دریاچه نمک لارناکا، دومین دریاچه نمک بزرگ قبرس

به گزارش اخذ ویزا، دریاچه نمک لارناکا

لارناکا یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری قبرس است، شهری ساحلی که در ماه های گرم تابستان عاشقان ساحل را به خود جذب می کند. لارناکا شهری مدیترانه ای و مجذوب کننده است و از طرفی جاذبه های مدرن زیادی هم دارد اما در کنار سواحل آرام، تفریحات ساحلی و البته بناهای تاریخی در این شهر جاذبه دیگر هم هست که بدون شک یکی از محبوب ترین آن ها دریاچه نمک لارناکا ست، دریاچه ای که با وجود پرندگان مهاجر جایی عالی برای تماشا و بازدید است. اگر می خواهید از دریاچه نمک لارناکا بیشتر بدانید، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

دریاچه نمک لارناکا، دومین دریاچه نمک بزرگ قبرس

کافیست چند کیلومتری از مرکز شهر لارناکا دور شوید تا به دریاچه ای خیره کننده و مجذوب کننده برسید: دریاچه نمک لارناکا، دریاچه ای که در فصل زمستان به خاطر حجم زیاد آب و پرندگان مهاجر به زیباترین حالت ممکن می رسد. البته تابستان های این دریاچه هم مجذوب کنندهیت های خاص خودش را دارد، در این فصل میزان زیادی از حجم آب بخار شده و از دریاچه چیزی نمانده به جز لایه های از نمک.

رسیدن به این دریاچه اصلا کار سختی نیست؛ وقتی از فرودگاه بین المللی لارناکا وارد این شهر دوست داشتنی می شوید مطمئنا ماشین می گیرید تا به مرکز شهر برسید همین که چند دقیقه ای از فرودگاه دور شدید کافیست نگاهی به سمت چپ خود بیندازید؛ این چشم میزانای مجذوب کننده دریاچه نمک لارناکا است که به خصوص در هنگام غروب، تماشایی و رویایی است. بازدید از دریاچه نمک لارناکا از بایدهای سفر به این شهر است، دریاچه ای که شواهد باستان شناسی نشان می دهد از هزاران سال قبل محل زندگی اهالی شهر بوده و باعث رونق این منطقه شده است.

دریاچه نمک لارناکا با مساحت 2.2 کیلومتر مربع دومین دریاچه نمک بزرگ قبرس و یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان در اروپاست. دریاچه نمک در جنوب غربی شهر لارناکا واقع شده است و طبیعت و حیات وحش آن آنقدر اهمیت دارد که در سال 1997 به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است. این دریاچه که به آلیکی (Alyki) معروفه در واقع یکی از 4 دریاچه لارناکاست و به همراه دریاچه اورفانی، دریاچه سوروس و دریاچ فر.ودگاه حدود 1761 هکتار وسعت دارند.

این دریاچه زیبایی های چشم نوازی دارد اما در کنار همه این مجذوب کنندهیت ها، به زیستگاه حدود 85 گونه از پرندگان تبدیل شده است. دریاچه نمک لارناکا در راستا پرندگان مهاجر واقع شده است که مهمترین آن ها فلامینگوها هستند. حدود 2 تا 12 هزار فلامینگو کل ماه های زمستان را در این دریاچه می گذرانند پس اگر خوش شانس باشید و در این ماه ها گذرتان به لارناکا بیفتد می بینید که دریاچه با وجود این همه فلامینگو به رنگ صورتی درآمده است. دریاچه نمک لارناکا در ماه های سرد زمستان پر از آب است و به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل می گردد به طوری که هزاران فلامینگو در ماه های آبان تا اسفند به همراه اردک های وحشی و دیگر پرندگان مهاجر در سفرهای مهاجرتی شان مدتی در این دریاچه پناه می گیرند. یکی از مهمترین جانوران این دریاچه که پای پرندگان مهاجر را به اینجا باز می کند میگوی کوچک آرتمیا است که حیات بسیاری از جانوران این منطقه به آن ها بستگی دارد. فلامینگوها و دیگر پرندگان دریایی در هنگامی که در کنار این دریاچه هستند از این میگو تغذیه می کنند ولی وقتی دیگر قادر به پیدا کردن هیچ میگویی نبودند این دریاچه را ترک می کنند و به سمت شهر لیماسول و یا جنوب آفریقا می فرایند.

یافته های باستان شناسی نشان می دهد که افرادی از اواخر عصر برنز (قرن 2 قبل از میلاد) در محدوده دریاچه نمک و مسجد تاریخی مجاورش زندگی می کرده اند. در دوران ماقبل تاریخ این دریاچه برای لارناکا و شهرهای اطراف یک بندرگاه به شمار می رفته چون لارناکا در اواخر عصر برنز یکی از بزرگ ترین شهرها و مراکز تجاری قبرس بود. در گذشته نمک این دریاچه استخراج و صادر می شد، نمک های جمع آوری شده در پشت الاغ ها به گوشه دریاچه برده شده و به شکل هرم هایی روی هم تلمبار می شدند تا به کشورهای دیگر صادر شوند.

پیشنهاد می کنیم در هنگام غروب آفتاب به کنار این دریاچه بروید چون چشم میزانای خیره کننده و خارق العاده ای دارد. چیزی که این دریاچه را مجذوب کننده تر کرده وجود مسجدی تاریخی در آن سوی دریاچه است که چشم میزانای مجذوب کنندهی را به دریاچه داده است: تکیه خاله سلطان، مسجدی که قدمتش به قرن 18 برمی گردد و زیارتگاه مقدس خیلی هاست. حالا که تا دریاچه نمک لارناکا رفته اید سری هم به تکیه خاله سلطان برنید و با تماشای معماری بنا و قدم زدن در باغ آرامش بخش آن لحظاتی متفاوت را بگذرانید.

دریاچه نمک مطمئنا یکی از گنجینه های شهر لارناکا است چون در کنار مجذوب کنندهیت هایش، در اطراف آن هم جاذبه های تاریخی زیادی مثل تکیه خاله سلطان، آبراهی قدیمی و کلیسای ماکریس وجود دارد. در نزدیکی این دریاچه فضای سبزی به نام پارک دریاچه نمک هست که با وجود درختان سرسبز طراوت خاصی دارد. در این پارک آمفی تئاتری هست که مهمترین کنسرت های شهر در آن برگزار می گردد. از آن جایی که این پارک دسترسی مستقیمی به دریاچه نمک لارناکا دارد یکی از مهمترین منطقه ها سبز لارناکا به شمار میرود. یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های تاریخی اطراف این دریاچه کلیسای ماکریس است که قدمتش به قرن 12 برمی گردد و بر روی تپه ای در امتداد خیابان فانرومنی واقع شده است. این کلیسا بعد از اینکه در حملات سال 1426 از بین رفت بازسازی شد و امروز یکی از مجذوب کننده ترین کلیساهای تاریخی لارناکاست به طوری که معماری اواخر دوره بیزانس را به زیباترین حالت ممکن نمایش می دهد.

منبع: myguidecyprus.com

منبع: الی گشت
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2172

به "دریاچه نمک لارناکا، دومین دریاچه نمک بزرگ قبرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه نمک لارناکا، دومین دریاچه نمک بزرگ قبرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید