تفاوت بین 5G و LTE چیست؟

به گزارش اخذ ویزا، تفاوت بین 5G و LTE در عملکرد، تکنولوژی و سرعت تاخیر آنهاست. در مجموع می توان گفت نسل پنجم شبکه اینترنت همراه عملکرد بهتری دارد و سرعت بیشتری را برای کاربر فراهم می نماید.

تفاوت بین 5G و LTE چیست؟

سرویس تکنولوژی - در سال های اخیر ما شاهد یک رشد نمایی در میزان ترافیک رد و بدل شده در تلفن های همراه بوده ایم. ارتباطات سیار از یک فناوری خاص و ممتاز به یک ابزار روزمره برای همگان تبدیل شده است، به طوری که شاهد رشد روزافزون ترافیک داده های تلفن همراه هستیم. امروزه بیش از 50 درصد ترافیک داده های تلفن همراه صرف پخش آنلاین موسیقی و ویدئو می شود. این روند رو به رشد تقاضا برای خدمات پهن باند تلفن همراه با سرعت بالا، چالش های جدیدی را برای اپراتور های تلفن همراه به وجود آورده است تا بتوانند شبکه هایی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر برای هر بیت را فراهم آورند. شبکه های LTE در حال حاضر بر بازار زیرساخت های تلفن همراه سلطه دارد، اما پیش بینی می شود به زودی شبکه 5G به جهان معرفی شود. زیرساخت نسل پنجم (5G) توسعه یافته تا جوابگوی احتیاج های آیندگان باشد. بیایید ببینیم که چگونه زیرساخت شبکه تلفن همراه از LTE به 5G تکامل یافته و این انتقال چه چیزی را برای ما به ارمغان آورده است. در ادامه به هر یک از این مفاهیم پرداخته و تفاوت بین 5G و LTE را آنالیز می کنیم.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از مطلب تفاوت بین 5G و LTE مدنظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • LTE چیست؟
  • 5G چیست؟
  • تفاوت بین 5G و LTE چیست؟

LTE چیست؟

LTE مخفف عبارت Long Term Evolution به معنای تکامل دراز مدت، یک استاندارد بالفعل برای جهانی ارتباطات موبایل و فناوری پهن باند دستگاه های تلفن همراه است. LTE یک فناوری کلیدی برای ارائه شبکه پهن باند موبایل محسوب می شود که مشخصات فنی LTE توسط سازمان جهانی 3GPP (پروژه مشارکتی نسل سوم) تعریف شده است. تعدا مشترکین موبایل در کمتر از 20 سال از صفر به بیش از یک میلیارد کاربر افزایش یافت و همین امر سبب به وجود آمدن مفاهیم جدیدی در جهانی ارتباطات شد.

LTE به جای مدولاسیون تک کاربر، از OFDM به عنوان یک فناوری چند کاربر استفاده می نماید. این یک فناوری دسترسی به شمار می آید که بر آخرین تحولات در تمام استاندارد های رادیویی تلفن همراه حاکم است. LTE یک پهنای باند انعطاف پذیر را ارائه می نماید که تا حداکثر 20 مگاهرتز را پشتیبانی می نماید، و این امکان را فراهم می نماید که اوج داده های بسیار بالاتری ارائه شود.

5G چیست؟

فناوری 5G یا نسل پنجم به مجموعه نوآوری های بعدی در فناوری های ارتباطات بی سیم اشاره دارد که برای افزایش سرعت و قابلیت اطمینان شبکه های بی سیم طراحی شده اند. این نسل بعدی فناوری سلولی فراتر از شبکه های تلفن همراه 4G LTE امروزی است و انتظار می رود صرف نظر از موقعیت جغرافیایی کاربر و دستگاهی که به وسیله آن متصل می شود اتصالی یکپارچه و یکنواخت فراهم کند.

سیستم 5G در حال برنامه ریزی برای ارتقاء معیار های عملکردی فراتر از توانایی 3G/4G است. این معیار ها شامل پوشش، سرعت اوج، راندمان طیفی و تاخیر هستند. انتظار می رود شبکه 5G دسترسی های متعدد رادیویی مانند 3G/4G/5G ،WiFi و WiGig را پشتیبانی کند. تحول به سوی 5G به عنوان یک همگرایی خدمات اینترنتی با استاندارد های قدیمی شبکه های موبایل در نظر گرفته می شود. نسل پنجم اینترنت همراه ارتباطی همه گیر را فراهم می نماید.

تفاوت بین 5G و LTE چیست؟

1. تکنولوژی

LTE که فناوری 4G است، از مدولار OFDM و تکنولوژی چند کاربر استفاده می نماید و یک معماری پهنای باند انعطاف پذیر تا حداکثر 20 مگاهرتز را پشتیبانی می نماید و این سرعت اوج بالاتری را فراهم می آورد. از طرف دیگر، 5G نسل بعدی فناوری سلولی فراتر از شبکه های همراه 4G LTE است که برای افزایش سرعت و قابلیت اطمینان شبکه های بی سیم طراحی شده است. 5G یک اصطلاح چتری (umbrella term) است که به فناوری های مورد استفاده مختلفی اشاره دارد و انتظار می رود تا 30 گیگاهرتز پهنای باند را پشتیبانی کند.

2. تاخیر (Latency)

5G دارای تاخیر فزونی نسبت به استاندارد های فعلی ارتباطات تلفن همراه 4G LTE است که باعث بهبود کیفیت تجربه از نرم افزار های real-time مانند VoIP، بازی های آنلاین و سایر برنامه های تعاملی می شود. 5G دارای قابلیت تاخیر کمتر از یک ثانیه است که به IoT گسترده، اینترنت تاکتیکی و سایر برنامه های پیشرفته روباتیک یاری می نماید.

تاخیر کم به عنوان یک مولفه مهم برای فراهم کردن یک تجربه پهنای باند خوب در موبایل است. قابلیت تاخیر پایین اینترنت نسل پنجم آن را برای برنامه های مهم که احتیاجمند ریسپانسیو سریع هستند، منحصر به فرد می نماید. از طرف دیگر تاخیر LTE به شبکه حامل بستگی دارد.

3. عملکرد

انتظار می رود 5G از باند های فرکانس رادیویی در محدوده 30 گیگاهرتز تا 300 گیگاهرتز استفاده کند، درحالی که شبکه های فعلی 4G LTE تا حداکثر فرکانس 6 گیگاهرتز کار می نمایند. ویژگی دیگر 5G امکان فعال سازی اتصال با قابلیت اطمینان بسیار بالا است. شبکه های 5G احتمالا از یک معماری شبکه چند لایه استفاده خواهند کرد که لایه ماکرو برای کاربرانی که از سرعت های بسیار بالا استفاده می نمایند، پوشش دهی فراهم می نماید. این به کاربران امکان می دهد که داده ها را با سرعتی بسیار بالاتر از فناوری 4G LTE فعلی بارگیری و بارگذاری نمایند. سرعت بارگیری تا 1000 برابر سریعتر از LTE خواهد بود و حداقل 20 گیگا بیت در ثانیه را ارائه می دهد.

جدول مقایسه 5G و LTE

LTE 5G
پهنای باند منعطف که تا حداکثر 20 مگاهرتز را پشتیبانی می نماید انتظار می رود تا 30 گیگاهرتز را پشتیبانی کند
روی باند فرکانس تا حداکثر 6 گیگاهرتز کار می نمایند روی باند فرکانس بالای طیف بی سیم یعنی بین 30 تا 300 گیگاهرتز عمل می نماید
بالاترین سرعت دانلود می تواند به حداکثر از 50 تا 100 مگابیت بر ثانیه برسد سرعت دانلود 1000 بار سریع تر از LTE و حداقل 20 گیگابیت بر ثانیه است
تاخیر به شبکه حامل بستگی دارد تاخیر کمتر از یک میلی ثانیه است

جمع بندی

درحالی که شبکه های 4G LTE در حال حاضر در جهانی دیجیتال حکم فرمایی می نمایند، نسل جدید 5G در راه است تا احتیاج به قابلیت های جدید و توسعه یافته را برآورده کند. با نسل پنجم شبکه اینترنت کاربر می تواند صرف نظر از محل زندگی و دستگاهی که دارد، تجربه یک اتصال یکنواخت و یکپارچه را برای شما فراهم کند. فناوری جدید 5G یک انقلاب جدید خواهد بود که کمبودهای 4G LTE را جبران می نماید.

برگرفته از: differencebetween

منبع: setare.com
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 261

به "تفاوت بین 5G و LTE چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت بین 5G و LTE چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید