رویای الشتری ها 14 ساله شد

به گزارش اخذ ویزا، صادق حسن پور- کارشناس کشاورزی:مجتمع شیلات دوآب بزرگ ترین طرح شیلاتی شهرستان سلسله (با مرکزیت شهرستان الشتر) است که عملیات اجرایی آن سال 85 شروع شد.

رویای الشتری ها 14 ساله شد

مطالعات این طرح سال 81 انجام و پس از 3 سال، با واگذاری زمین از سوی اهالی دوآب، روند اجرای آن آغاز شد. این مجتمع، با بهره برداری نهایی، ظرفیت فراوری 1400 تن ماهی سردآبی را در سال دارد. با توجه به این که در حال حاضر سالانه 3500 تن ماهی سردآبی در الشتر فراوری می گردد، با آغاز به کار مجتمع دوآب، این ظرفیت به 4750 تن خواهد رسید که گامی مهم برای توسعه شیلات در استان و الشتر به شمار می رود.

75 مزرعه 20 تنی در زمینی به مساحت 6 هکتار این توان را دارند که بخش عمده ای از بیکاران الشتری را که عمده آنها فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی و شیلات و اهالی منطقه هستند، صاحب شغل نمایند. این مزرعه بزرگ پرورش ماهی 140 سهام 10 تنی دارد که ضمن افزایش فراوری ماهیان سردآبی در الشتر می تواند زمینه اشتغال 140 نفر را به صورت مستقیم و 280 نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم کند و 49 درصد آن بین مردم توزیع خواهد شد. بر اساس مصوبات قبلی و تصمیمات اتخاذ شده در زمینه واگذاری این مجتمع، قرار بر این است که پس از تکمیل و آغاز به کار، 51 درصد آن به سرمایه گذار بخش خصوصی و 49 درصد مابقی به دیگر متقاضیان شامل مالکین محلی، ایثارگران و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی واگذار گردد.

آنچه جای تامل دارد، این است که دولت در همان ابتدا می توانست بخش خصوصی را به حوزه شیلات بیاورد و با مشارکت آن چنین طرح های مجتمعی را در حوزه پرورش ماهی به خاتمه برساند. این کار هم از اتلاف زمان جلوگیری می کرد و هم هزینه کمتری صرف راه اندازی طرحی می شد که فقط برای امور زیرساختی آن که دولت انجام داده، 4 میلیارد تومان هزینه شده است. این هزینه عملا در بخش فیزیکی چندان ملموس نبوده و نتوانسته است به تکمیل و بهره برداری طرح در یک بازه زمانی معین منجر گردد.

اکنون که 14 سال از عملیات اجرایی طرح می گذرد، هم بر شمار بیکاران افزوده منطقه شده است و هم بخشی از سهامداران گذشته شاغل شده اند و دیگر به سهامداری در این مجتمع تمایل ندارند. اما به هر صورت الشتری ها چشم انتظار افتتاح آن هستند تا شاید ظرفیتی در حوزه اشتغال این شهرستان محروم ایجاد گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 245

به "رویای الشتری ها 14 ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویای الشتری ها 14 ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید