روستای ابیانه: سرخ ترین سکونتگاه ایران را بشناسید

به گزارش اخذ ویزا، بیایید قبول کنیم یکی از مجذوب نماینده ترین استان های ایران، استان اصفهان است. تعداد بالای گردشگر های خارجی که هرسال به این استان سفر می نمایند، گواه این واقعیت است. اما تنها شهرستان اصفهان نیست که پر از جاذبه های گردشگری است. اطراف این شهرستان دیدنی هایی وجود دارد که مانند دیدنی های شهرستان اصفهان مجذوب نماینده است.

روستای ابیانه: سرخ ترین سکونتگاه ایران را بشناسید

یکی از این دیدنی ها روستای ابیانه است. با ما در این مقاله خبرنگاران همراه باشید تا شما را با یکی از زیباترین روستاهای ایران آشنا کنیم.

روستای ابیانه کجاست؟

ابیانه روستایی در بخش مرکزی شهرستان نطنز، از توابع استان اصفهان است. این روستا در دامنه کوه های کرکس واقع شده است. ابیانه در ارتفاع 2222 متری از سطح دریا واقع شده است.

طبیعت روستای ابیانه بسیار خوش آب وهوا و معتدل است. مردم محلی به آن ویونا هم می گویند. گفته می گردد ابیانه یکی از مرتفع ترین منطقه ها مسکونی ایران است. تلفیق کویر و کوهستان در ابیانه، چشم انداز ای بکر و زیبا پدید آورده است که این روستا را از سایر روستاهای ایران متفاوت می نماید.

معماری سرخ رنگ خانه های ابیانه همراه پوشش سنتی مردم محلی، باعث شده است تا سالیانه 40 هزار جهانگرد هوس سفر به این روستای بکر به سرشان بزند.

از آنجایی که ابیانه روستای مرتفع است، بهتر است فصل زمستان را برای سفر به این روستا انتخاب نکنید؛ مگر اینکه دوست داشته باشید چشم انداز این روستای زیبا را زیر انبوه برف های زمستانی دیدن کنید. سعی کنید فصل گلاب گیری را هم برای سفر به ابیانه انتخاب نکنید. احتمالا شلوغی این روستا در فصل گلاب گیری شما را کلافه خواهد نمود.

چطور به روستای ابیانه برسیم؟

از مسیر جاده کاشان به اصفهان، خودتان را به جاده نطنز برسانید. بعد از طی مسیر 22 کیلومتری در جاده نطنز، به ابیانه خواهید رسید.

  • تور اصفهان
  • هتل اصفهان
  • بلیط هواپیما اصفهان
  • بلیط اتوبوس اصفهان

فرهنگ و پوشش مردم ابیانه

یکی از جالب ترین ویژگی های مردم ابیانه، حفظ فرهنگ و سنت های مخصوص به خودشان در طول سالها است. سبک زندگی مردم این روستا هنوز مثل دهه های قبل است و همه چیزشان، از لهجه و پوشش تا مراسم و آیین های مناسبتی شان شکل سنتی خود را حفظ نموده است.

در بدو ورود به این روستا، توجهتان به خانه هایی جلب خواهد شد که به صورت طبقه طبقه روی هم ساخته شده است. هر طبقه یک خانه است و به یک خانواده اختصاص دارد. این نوع معماری، خاص روستاهایی است که روی دامنه کوه واقع می شوند. مشابه این بافت را می توان در روستاهایی در کردستان، گیلان، کرمانشاه و آذربایجان پیدا کرد.

خانه های روستای ابیانه سرخ رنگ است و معماری متحدالشکلی دارد. بیشتر این خانه از بیرون شکل واحدی دارد و همین شباهت، نظم زیبایی در روستا به وجود آورده است.

دومین چیزی که توجه هر جهانگرد را به خود جلب می نماید، پوشش زیبای مردم ابیانه است. پوششی که طی سالهای متمادی یکدست به جای مانده است. زنان روستای ابیانه دامن های پرچین و دولایه می پوشند که معمولا لایه زیرین مشکی رنگ و لایه بالایی رنگی رنگی است.

  • بلیط اتوبوس اصفهان به تهران
  • بلیط اتوبوس تهران اصفهان
  • بلیط اتوبوس شیراز به اصفهان
  • بلیط اتوبوس اصفهان مشهد
  • بلیط اتوبوس مشهد اصفهان
  • بلیط کاشان به اصفهان

اما مشخصه اصلی پوشش زنان ابیانه، چارقدهای گلدار بزرگی است که تا پایین کمر آنها را می پوشاند. مردان ابیانه هم پوشش مخصوص به خودشان را دارند. آنها بلوزهای بلند با شلوارهای گشاد که دبیت نام دارد می پوشند.

گفته می گردد ارتباط کم مردم روستای ابیانه با شهرهای اطرافشان در طول تاریخ، علت اصلی حفظ سنت و فرهنگ دیرینه و غنی آن است. مردم روستا سعی و اهتمام زیادی در حفظ فرهنگ ها و سنن گذشته خود دارند و برای بقای زندگی سنتی خود کوشش بسیاری می نمایند. کوششی که در نوع خود بی نظیر و ستودنی است.

گشت وگذار در ابیانه

ابیانه آنقدر زیباست که اگر بخواهید صرفا از زیبایی ظاهری روستا لذت ببرید می توانید یک روز تمام خودتان را سرگرم کنید. گشت وگذار در کوچه پس کوچه های ابیانه و دیدنی مردمی که زندگی شان بی توجه به زندگی مدرن و بی روح این روزها در جریان است، برای بسیاری از جهانگردان لذت بخش ترین کار دنیاست.

می توانید در طول گردشتان در روستا، مردمی را ببینید که محصولات غذایی خود را به جهانگردان می فروشند. خشکبار، صنایع دستی، کشک و لواشک از بیشترین محصولاتی است که احتمالا در طول گردشتان به روستا به آنها برخورد خواهید کرد.

مغازه های کوچک که با همان ساختار سنتی کل روستا ساخته شده است، درهای کوچک مغازه ها که گاهی برخی هایشان به میزان یک پنجره است و سادگی وسایل موجود در مغازه ها، برای ساعاتی کوتاه هم که شده، شما را از دنیای مدرن و خشک بیرون جدا خواهد نمود. بنابراین قدم زدن میان این همه المان سنتی و فرصت تجربه سبک زندگی مردم روستا تجربه ای بی نظیر است که احتمالا کمتر فرصت تکرار آن را خواهید داشت.

اطراف روستا و در کوچه باغ های باریک روستا که زیبایی شان با دیوارهای کاهگلی کوتاه چندبرابر می گردد، می توانید درختان زیادی ببینید. درختانی که در فصل بهار پر از شکوفه می شوند و جلوه خاصی به روستا می بخشند و در پاییز طوفان رنگ ها را به پا می نمایند تا دل جهانگردان را ببرند.

نکته جالب درباره روستا این است که از زمانی که کارشناسان به مردم روستا اعلام کردند که دیواره کوه بیش از این طاقت ساخت بنای دیگری را ندارد، کسی در روستا ساخت وساز انجام نمی دهد و همه خانواده ها انبارهایشان را روی تپه نزدیک روستا بنا نموده اند.

جاهای دیدنی ابیانه

روستای ابیانه میزبان چندین بنای باستانی است که می تواند سوژه جالبی برای بازدید علاقه مندان به تاریخ باشد. اولین بنای معروف ابیانه، آتشکده این روستاست که روی قله کرکس بنا شده است. این آتشکده هارپاک نام دارد. این آتشکده یادگار دوره ساسانیان در این روستاست. علاوه بر آتشکده معروف، سه قلعه دیدنی هم در این روستا وجود دارد. این قلعه ها برای مصون نگاه داشتن روستا از شر دزدها و راهزنان ساخته شده بودند.

این قلعه ها هرده، یوسمون و پاله نام دارد. زیارتگاه های ابیانه هم بسیار دیدنی است. دو مکان مقدس در ابیانه وجود دارد؛ امامزاده یحیی و امامزاده عیسی که از پسران امام موسی کاظم هستند. ابیانه چندین مسجد دارد که مسجد جامع از میان آنها از همه معروف تر است. به طور کلی علاوه بر بافت قدیمی و معماری خاص روستای ابیانه، جاهای دیدنی ابیانه عبارت است از:

  • شترخون جعفره یا خانه جعفره
  • شترخون شیرازی
  • شترخون مظفره
  • شترخون تقی میر شاه علی
  • آسیاب هره
  • آسیاب میون
  • آسیاب داریون
  • قبرستان قدیمی ابیانه
  • قلعه پال هونه
  • قلعه پاله
  • قلعه هرده
  • موزه مردم شناسی ابیانه
  • آب انبار میان ده
  • آب انبار پالیزه
  • آب انبار پُرزله
  • آب انبار پَس باغچه
  • خانقاه اشرفه
  • مسجد حاجتگاه
  • مسجد یوسمون
  • مسجد پرزله
  • مسجد جامع ابیانه
  • زیارتگاه هینزا
  • زیارتگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی (ع)
  • آتشکده ابیانه

سوغات روستای ابیانه

صنایع دستی مانند گلیم و گیوه از مهم ترین سوغات ابیانه به حساب می آیند. البته شغل اصلی مردم ابیانه کشاورزی و دامپروری است و صنایع دستی از فعالیت های جنبی مردم روستاست. در کنار صنایع دستی، خشکبار و محصولات کشاورزی هم از سوغاتی های مردم روستا به شمار میرود.

تفریحات روستای ابیانه

ابیانه سراسر زیبایی و هیجان است برای کسانی که هوادار بافت روستایی و معماری خانه های قدیمی هستند، اینجا همان بهشت گمشده کاشان است. در این روستا تفریحات دیگری هم در انتظار جهانگردان است:

گشت وگذار و پیاده روی

قدم زدن در کوچه پس کوچه های روستا و قرار گرفتن در حال وهوای ابیانه و خانه های قدیمی و معماری خاص آن، یکی از دلنشین ترین تفریحات در سفر به ابیانه است. پیاده روی در مسیرهای اصلی و کوچه های تنگ و باریک روستا می تواند برای شما خاطره انگیز باشد.

طبیعت گردی

طبیعت سرسبز روستا و چشمه های پرآب آن برای طبیعت گردی و گشت گذار در طبیعت گزینه مناسبی است. می توانید وسایل پیک نیک را بردارید و ساعتی در هوای تازه و طبیعت سرسبز آن روح خود را تازه کنید.

عکاسی

عکس گرفتن از خانه های ابیانه و مردم بومی .اقعا لذت بخش است. بعلاوه شما می توانید از فروشگاه های این روستا لباس محلی اجاره کنید و عکس های زیبایی را با لباس محلی و منظره ها روستا ثبت کنید. عکاسی از جاهای تاریخی ابیانه یا از طبیعت آن هم بسیار خوشایند است.

چشمه های ابیانه

چشمه های کوچک و بزرگ زیادی در ابیانه و اطراف آن وجود دارد که باعث سرسبزی و طراوت هوای روستای ابیانه شده و از جاهای دیدنی روستای ابیانه هم به شمار می آید.

معروف ترین چشمه روستای ابیانه چشمه رئیسون است که آب آشامیدنی مردم روستا از این چشمه تامین می گردد. دیگر چشمه های این روستا که از جاهای دیدنی روستای ابیانه هم محسوب می گردد، عبارت است از: چشمه کرشک، چشمه پال همون هره و چشمه یا قنات تاردر و چشمه هینزا

البته چند چشمه هم با فاصله کمی از جنوب ابیانه وجود دارند که می توانید بازدید از آن ها را هم در برنامه سفر خود بگنجانید. این چشمه ها پاش یووینگا، پاشت لیل و پال هَمُون بالا، وشاسیدرا، پی قستان و په کی جا هستند.

اقامت در ابیانه

اگر به ابیانه سفر کردید و دوست داشتید چند روزی در این روستا اقامت کنید و جاهای دیدنی ابیانه را با حوصله ببینید و در این روستا گشت و گذار کنید، می توانید در هتل های روستا یا اقامتگاه های بوم گردی و خانه های محلی روستا اقامت کنید.

اگر اهل کمپینگ باشید، اطراف روستا محل های مناسب و سرسبزی کنار چشمه های ابیانه برای کمپ زدن وجود دارد که لحظه های فراموش نشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت.

نکاتی درباره روستای ابیانه

  • روستای ابیانه روستای بسیار تمیزی است. مردم روستا سعی می نمایند علیرغم رفت وآمد زیاد جهانگرد ها، محیط آنجا را تمیز و پاکیزه نگه دارند. به محیط زندگی مردم روستا احترام بگذاریم و به هیچ وجه زباله هایمان را، هرچند هم کوچک، در روستا رها نکنیم.
  • اگر خواستیم از مردم روستا عکس بگیریم، حتما قبلا از آنها اجازه بگیریم. معمولا مردم ابیانه به گرفتن عکس و تبدیل شدن به سوژه عکاسی روی خوش نشان نمی دهند. به خواست آنها احترام بگذاریم.
  • میراث روستایی، از مهم ترین ذخایر فرهنگی کشور عزیز ماست. سعی کنیم به آن احترام بگذاریم و کمترین ناهنجاری را در بافت آن به وجودنیاوریم. برترین جهانگرد کسی است که حضورش در محیط احساس نگردد و از خود ردی به جا نگذارد. سعی کنیم برترین باشیم.
منبع: علی بابا
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2530

به "روستای ابیانه: سرخ ترین سکونتگاه ایران را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ابیانه: سرخ ترین سکونتگاه ایران را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید