوخت و ساز بدن خود، آسیب می بیند. در حقیقت این هشداری است به کسانی که آب نمی نوشند! چون آب به جدا کردن سموم بدن کمک مؤثری می کند و مصرف آب به مقدار کافی موجب تسریع در دفع مواد زاید از بدن شده، پوست را پاک و روشن، زیبا و شاداب می کند.

با دریافت آب کافی، پوست، مو و ناخن کیفیت بهتری پیدا کرده و از چهره شاداب تری بهره مند خواهید شد؛ بنابراین کوشش کنید در روزهای گرم، به ویژه در فصل تابستان آب بیشتری بنوشید؛ چرا که بدن بیش از قبل به آب نیاز دارد.

کاهش زیاد آب موجب کم شدن توان کاری بدن می شود؛ بنابراین لازم است شما عادت کنید پیش از تشنگی آب بنوشید، زیرا تشنگی یک نشانه تأخیری کمبود آب است. به طور کلی مقدار مورد نیاز ما به آب به عوامل گوناگونی مانند درجه حرارت محیط، مقدار دفع مایعات از طریق ادرار، مدفوع و یا غدد عرق، مقدار فعالیت جسمانی، درجه حرارت بدن و ... بستگی دارد؛ البته تشنگی معمولاً یکی از نشانه ها و راهنمای خوبی برای آگاهی و نیاز بدن به آب است. روزانه 350 تا 700 میلی لیتر آب از طریق پوست دفع می شود.

تخمین زده می شود که ما حتی اگر خیلی عرق نکنیم روزی حدود یک فنجان مایع از طریق پوست و ریه ها از دست می دهیم. روشن است چنانچه در زیر نور داغ آفتاب، سخت کار کنید به نوشیدن مقدار زیادی مایع نیاز خواهد داشت. روزانه به مقدار کافی (6 تا 8 لیوان) آب بنوشید. با گذشت سال های عمر، نوشیدن آب فراوان اهمیت بیشتری می یابد. خشکی و چروک پوست بسکمک از افراد به دلیل کم آبی بدن است. یکی از راه های ساده برای جلوگیری از بروز چین و چروک و خشکی پوست و هاله دور چشم مصرف تقریباً 6 تا 8 لیوان آب در روز است.

آب مورد نیاز بدن تنها با نوشیدن آب معمولی تأمین نمی شود، بلکه انواع غذاها و میوه ها دارای مقدار فراوانی آب هستند که مورد استفاده بدن قرار می گیرند. هرچند نوشیدنی های گرم می توانند نیاز بدن به آب را رفع کنند، اما مواردی مانند کافئین که در بعضی از آن ها موجود است می توانند موجب دفع آب و کم آبی شدیدتر شوند.

برای بهبود بخشیدن طعم آب هایی که مزه نامطلوب دارند می توان اقدامات زیر را انجام داد:

خنک کردن، افزودن آب میوه های غلیظ شده (انگور، سیب).

معمولی ترین کاربرد آب، به این گونه است که حتماً باید آب داخل بطری، به صورت تصفیه شده یا جوشانده بوده تا از هرگونه آلودگی دور باشد. آب آشامیدنی باید خنک، صاف، شفاف، بی بو و دارای اکسیژن کافی باشد.

توصیه های مهم

توصیه می شود هر انسانی به طور میانه روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشد. این کار برای فعالیت مناسب بسکمک از اندام های بدن به ویژه پوست، کلیه ها و قلب مفید است. مصرف این مقدار در طول روز در حل کردن چربی های ذخیره در بدن بسیار مؤثر است.

دو لیوان آب پس از بیدار شدن و یک یا دو لیوان دیگر یک ساعت تا نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

از مصرف نوشابه های گازداری که دارای قند زیاد و مصنوعی می باشند، خودداری نمایید.

از مصرف آب و نوشابه های گازدار دوری کرده و در مقابل آب های معدنی بدون گاز بنوشید.

روز خود را با نوشیدن یک فنجان آب جوشیده مخلوط با نصف یک لیمو (آب نصف لیمو ترش) شروع کنید. این نوشیدنی هرگونه مواد غیرمفیدی که ممکن است شب قبل دستگاه بدنی شما ساخته باشد را می زداید. همچنین لیمو برای کبد نقش پاک کنندگی بسیار قوی را ایفا می کند.

هرگز نباید بلافاصله پس از انجام یک فعالیت سنگین آب سرد بنوشید! زیرا آب سرد به کلیه ها، ریه ها و هم دستگاه گوارش آسیب می رساند؛ بنابراین آب را پس از کمی استراحت و کاهش دمای بدن مصرف کنید.

از نوشیدن آب بین غذا خوردن خودداری نمایید. استفاده از آب در بین غذا خوردن به مقدار زیاد، موجب رقیق شدن شیره معده و در نتیجه اختلال در گوارش و جذب مواد غذایی و ایجاد نفخ می شود.

هرگز در هنگام شروع غذا، آب ننوشید. سعی کنید غذا خوردن را از نوشیدن آب جدا نمایید. پیش از غذا یا دو ساعت پس از آن آب بنوشید.

هرگز از آب چشمه یا نهرهایی که تمیز نیستند استفاده نکنید. نوشیدن آب از جویبارهای کوهستانی ایمن تر است؛ به شرط آن که آبی پاک و روان باشد و بو و مزه نداشته باشد.

چنانچه از نوشیدن آب خسته می شوید، از نوشیدنی های کم کالری مانند دوغ کم چرب یا آب میوه طبیعی که مقدار آب آن ها زیاد است استفاده نمایید.

بخشی از سهمیه روزانه ی آب خود را می توانید از جوشانده گیاهی یا عصاره های طبیعی گرفته شده از میوه ها و سبزی های تازه تأمین کنید.

اگر شما خیلی چاق باشید لازم است که به طور معمول روزانه در حدود 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

آب را در یک بطری یا فلاسک همراه خود داشته باشید و یا آن را در خانه یا محیط کار در یخچال نگهدارید.

یک بطری و یا لیوانی را پر از آب در روی میز تحریر خود در مقابل چشم های خود قرار دهید تا شما را برای نوشیدن مقدار بیشتری آب یادآوری نماید.

آب را کم کم بنوشید، زیرا آب نباید معده را سنگین کند.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که در آن جا آب حاوی کلر زیادی است، جوشاندن آب قبل از نوشیدن یا نگهداری آب در پارچ به مدت یک شب در یخچال، به منظور تبخیر شدن کلر آن فکر خوبی است.

منبع: نشریه بانو، شماره 31.

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2008

به "آب، مایه حیات و زیبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب، مایه حیات و زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید