تبدیل شدن گور دخمه ای تاریخی به مکانی برای یادگاری نویسی

به گزارش اخذ ویزا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، تبدیل شدن گور دخمه ای تاریخی به مکانی برای یادگاری نویسی دیده می گردد.

تبدیل شدن گور دخمه ای تاریخی به مکانی برای یادگاری نویسی

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

آبشخور رستم در سیطره آسیب ها

سیاوش آریا، پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه گوردخمه آبشخور رستم، متعلق به خاندان کمتر شناخته شده پَرَتَرَکه ها یا فراته داران مورد تعرض قرار گرفته، گفت: بعضی افراد با رنگ روی نقاط مختلف این گور دخمه تاریخی و ارزشمند اقدام به یادگاری نویسی نموده اند.

او بیان نمود: در این دوران بعضی کشورهای نوپا و همسایه به دنبال دست و پا کردن هویت و پیشینه ای کهن کوشش می نمایند تا برای خود تمدن و فرهنگی ساخته و گردشگران را برای خود جذب نمایند، اما متاسفانه بعضی افراد در کشورمان نشانه های هویتی، فرهنگی، تاریخی خود را به راحتی از بین می برند.

وی با بیان اینکه گور دخمه به آبشخور رستم در شهر مرودشت، بدون مشخص حریم در کنار جاده آسفالته به حال خود رها شده است، درباره شرایط این اثر تاریخی اظهار کرد: گذشت زمان به همراه عوامل طبیعی و محیطی و بدتر از همه، دست اندازی های انسانی رحمی به آن ننموده و این یادمان باستانی را در خطر ویرانی جای داده است. شکستگی ها و ترک نیز در نقاط مختلف این اثر تاریخی دیده می گردد.

او با اشاره به رخنه کردن گل سنگ ها به درون این اثر ملی اضافه کرد: در دو سال گذشته نیز روی این یادمان ملی تبلیغ کار خود را با رنگ انجام داده بودند که شرایط کنون آن، این اثر را به پازلی کامل از آسیب و دست اندازی ها تبدیل نموده است.

آریا از سوی دیگر علاوه بر آسیبی که از نظر موقعیت قرارگیری آن که در کنار جاده آسفالته قرار گرفته و حرکت خودروها آسیب به آن را می تواند بیشتر کند، ادامه داد: همچنین از یک سو احتمال تعریض جاده در آینده وارد شدن آسیب های بیشتر به این اثر تاریخی را بیشتر می نماید و از سوی دیگر نبود تابلوی شناسایی و معرفی برای این گوردخمه نشان از بی توجهی به این اثر تاریخی دارد.

این کنشگر میراث فرهنگی درباره این اثر تاریخی نیز شرح داد: گوردخمه آبشخور رستم را نخستین بار لویی واندِنبِرگ بلژیکی شناسایی کرد و در آنالیز های خود آن را متعلق به اواخر دوره هخامنشی دانست، هر چند در پرونده ثبتی این اثر تاریخی آن را به دوره ساسانی نسبت داده اند.

این اثر تاریخی را می توان از نمونه های استثنایی گوردخمه ها دانست که تا به امروز در استان شناسایی شده اند، چون معمولا در دیگر گوردخمه ها در آن روی پاشنه باز و بسته می گردد، ولی در این گوردخمه به صورت کشویی باز و بسته می شد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1055

به "تبدیل شدن گور دخمه ای تاریخی به مکانی برای یادگاری نویسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل شدن گور دخمه ای تاریخی به مکانی برای یادگاری نویسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید