تغذیه سالم در ایام امتحانات

به گزارش اخذ ویزا، هر پدر و مادری آرزو دارد که فرزندش از سلامتی کامل برخوردار بوده و در تحصیل علم، موفقیت های روزافزونی داشته باشد. یکی از عوامل مهمی که در حفظ سلامتی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان نقش دارد، تغذیه مناسب است. در این مقاله مسائل شایع تغذیه ای دانش آموزان در هنگام امتحان را مرور نموده و سپس توصیه هایی درباره امتحان و تغذیه سالم در ایام امتحان ارایه خواهیم کرد.

تغذیه سالم در ایام امتحانات

تغذیه سالم در ایام امتحانات

هر پدر و مادری آرزو دارد که فرزندش از سلامتی کامل برخوردار بوده و در تحصیل علم، موفقیت های روزافزونی داشته باشد. یکی از عوامل مهمی که در حفظ سلامتی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان نقش دارد، تغذیه مناسب است. در این مقاله مسائل شایع تغذیه ای دانش آموزان در هنگام امتحان را مرور نموده و سپس توصیه هایی درباره امتحان و تغذیه سالم در ایام امتحان ارایه خواهیم کرد.

مسائل تغذیه ای در ایام امتحان

در دورانی که بچه ها و نوجوانان خود را برای امتحان آماده می نمایند و تمام کوشش شان صرف درس خواندن و آمادگی برای امتحان می شود، به طور معمول نسبت به تغذیه خود توجه زیادی نمی نمایند؛ در نتیجه نظم غذایی آنها به هم می خورد و ممکن است بعضی از وعده های اصلی غذایی حذف شوند. از آنجا که صرف سه وعده اصلی غذایی ضروری است، حذف هر یک از وعده ها می تواند به سلامت لطمه بزند.

بچه ها و نوجوانان در بیشتر موارد به ویژه هنگام امتحانات و کنکور، تمایلی به مصرف مواد حاوی فیبر غذایی ندارند زیرا این مواد نیاز به جویدن زیاد دارند؛ مثل سبزی ها، سالاد و میوه های تازه که نیاز به پوست کندن و خرد کردن دارند. در دوران امتحانات چون افراد وقت زیادی را صرف خواندن درس می نمایند، با عجله و در مدت کوتاهی غذا می خورند بنابراین موادی را ترجیح می دهند که به آسانی خورده شوند و نیاز به پوست کندن، خرد کردن و جویدن زیاد نداشته باشند. به همین علت از خوردن فیبر غذایی امتناع می نمایند.

دانش آموزان در این ایام به علت کمبود وقت، با عجله غذا می خورند و غذا را به خوبی نمی جوند. این امر برای سلامتی آنها بسیار مضر است زیرا غذا در دهان در اثر جویدن خرد و با بزاق آغشته می شود و برای هضم آماده می شود. چنانچه این مرحله به درستی انجام نشود، اولین مرحله هضم دچار اختلال می شود و بار دستگاه گوارش سنگین می شود که پیامد آن بروز ناراحتی های گوارشی است.

بعضی از شاگردان به علت آنکه شب ها مطالعه می نمایند و دیر به بستر می فرایند، صبح دیر از خواب برمی خیزند، در نتیجه فرصتی برای خوردن صبحانه ندارند و بدون مصرف صبحانه به مدرسه می فرایند. این مساله عواض زیادی در بر دارد؛ از جمله آنکه موجب افت قندخون می شود که عوارض عصبی از قبیل سستی، بی حالی، خستگی، عصبانیت، بی حوصلگی و افسردگی را در بردارد، به خصوص کاهش حافظه و قدرت یادگیری یکی از اختلالات مهم افت قندخون یا هیپوگلیسمی است؛ بنابراین افرادی که بدون خوردن صبحانه در جلسه امتحان یا کنکور شرکت می نمایند، شانس کمتری برای موفقیت در امتحان دارند.

به طور معمول به هنگام درس خواندن و آماده شدن برای کنکور، شاگردان دچار اضطراب و استرس زیادی می شوند که این حالت در افراد لاغر موجب کاهش اشتها و عدم مصرف غذای کافی می شود، در نتیجه فرد به شدت لاغر می شود. در افراد چاق، استرس باعث پرخوری عصبی شده و به دریافت اندازه زیادی کالری منجر می شود که موجب افزایش بیشتر وزن می شود.

در دوران امتحان، افراد خوردن آب را فراموش می نمایند و یا از مصرف آب خودداری می نمایند. این امر باعث بروز یبوست، ادم، اختلال در سلامت پوست و اختلال در واکنش های بیوشیمیایی داخلی بدن می شود و سلامتی شخص را به خطر می اندازد.

نگرانی والدین

بسیاری از والدین نگران تغذیه فرزندان خود در دوران امتحانات هستند. به همین علت با دادن مقادیر زیادی غذا به فرزند خود، کالری اضافه بر نیاز به بدن او می رسانند. ولی حقیقت امر این است که در دوران امتحان، به علت استرس های وارد بر دانش آموزان، سطح ترشح هورمون آدرنالین در بدنشان افزایش می یابد، از این رو نیاز به مصرف پروتئین دو تا سه درصد افزایش می یابد زیرا این هورمون باعث افزایش سوخت پروتئین های بدن می شود. اما در عین حال کالری مورد نیاز، تغییر چشمگیری نخواهد کرد. امروزه برخلاف تصور همگان، اثبات شده است که فعالیت های مغزی و فکری نیازمند انرژی زیادی نیست. از این رو بهتر است اندازه مواد غذایی مصرفی مانند زمان غیر امتحانات باشد ولی مصرف مواد پروتئینی به خصوص پروتئین های غنی با ارزش بیولوژیکی بالا؛ مانند تخم مرغ، شیر و انواع گوشت باید تا حدودی افزایش یابد.

توصیه هایی به دانش آموزان

بچه ها و نوجوانان عزیز توجه داشته باشند که دوران امتحان یا کنکور بخشی عادی از زندگی است که ضروری است فعالیت فکری بیشتری برای آن صرف شود. این ایام به هیچ وجه دوران بحرانی و خطرناک عمر نیست؛ از این رو در کنار زندگی طبیعی باید با حفظ آرامش، بیشتر مطالعه نمود و خود را برای امتحان آماده کرد.

در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامتی خود باشید تا در معرض سرما خوردگی، گرمازدگی، مسمومیت های غذایی و اختلالات هضم قرار نگیرید و از خوردن غذا، بیرون از خانه خودداری کنید. غذای خود را خوب بجوید و آن را آرام میل کنید.

همواره به خصوص در ایام امتحانات مزاج خود را مرتب نگاه دارید. اگر دچار یبوست هستید، شب ها قبل از خواب حدود 10 عدد انجیر خیسانده و 10 عدد آلوی خیسانده میل کنید.

در طول روز (اما نه همراه غذا) آب کافی بیاشامید (بیش از نیم ساعت قبل از غذا و یکی دو ساعت بعد از غذا اشکالی ندارد) آشامیدن آب و نوشیدنی ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می شود.

از خوردن قهوه و چای پررنگ خودداری کنید. چای کم رنگ مفید است.

اگر احساس خستگی می کنید کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی نیاز به استراحت دارد نه محرک بنابراین مصرف قهوه را به منظور بیدار ماندن توصیه نمی کنیم.

ماست و دوغ ترش، خواب آور است اما خوردن ماست شیرین اشکالی ندارد.

نرمش و ورزش سبک را در برنامه روزهای هفته، به خصوص ایام امتحانات قرار بدهید.

اگر در صبحانه پنیر می خورید آن را همراه گردو میل کنید.

مصرف سبزی های تازه (البته بعد از ضد عفونی کردن) و میوه های تازه توصیه می شود.

مصرف آب میوه ها و سبزی هایی مانند مرکبات، گوجه فرنگی و هویج در دوران امتحان مفید است و حاوی ویتامین های ضروری برای تقویت قدرت حافظه، شادابی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها است.

شب امتحان حتما به قدر کافی بخوابید.

سعی کنید شب ها زودتر بخوابید و صبح زودتر از خواب بعضیزید. هرگز نزدیک غروب آفتاب نخوابید.

خواب نیم ساعتی نزدیک ظهر نیروبخش و نشاط آور است اما خواب بعد از طلوع آفتاب و هنگام غروب کسالت آور می باشد.

بعد از صرف ناهار، اگر می توانید به پشت دراز بکشید در حالی که پای راست را روی پای چپ قرار داده اید، مدت 15 تا 20 دقیقه استراحت کنید.

هنگام مطالعه از خوردن تنقلات خودداری کنید.

توصیه به خواب، در اوایل شب به معنای زیاد خوابیدن نیست. توصیه ما این است که خواب را در زمان مناسب داشته باشید تا حدبیشتر استفاده را از آن ببرید. برای مثال 5/4 ساعت خوابی که از اوایل شب آغاز شود، بیش از خوابی که از آخر شب آغاز شود به شما رضایت و نشاط می بخشد.

آرامش روحی خود را با یاد خدا و انجام به موقع نمازها کامل تر کنید.

آنالیز ها نشان می دهد تغذیه متعادل و متنوع شامل غلات، سبزی ها، لبنیات، گوشت و میوه ها باعث کاهش استرس امتحان می شود.

امید و شادابی را به خودتان تلقین کنید تا موفقیت های شما بیشتر شود.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1987

به "تغذیه سالم در ایام امتحانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه سالم در ایام امتحانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید