سفرنامه اروپا، ایتالیا (رم) - قسمت دوم

به گزارش اخذ ویزا، درب چهارم درب Door of The Sacraments می باشد که اثر ونانزیو کروچتی در سال 1965 می باشد که حدود 7 متر 40 سانتی متر ارتفاع و نزدیک به 4 متر عرض دارد و به درب سوگندها و آیین ها و رسوم های دینی معروف است.و آخرین درب که درب مقدس یا Holy Door است که از داخل از طریق خشت و آجر بسته میشه و در اولین روز از سال مقدس از طریق چکش پاپ این دیوار شکسته میگردد و اجازه ورود به زائران داده می گردد.و آخرین بار توسط جان پاوول دوم در سال 2000 باز شد.سال مقدس هر 25 سال می باشد.

سفرنامه اروپا، ایتالیا (رم) - قسمت دوم

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

نمایی ازHoly Door

مجسمه Saint Veronica اثر زیبای فرانچسکو موچی .که بر طبق روایاتی که فهمیدم ورونیکا زن پارسایی بوده که دستمال یا روسریشو به حضرت عیسی میده تا صورتشو یا پیشونیشو پاک کنه و بعد از اون تصویر صورت حضرت عیسی بر روی اوندستمال ظاهر میشه.به دستمالی که در ستا ورونیکا است دقت کنید. تصویر کم رنگی از صورت عیسی رو میتونید ببینید.

همانطور که جلو میرفتم به جمعیتی برخوردم که در حال دیدن اثری بزرگ بودن. مجسمه پیتا .Pieta اثر بیاد ماندنی و پر از احساس هنرمند مورد علاقه خودم میکل آنژلو بناریو که به سفارش ژان بیل هرس فرانسوی برای ارامگاه وی ساخته شد ولی 200 سال پیش به این مکان منتقل شد ،اثر زیبایی که در پشت شیشه قطوری قرار داره.مجسمه ای که میکل انژ اونو در 24 سالگی بدون هیچ امکاناتی به اتمام رسوند بی تردید مذهبی ترین مجسمه حال حاضر دنیاست.اثری که عظمت و چهره پاک مریم رو به خوبی نشون میده و و رنج کشیدن حضرت عیسی رو به ببیننده القا میکنه.واقعا تحت تاثیر مجسمه قرار میگیرید.

اگر چه منتقدانی هم داشته که گفته اند چهره مریم خیلی جوان است.ولی میکل آنژ دلیل این کار رو باکرگی مریم عنوان نموده وجالبه بدونید که میکل آنژ صورت مریم رو از صورت مادر خودش که در 5 سالگی از دست داد اقتباس نموده است. مجسمه چندین بار ترمیم شده و اخرین بار یک زمین شناس که روانی شده بود و خودش رو عیسی میخواند در 40 سال پیش با چکش به مجسمه حمله میکنه و بهش آسیب میرسونه . مجددا ترمیم میشه و همانطور که گفتم هم اکنون با یک شیشه نشکن محافظت میشه.

آثار و دیدنی های کلیسا به قدری زیاده که قدم به قدم اون قابل نقد و ستایش است. به بالای سرتون که نگاه کنید گنبدی رو میبینید که تصویر میانی آن رستگاری از دین مسیح رو نشون میده و 4 طرف گنبد از طریق فرشتگان و روحالقدس محافظت میشن .پرنده نشانه روحالقدس و 4 پیرمرد نشانه موسی و نوح و ابراهیم و ارمیای نبی هستند که همگی اثر زیبای میکل آنژ هستند .نوح نماد نجات بشر حضرت ابراهیم که در حال ذبح اسماعیل است نماد قربانی شدن مسیح است ، حضرت موسی به همراه لوح 10 فرمانش نماد مسیح و رستگاران او و ارمیای نبی بر فراز خرابه های کفر در بیت اللحم نماد پیروزی نهایی مومنان هستند.

در انتهای سالن کلیسا Altar of the Chair S.t peter قرار داره که شاهکار هنری برنینی است. این محراب از طریق سنگ های مرمر سیاه و سفیدی که از اکوتین شهری در فرانسه و یشم قرمز که از سیسیل آورده شده ساخته شده است و 4 مجسمه برنزی غول پیکر به ارتفاع تقریبی 5 متر آن را احاطه نموده اند.

مجسمه St. Ignatius of Loyola

مجسمه پاپ لئو 12

مجسمه سنت پیتر که اگه اشتباه نکنم اثر دی کامبیو است

بر روی آرامگاه و همان محلی که پاپ جان قرار گرفته است تصویر موزایک شده سنت جروم S.t Jerome قابل مشاهده است. اثری زیبا که یکی از شاهکارهای دومنیکینو است که در سال 1744 به حالت موزایک شده در این محل نصب شده است و خود نقاشی که در سال 1614 خلق شده در گالری واتیکان نگهداری می گردد.

بدن پاپ جان 23 Pope John XXll که دویست و شصت و یکمین پاپ بود و به پاپ خوب معروف بود

اما اثر معروف و زیبای برنینی Saint peters baldachin که baldachin به معنی عرشه یا سایبان هستش و معنی دقیق تری نمینونم برای این اثر به فارسی پیدا کنم . به هر حال با هیبت بزگ خودش خودنمایی میکنهومارو به سمت خودش کشوند.گفته میشه بزرگترین وسیله ای هستش که تا به حال از برنزساخته شده است .در زیر این عرشه مقبره سنت پیتر قرار گرفته است.

بنای یادبود گریگوری 13 اثر کامیلو روسکونی

سنت سپاستین اثرکریستوفری کهبه صورت موزاییک شده اجرا شده بازهم نقاشی اون اثر دومنکینو است.

در زیر تابلوی سنت سپاستین بدن Bl. Innocent XIیعنی دویست چهلومین پاپ قرار گرفته است

مجسمه سنت برانس کابرینی اثر انریکر تادلینی

بعد از بازدید از بزرگترین کلیسای دنیا درب خروجی را پیش گرفتیم. یادتون نره ساعت ورودی از ساعت 7 صبح الی 19 هستش ولی بین اکتبر تا مارچ تا ساعت 18 می باشد.

نمایی از شب سنت پیترو

فضای دلنشین و زیبای کلیسا اجازه دل کندن از آن را به ما نمی داد ولی ناچارا به دلیل کمبود زمان و آثار بسیار زیاد دیگر شهر رم میبایست با کلیسا سنت پیتر خداحافظی نموده و به سمت بنایی دیگر میرفتیم.بنابراین از درب دیگر کلیسا خارج شدیم و به سمت موزه واتیکان حرکت کردیم.موقعی که شما در واتیکان هستید مامورهایی رو میبینید که با لباس های جالب خودشون ایستاده اند و وظیفه برقراری امنیت واتیکان و پاپ رو بر عهده دارند.اینها به گارد سویسی معروف هستند .گاردی که قدمت 500 ساله دارد و سربازان آن همگی از مردان مجرد و ورزیده و مذهبی سوییس هستند.مردانی که تا زمانی که سرباز معمولی هستند به آنها اجازه ازدواج داده نمی گردد.این گارد که تعداد آنها بیشتر از 100 نفر است قدیمی ترین نیروی نظامی دنیا به شمار می روند و 500 سال پیش به دستور پاپ جولیوس دوم تاسیس شد.

احساس میکنم از عکس های متوالی توریست ها به ستوه آمده باشند.برخی ها حتی به آنها نزدیک شده و عکس یادگاری میگیرند.

گاردهای سویسی رو به حال خودشان رها کردیم و با نقشه ای که از واتیکان داشتیم به سمت موزه میرفتیم.جالبه بدونید که تقریبا در تمام نقاط توریستی و تاریخی رم چندین نفر ایستاده اند که حاضر هستند در ازای دریافت مبلغی به عنوان راهنما در خدمت شما باشند.این افراد بیشتر از همان کشورتوریست ها هستند مثل اسپانیایی و آمریکایی و فرانسوی یا چینی و یا روسی هستند که تمام اطلاعات توریستی و تاریخی مکان های دیدنی را دارند.و یا تورهایی هستند که با تبلیغ بزرگی که روی تابلوی انها نوشته شده Skip The Line بازاریابی مینمایند.

یعنی با ثبت نام در این تورها علاوه بر داشتن یک راهنمای حرفه ای میتوانید بدون ایستادن در صف وارد موزه شوید.به دلیل اینکه صف ها بسیار طولانی هستند این تورها میتوانند مفید باشند ولی خوب پول خوبی هم دریافت مینمایند.موزه واتیکان در نزدیکی کلیسا قرارد دارد. به سمت موزه که در حال رفتن بودیم فروشندگانی را دیدیم که سیاه پوست بودند و دست فروشی میکردن که با آمدن پلیس فرار میکردن. یکی از مشکلاتی که در ایتالیا وجود دارد افرادی هستند که از بنگلادش به این کشور آمده اند اینکه قانونی یا غیر قانونی اطلاع نداشتم.شما به وفور میتوانید در محل های شلوغ این افراد را ببینید .در ایتالیا خرید از دست فروش ها ممنوع است . حتی خرید کالاهای تقلبی هم ممنوع است.ولی برخی افراد از آنها خرید میکردند.

دیوار بلند واتیکان

بعد از رسیدن به موزه بلیط ورودی موزه که 14 یورویی رو خریدیم و وارد موزده شدیم.جمعیت زیادی وارد موزه شده بودند.حتما به خاطر داشته باشید که از آوردن ساک و کیف بلند خودداری کنید چون ممنوع است.البته امانتی موزه انها را از شما گرفته و در آخر به شما خواهد داد.شما می توانید در 1 شنبه آخر هر ماه به صورت رایگان از موزه واتیکان دیدن نمایید .موزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است ولی در ساعت 4 بعد از ظهر گیشه بلیط بسته می گردد.یادتون نره در 1و6 ژانویه و 11 فبریه ،19 مارچ ، 29 جون ،14 و 15 اگوست، 1 نوامبر ، 1 و 8 و 25 دسامبر موزه تعطیل است.پس برنامه ریزی دقیقی داشته باشید .موزه واتیکان یکی از عالی ترین موزه های دنیا می باشد که شامل آثار بی شماریست.از مجسمه های کلایسک گرفته تا رنسانس.

نمایی از یک آبخوری در موزه واتیکان

جالبه بدونید که شما در تمام شهر رم از این نمونه آبخوری ها میتوانید به وفور ببینید.آب سرد و گوارایی که قابل نوشیدن است و دیگر شما مجبور نیستید بابت آب متحمل هزینه شوید.

نمایی از حیاط موزه واتیکان

فونتانا دلا پیگنا یا همان فواره پیگنا که پیگنا به معنی pine Cone یعنی میوه درخت کاج است و به صورت برنزی در قرن اول بعد از میلاد اگه اشتباه نکنم ساخته شده است و در ابتدا در پانتئون بود و سپس به سنت پیتر منتقل شد و نهایتا حدود 400 سال پیش به این مکان اورده شده است .

به راستی که به شهری از مجسمه ها پا گذاشته بودیم. هر مجسمه داستان خودش را دارد.اگر بخواهید برای هر مجسمه فقط 5 دقیقه بایستید و داستان آن را بخوانید حداقل باید هر روز به مدت 1 ماه بلیط موزه را خریداری کنید و ادامه بازدید خود را انجام دهید.فضای بزرگ و تاریخی موزه و تعداد بیشمار آثار باعث شده بود که در خصوص باطری دوربینم استرس داشته باشم چون از صبح کلی فیلم وعکس گرفته بودم و پیش بینی چنین عظمتی رانداشتم.

Sphere within sphere که اثر یک پیکر تراش و مجسمه ساز ایتالیایی به نام آرنالدو پومودورو است و اثری برنزی است که یک گوی در میان گویی دیگر می باشد و در وسط حیاط قرار گرفته است.

Sala Degli animali یا همان اتاق یا تالار حیوانات . این نام برای این است که تعداد زیادی از مجسمه های تاریخی که به شکل حیوانات است در اینجا گرد آمده اند.

Round room که به ایتالیایی میشه sala rotonda همان اتاق گرد خودمان که همانطور که می بینید در وسط این اتاق یک کاسه سنگی بسیار بزرگ که اواخر قرن 18 به این مکان اورده شده و در کف اتاق موزایک های زیبایی که قدمت تاریخی دارند به کار رفته است و مجسمه های زیادی در اطراف اتاق قرار دارند از جمله مجسمه برنزی هرکول. این اتاق از روی پانتئون مدل شده است.

به تندیس اگوستوس که یکی از امپراتور های مقتدر روم و یکی از قدرتمند ترین افراد تاریخ روم باستان بود رسیدیم .فعالیت ها و اقدامات او در روم به قدری چشمگیر و زیاد بودکه به مقام خدایی رسیده و نام او را بر ششمین ماه تاریخ رومی یعنی آگوست نهادند و هنوز هم این نام پا برجا است.این مجسمه در سال 1863 در پریما پورتا نزدیک رم کشف شد.

هنردمند این اثر هنوز معین نشده اما بی شک یونانی میباشد و قدمت مجسمه بسیار بسیار زیاد است.و از روی یک مدل یونانی کپی شده است.پاهای او برهنه است و نشان از فزونی او به بشریت است.سینه حکاکی شده او تصویر صلح آگوستوس با پادشاهی اشکانی در ایران است و سربازی را نشان میدهد که در حال دریافت یک نماد از یک سرباز دیگر است .آگوستوس درفشهای ارتش روم را از پارتیان پیروز پس میگیرد واینها همان پرچم هایی هستند که ژنرال پر افتخار روم ها یعنی مارکوس کراسوس از سورنا سپهبد ایرانی در نبرد حران بازنده شد وبه دست ایرانیان افتاده بود و لکه ننگی برای سپاه روم بود.واقعا ایران چه قدرتی داشته در آن موقع. با افسوس و زنده شدن یاد سورنا و قدرت ایران در آن موقع و مقایسه یورو 4800 تومنی در این زمان از مجسمه گذشتم.

گستردگی موزه به حدی است که ممکن است شما گیج شوید ولی شما میتوانید جهتی که دیگر توریست ها طی مینمایندرا ادامه داده و قدم به قدم به سمت جلو پیش بروید.همانطور که به جلو میرفتیم به تابوت ها و مومیایی های مصری رسیدیم.

زن مومیای شده با 3000 سال قدمت !

گالری نقشه ها در یک سالن 120 متری شامل 40 نقشه از نواحی مختلف ایتالیا را نشان میدهد که بین سالهای 1580 تا 1585 به دستور پاپ گریگوری 13 و به یاری ایگنازی دانتی که یک جغرافی دان بود انجام شد. سقف خارق العاده سالن حواس شما را نسبت به جهت حرکت پرت خواهد نمود.همه از نقشه ها فراموش نموده بودند. بعد از بازدید از گالری نقشه ها به سمت اتاق های رافائل حرکت کردیم.اتاق هایی که شامل اتاق کنستانتین یعنی room of Constanine -room of signature اتاق امضاء -room of the fire in the borgo آتش در بورگو- و اتاق هلی دوروس room of the Heliodorus می باشند .

. اتاق هایی که دور تا دور انها را رافائل نقاشی نموده است و برجسته ترین آثار رافائل در این محل قرار دارند.رافائل این آثار را در 500 سال قبل میکشید درست زمانی که میکل آنژ چند قدم آن طرف تر در حال تکمیل اثر فوق العاده خود به نام روز قیامت بود.هنرمندانی که براستی باعث شدند مردم دسته دسته از جای جای این کره خاکی به سمت این کشور سرازیر شوند.رافائل 28 ساله به دستور پاپ جولویس دوم دستور گرفت که اتاق های وتیکان را تزیین کند و او دیواره ها را با ترکیبی از 4 جنبه فضیلت یعنی الهیات،فلسفه،هنر و قانون مصور کرد.براستی رافائل زندگی را نقاشی نموده و احساسات را وارد نقاشی نموده است.یک اثر با تمام جزئیات!

علاقه رافائل به ارسطو و افلاطون در نقاشی معروف او یعنی مدرسه آتن کاملا معین است. اثری که شاهکار رافائل به حساب می آید. این تابلو آنقدر شخصیت بزرگ در دل خود دارد که تعجب خواهید کرد.افلاطون، ارسطو، سقراط ، اقلیدس، فیثاغورث، بطلمیوس ، داوینچی ،میکل آنجلو و خود رافائل . حتی زرتشت پیامبر ایرانی هم داخل این اثر قرار گرفته است.در وسط نقاشی افلاطون با لباس قرمز قرار گرفته است که با دست به بالا اشاره می نماید و نشان از تمایل او به امور بالاتر از واقع است و سمت راست او ارسط به پایین اشاره میکند که نشان دهنده این است که او واقع گراست.رافائل چهره افلاطون را از روی چهره داوینچی اقتباس نموده است.

در پایین صفحه کسی که آرنجش را تکیه داده به یک جایگاه و دست دیگرش به چانه اش میباشد میکل آنژ است.در سمت راست آن مردی که ریش دارد و لباس سفید دارد و یگ گوی در دستش است زرتشت است و آخرین مرد سمت راست با لباس سفید خود رافائل است .در همان نزدیک یعنی پایین سمت راست اقلیدس را در حال حل کردن یک مسئله ریاضی می بینید .کسی که کاشف رابطه اضلاع مثلث بود و جالبه بدونید بعد از این کشف او یک گوسفند قربانی کرد. در سمت چپ تصویر هم کسی که با لباس سبز ایستاده سقراط است که با شاگردان خودش از جمله اسکندر مقدونی در حال صحبت کردن است.آن مردی هم که تنها در وسط روی پله ها لم داده دیوژن است.

شخصیتی که کاملا بی خیال بود و مثل سگ ها زندگی مینموده. از او داستانهای زیادی وجود دارد آن اینکه یک بار از شهر اورا بیرون می نمایند و شخصی به او می گوید آیا مردم تورا از شهر بیرون نموده اند ؟ و او میگوید نه من آنها را در شهر تنها گذاشتم . همچنین او از تمام مال دنیا فقط یک کاسه داشته که با آن آب میخورده و روزی در کنار چشمه می بیند که سگی با زبانش آب میخورد.و او کاسه را دور می اندازد و میگوید این کاسه هم لازم نیست! وشرح حال این نقاشی براستی زیاد است و باید قبول کنید که درست گفته اند که رافائل شاهزاده نقاشان است.

قسمت سوم

نویسنده : مسعود کرامتی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر شخصی نویسنده است و وب سایت خبرنگاران مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمیگیرد.

منبع: لست سکند
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 507

به "سفرنامه اروپا، ایتالیا (رم) - قسمت دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه اروپا، ایتالیا (رم) - قسمت دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید