اولین نوزاد لقاح آزمایشگاهی ایران چطور به دنیا آمد؟

به گزارش اخذ ویزا، کتاب داستان رویان، روایتی است از خاطرات تلخ و شیرین شکل گیری پژوهشگاهی که برای اولین بار در ایران، پیروز به درمان ناباروری و سلول درمانی و شبیه سازی شد.

اولین نوزاد لقاح آزمایشگاهی ایران چطور به دنیا آمد؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، سومین چاپ از کتاب داستان رویان، روایت تاریخ شفاهی اقدامات سعید کاظمی آشتیانی در پژوهشگاه رویان از تأسیس تا تثبیت و پیشرفت، توسط انتشارات راه یار منتشر و روانه بازار نشر شد.

داستان رویان خاطرات ناب و منتشر نشده از فرایند شکل گیری پژوهشگاهی را روایت می نماید که برای اولین بار در ایران، پیروز به درمان ناباروری و سلول درمانی و شبیه سازی شد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: پس از جنگ تحمیلی، عده ای جوانِ از جنگ برگشته دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند مجموعه ای را راه اندازی نمایند که برای اولین بار مشکل نازایی را در کشور حل می کرد. انگیزه آنها برای حرکت، امید به توشۀ آخرتی بود که از ثمرۀ کوشششان فراهم می آمد. سال ها بعد از آن همه تصمیمات و اقدامات و رنج ها، نتیجه کارشان نماد پیشرفت ایران شد و به بازکردن گره زندگی خانواده های گرفتار انجامید. رویان، نوزاد همان کوشش ها و مجاهدت های جمعیِ سعید کاظمی آشتیانی و دوستانش بود.

رویان هم مثل هر نوزاد دیگری داستان زندگی دارد... در داستان زندگی رویان، داستان هزاران نوزاد دیگر نهفته است؛ داستان صدقه جاریه ای که کاظمی آشتیانی و دوستانش از خود به یادگار گذاشتند و چه وظیفه ای برای تاریخ شفاهی مهم تر از اینکه چنین اسناد باارزشی را جمع آوری و منتشر کند.

کتاب حاضر روایتی از تأسیس، تولد، تثبیت و شکوفایی رویان است که با موضوع شخصیت اصلی داستان، دکتر سعید کاظمی آشتیانی پیش می رود.

در برشی از این کتاب درباره اولین پیروزیت های پژوهشگاه رویان چنین می خوانیم: بهمن سال 69 بود. زمستان آن سال، فعالیت مؤسسه رویان به صورت غیررسمی شروع شده بود. در یکی از روزهای بهمن که قرار بود با حضور دکترالحسنی اولین پانکچر(عمل تخمک گیری) در مؤسسه رویان انجام گردد، به خاطر برف زیادی که در منطقه زعفرانیه بر زمین نشسته بود، ماشین های حمل گازوئیل نمی توانستند تا ساختمان رویان بیایند و به خاطر نبودن گازوئیل برای موتورخانه، ساختمان سرد شده بود.

شب قبل از عمل دکترکاظمی، رئیس مؤسسه رویان، با همکارانش از حدود یک کیلومتری مؤسسه، جایی که ماشین های حمل گازوئیل توقف نموده بودند، گازوئیل ها را با پیت های بیست لیتری حمل می کردند و به مخزن گازوئیل می رساندند تا ساختمان برای فردا گرم باشد این کار تا نزدیک صبح طول کشید.

به هر زحمتی که بود، کم کم مقدمات درمان اولین بیمار نابارور فراهم می شد. زمان زیادی نگذشت. یک سال بعد از تأسیس رسمی رویان، درمان ناباروری با روش آی وی اف نتیجه داد و اولین نوزاد به جهان آمد. همزمان امید هم در خانواده رویان شکفت. اولین نوزاد لقاح آزمایشگاهی، سیمین نام گرفت؛ هم نام با کوچه ای که ساختمان کوچک رویان در آن واقع بود. آن روز فقط اهالی کوچه نبودند که صدای گریه های سیمین را شنیدند، بلکه طنینش تا آنجا رفت که مسئولان گفتند: در زعفرانیه بمانید.

با تولد سیمین، دومین شرط بنیاد مستضعفان هم محقق شد و بچه های رویان در زعفرانیه ماندگار شدند.

کتاب داستان رویان که تحقیق و تدوین آن توسط محمدعلی زمانیان انجام شده، در200 صفحه و با قیمت 30 هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1832

به "اولین نوزاد لقاح آزمایشگاهی ایران چطور به دنیا آمد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین نوزاد لقاح آزمایشگاهی ایران چطور به دنیا آمد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید