داستان بوت کمپ های مجازی مرکز نوآوری آما

به گزارش اخذ ویزا، وقتی در دی ماه 98 برنامه برگزاری بوت کمپ های زمستانی مرکز نوآوری آما تنظیم می شد، هیچ کسی حتی فکر هم نمی کرد که تیم سازی مجازی هم شدنی است. بله تیم سازی به صورت مجازی، هر کسی که ایده داره یک اتاق مجازی تشکیل می ده و از دیگر شرکت کنندگان برای تشکیل دعوت به مصاحبه می کنه. منتورها هم نوبت به نوبت به اتاق ها که مشابه همون میزهای کاری در سیستم حضوری هستند، سر می زنند و با بچه ها صحبت و انتقال تجارب می کنند. شاید اولش یکم سخت و نامانوس باشه اما همه دارند عادت می کنند. در واقع سبک زندگی و کار داره عوض می شه. با اومدن کرونا، رویدادها و فعالیت های آموزشی یکی از مواردی است که با تغییرات زیادی روبه رو شده و از شکل حضوری به سمت آموزش های مجازی تغییر پیدا کرده. برگزاری رویداد و آموزش های مجازی شاید چالش هایی داشته باشه اما به همه ما یادآوری کرده که باید پتانسیل استفاده از این بستر را در کشور افزایش بدیم.

داستان بوت کمپ های مجازی مرکز نوآوری آما

برگزاری رویدادها یکی از مهمترین روش های جذب تیم و استارت آپ برای مراکز نوآوری و شتاب دهنده ها بوده که حالا به دردسر و چالش تبدیل شده. در مرکز نوآوری آب، محیط زیست و انرژی (آما) هم نمی خواستیم به این راحتی ها از برگزاری رویدادهای برنامه ریزی شده کوتاه بیایم، بنابراین کاری رو برای اولین بار شروع کردیم که واقعاً نمی دونستیم چجور از آب درمیاد. بله بوت کمپ مجازی در دو حوزه انرژی در ساختمان و هوش مصنوعی. اما الان که نگاه می کنیم خیلی بدی هم نیست. خب پس تصمیم گرفتیم تجارب برگزاری بوت کمپ مجازی را با اکوسیستم در میان بگذاریم. به گفته امیرحسن صدرالدینی، مدیر مرکز نوآوری آما:

بوت کمپ های تخصصی شاید یکی از نمونه های کامل توانمندسازی آموزشی باشد که مهم ترین هدف آن حمایت از شکل دهی کسب وکارهای نوآورانه و استارت آپی است. مجموعه مرکز نوآوری آما با توجه به رسالت خود سعی نموده تا با برگزاری دو بوت کمپ تخصصی انرژی در ساختمان و هوش مصنوعی گام بلندی جهت تربیت نیروی متخصص و شکل دهی کسب وکارهای نوآورانه این حوزه ها بردارد. شاید مهم ترین تفاوت بوت کمپ ها با کارگاه ها در این باشد که در کارگاه ها معمولاً آموزش هایی به شرکت کنندگان داده می گردد و در سرانجام انتظار خروجی و ایجاد تیم و کسب وکار از آن ها نمی رود اما در بوت کمپ ها کسب و کار در اولویت است چه از جنس استخدام و چه از جنس جذب سرمایه و شکل دهی یک استارت آپ. لذا مرکز نوآوری آما با برگزاری بوت کمپ ها سعی نموده است به بخش تیم سازی و ایجاد کسب وکار توجه ویژه ای داشته باشد. بوت کمپ های مذکور در سه فاز کلی برگزار می شوند که فاز اول را آموزش های فنی و کسب کاری پایه ای (با هدف آشنایی با ادبیات فنی و کسب و کاری)، فاز دوم کارگاه تیم سازی و تعاملات تیمی (هدف انتخاب موضوع و تشکیل تیم) و فاز سوم را آموزش های تخصصی و منتورینگ برحسب نیاز تیم ها (با هدف چکش کاری اولیه مدل کسب و کار) تشکیل می دهد. جدول زیر برنامه ای از سه فاز بوت کمپ های مذکور را نشان می دهد.

مهمترین چالش برگزاری رویدادهای مجازی تغییرات سرعت اینترنت و در نتیجه کاهش کیفیت صوت و تصویر است. که به ناچار در بعضی از مواقع منجر به تصمیم برای قطع تصویر استاد در وبکم می گردد. اما همانطور که تصویر دیده می گردد با فیلمبرداری با کیفیت از استاد و نیز ضبط اسکرین لپ تاب استاد و سپس ادیت فیلم می توان فیلم های باکیفیتی را بعد از پخش آنلاین در اختیار شرکت کنندگان گذاشت و از کیفیت پایین صوت و تصویر در پخش آنلاین کاست. یکی دیگر از مهمترین تجارب این زمینه استفاده از صفحات لمسی برای توضیحات بیشتر استاد به صورت نوشتاری و با دست خط خود استاد است که حس بسیار خوبی را به شرکت کنندگان منتقل می نماید. برای تیم سازی متاسفانه عمده نرم افزارهای کلاس مجازی قابلیت چت مستقیم و مستقل بین شرکت کنندگان را ندارند. بنابراین آما برای تیم سازی از راهکار ساخت یک اتاق مجازی برای هر مدل کسب و کار استفاده نموده است. راهکاری که لینک اتاق مجازی در واقع راستا ورود و خروج منتورها، داوطلبین برای عضویت در تیم و مشاوران مرکز می باشد.

مرکز نوآوری آما از تیم های برتر هر دو بوت کمپ در قالب قراردادهای شتاب دهی خود حمایت نقدی و زیرساختی خواهد کرد. در واقع تیم های برتر می توانند کسب و کار خود را در اکوسیستم آما راه بیندازند و بوت کمپ به منزله همان دوره پیش شتاب دهی برای آنها محسوب خواهد شد. در سرانجام لازم به ذکر است مرکز نوآوری آما در راستای تامین نیازها و رفع چالش های فناورانه صنایع، اقدام به راه اندازی بروکر فناوری نموده است. بدین معنی که آما محصولات استارت آپ های منتخب را به صنایع مرتبط معرفی نموده و از این طریق به رشد و توسعه کسب و کارهای نوپای خود کمک می کند. در این پلتفرم مجموعه ای از فناوری ها و خدمات ارائه می گردد و تیم های استارت آپی می بایست در کنار یکدیگر و به صورت هماهنگ با مدیریت و پشتیبانی مرکز آما به حل چالش ها و پاسخگویی به نیازها بپردازند. برای آشنایی بیشتر با این فناوری ها می توانید مقالات نقد و بررسی محصولات فناورانه را در مجله آما بخوانید.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1190

به "داستان بوت کمپ های مجازی مرکز نوآوری آما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان بوت کمپ های مجازی مرکز نوآوری آما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید