جامانده از دوران تاریک صدام و داعش ، نمایش آثار هنرمندان کرد عراق در لندن

به گزارش اخذ ویزا، آثار هنری هنرمندان کردستان عراق که از حمله شیمیایی رژیم صدام حسین و وحشی گری فرهنگی داعش جان سالم در برده اند، در نمایشگاهی در لندن به تماشا درمی آید.

جامانده از دوران تاریک صدام و داعش ، نمایش آثار هنرمندان کرد عراق در لندن

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، همن حمید یکی از هنرمندان کرد است که آثارش در نمایشگاه راستا کردستان در گالری P21 لندن به نمایش درمی آید. او حدود چهار سال زندگی خود را به خطر انداخت تا علاوه بر قاچاق دارو به موصل تحت اشغال داعش، زندگی روزانه مردم را در دوران حکمرانی یک رژیم سرکوبگر در قالب هنر به تصویر درآورد. او هر روز صبح پیش از بیرون رفتن از خانه یک یادداشت خداحافظی برای همسر و فرزندانش می نوشت تا اگر به تیر نیروهای داعش گرفتار آمد، بی خبر از جهان نرفته باشد.

نمایشگاه راستا کردستان از روز چهارشنبه شروع می گردد و ربوار ساعد یکی از 18 هنرمند کرد است که با آثار خود در آن حضور دارد. این نیروی پیشمرگه که حالا یک هنرمند بین المللی است، با نوشته ها و نقاشی هایش یکی از مقاطع تاریخی کردستان عراق را روایت نموده است؛ حمله شیمیایی رژیم بعث عراق در دوران صدام به شهروندان کرد که به قتل عام و مرگ ده ها هزار نفر در مناطق کردنشین انجامید و جنایتی بسیار تکان دهنده بود.

عکس هایی که از فداکاری پدر نجیب میکاییل در نجات دادن ده ها و صدها جلد کتاب تاریخی گرفته شده هم در نمایشگاه روی دیوار می رود. درست 90 دقیقه پیش از حمله نیروهای داعش به شهری مسیحی نشین بیرون موصل، پدر میکاییل خودروی خود را پر از کتاب کرد و به مکانی امن در منطقه کردنشین عراق برد. داعش سر رسید و کلیسا را به آتش کشید اما کتاب های قدیمی از حمله وحشیانه آنها در امان ماند.

راستا کردستان چهارشنبه در گالری P21 لندن افتتاح می گردد و تا 26 اکتبر سال جاری میزبان علاقه مندان هنر و دوستداران آثار هنرمندان کردستان عراق در سه دهه اخیر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 365

به "جامانده از دوران تاریک صدام و داعش ، نمایش آثار هنرمندان کرد عراق در لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامانده از دوران تاریک صدام و داعش ، نمایش آثار هنرمندان کرد عراق در لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید