انتشارنتایج نظرسنجی از 100 شرکت ساختمانی درباره شرایط کنونی و آینده کوتاه مدت بازار ساخت وساز ایران

به گزارش اخذ ویزا، خبرنگاران: نتایج یک نظرسنجی رسمی از نمایندگان 100 تیم عرضه مسکن در شهرهای کشور درباره شرایط کنونی و آینده کوتاه مدت بازار ساخت وساز نشان می دهد دو شاخص اصلی بازار مسکن با قرارگرفتن در بدترین شرایط طی 9 ماهه گذشته، دو رکورد تلخ از خود برجای گذاشته اند.

انتشارنتایج نظرسنجی از 100 شرکت ساختمانی درباره شرایط کنونی و آینده کوتاه مدت بازار ساخت وساز ایران

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران تشدید انتظارات منفی سرمایه گذاران ساختمانی نسبت به فعالیت در روزهای باقی مانده از فصل تابستان و جهش شدید قیمت تمام شده ساخت وساز از نگاه سازنده ها دو رکورد جدید اما تلخ را در سمت عرضه بازار مسکن ثبت نموده اند.

در تازه ترین گزارش طرح شامخ مدیران خرید بخش ساختمان که به صورت ماهانه و بر پایه اطلاعات اظهارشده از سوی فعالان ساختمانی درخصوص شرایط بازار مسکن و ساخت وساز در ماه قبل در ابتدای هر ماه منتشر می گردد، مدیران عامل یا نمایندگان 100 شرکت ساختمانی با تشریح شرایط بازار ساخت وساز و مسکن در تیر ماه انتظارات خود را از شرایط پیش روی بازار مسکن در هفته های باقی مانده از فصل تابستان اعلام کردند. نتایج این نظرسنجی که به صورت ماهانه توسط اتاق تعاون ایران انجام می گردد، حاکی از آن است که شرایط کلی ساخت و ساز با استناد به ارزیابی 10 شاخص مورد سوال از فعالان ساختمانی به سمت وخیم تر شدن سوق پیدا نموده است.

در این نظرسنجی، 10 پارامتر اصلی مورد پرسش از فعالان ساختمانی سرعت اجرای پروژه ها، هزینه خرید مصالح ساختمانی، فروش، قیمت تمام شده ساخت، حجم فعالیت و سفارش کار، موجودی واحدهای آماده فروش، ناتمام ماندن پروژه ها و پروژه های در نوبت عرضه و ناتمام تمایل به تخریب و انتظارات نسبت به آینده است. شاخص شامخ-شاخص مدیران خرید- در بازه عددی صفر تا 100 براساس پاسخ مدیران ساختمانی به سه گزینه بهترشدن، عدم تغییر و بدترشدن شرایط و درصد پاسخ ها در هر گزینه، محاسبه می گردد، به طوری که عدد 50 در طرح شامخ، نشان دهنده عدم تغییر شرایط نسبت به ماه قبل، بالای 50 نشان دهنده بهبود شرایط نسبت به ماه قبل و زیر 50 به معنای بدتر شدن شرایط نسبت به ماه قبل است.

از میان پارامترهای ده گانه مورد پرسش در این نظرسنجی، دو شاخص تغییرات جدی و متفاوتی نسبت به ماه گذشته پیدا نموده و رکورد تلخی را برای شرایط کنونی و آینده بازار مسکن به تصویر کشیده اند. شاخص نخست انتظارات نسبت به آینده است که در واقع انتظارات سرمایه گذاران ساختمانی از آینده بازار مسکن را بیان می نماید. عدد حاصل از این نظرسنجی نسبت به این شاخص، هر چه به سمت عدد صفر حرکت کند بیانگر وخامت اوضاع و نشانه بدبینی سمت عرضه به عنوان بازیگران اصلی نسبت به آینده بازار است. برعکس هرچه این شاخص به سمت عدد 100 حرکت کند نشانه خوش بینی سازندگان و مساعد بودن شرایط برای فعالیت سمت عرضه است. در تازه ترین نظرسنجی صورت گرفته از مدیران 100 شرکت ساختمانی درخصوص آنکه این گروه در ابتدای مردادماه، آینده فعالیت ساختمانی در ادامه تابستان را چطور ارزیابی می نمایند؟ معین شده این شاخص روی عدد 5/ 35 قرار گرفته است که از مهرماه 98 تا به امروز (از نخستین مرحله انجام این نظرسنجی) نشان دهنده بدترین شرایط است و سازنده ها بدترین و تلخ ترین حس نسبت به آینده فعالیت های ساختمانی را دارند.

اما رکورد تلخ دیگر در میان شاخص های 10 گانه این نظرسنجی در تیرماه، مربوط به قیمت تمام شده ساخت مسکن است که تحت عنوان قیمت محصولات فراوری شده مورد پرسش قرار گرفته است. از نگاه فعالان ساختمانی شرکت نماینده در این نظرسنجی، شاخص قیمت تمام شده ساخت شامل قیمت مصالح، زمین و... در پروژه های ساختمانی در اولین ماه تابستان نسبت به خردادماه روی عدد 80 قرار گرفته که در 9 ماه گذشته بیشترین عدد بوده است. به تعبیر دیگر از نیمه سال گذشته تا به امروز، تغییرات ماهانه قیمت تمام شده ساخت مسکن همچون تیرماه سال جاری رشد صعودی نداشته اند. موضوعی که بی ارتباط با حس بدبینی شدید سازنده ها نسبت به آینده کوتاه مدت فعالیت ها در بازار ساخت وساز نیست.

با نگاهی به این دو شاخص که بیشترین میزان تغییرات ماهانه را در نظرسنجی تیرماه نسبت به خردادماه پیدا نموده اند شرایط شامخ کل قابل توجه است. هر چند این دو شاخص، رکورد بی سابقه ای در این ماه نسبت به 9ماه گذشته داشته اند اماشامخ کل در تیرماه با حدود 18 درصد کاهش نسبت به خرداد، روی عدد 7/ 52 قرار گرفته که نشان می دهد فضای کلی بازار ساخت وساز در ابتدای تابستان چندان تغییری نسبت به سرانجام فصل بهار نداشته است. شاخص دیگر، میزان فعالیت های صورت گرفته یا همان تیراژ ساخت وساز است. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد این شاخص از عدد 3/ 64 در خرداد به عدد 7/ 52 در تیرماه رسیده است. به این معناکه حجم ساخت وسازها به تدریج به سمت کم شدن در حال حرکت است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1078

به "انتشارنتایج نظرسنجی از 100 شرکت ساختمانی درباره شرایط کنونی و آینده کوتاه مدت بازار ساخت وساز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشارنتایج نظرسنجی از 100 شرکت ساختمانی درباره شرایط کنونی و آینده کوتاه مدت بازار ساخت وساز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید