سوپ سالم بخورید

به گزارش اخذ ویزا، سوپ ها با اجزای سالم می توانند وضعیت تغذیه شما را بهبود بخشند، اما باید مراقب باشید که با مصرف آن ها نمک، قند، چربی و کالری های بیش ازحد به بدنتان نرسانید.

سوپ سالم بخورید

یک کاسه سوپ می تواند غذایی راحت و آرامش بخش باشد. اگر به مقدار زیادی سوپ بپزید می توانید در چند وعده آن را بخورید. اگر از اجزای سالمی برای تهیه سوپ استفاده کنید، می تواند میزان دریافت سبزی ها، پروتئین، فیبر یا حتی میوه را افزایش دهید. شاید به همین علت که محبوبیت سوپ ها در حال افزایش است و از سوپ بار رستوران ها تا مغازه های خواروبارفروشی انواع متفاوتی از آن ها عرضه می شود.

اما این غذای ساده هم ممکن است خطراتی پنهانی داشته باشد، بنابراین باید مراقب اجزایی که برای پختن سوپ به کار می برید باشید.

  • خطرات بهداشتی

بسیاری از سوپ های آماده حاوی اجزای مصنوعی یا ناسالم هستند. مراقب وجود این مواد در سوپ ها باشید:

- چربی اشباع شده: هر سوپی که دارای پایه خامه ای باشد، حاوی خامه و کره است که چربی های اشباع شده است که مصرف زیاد آن ها ناسالم است. مصرف بیش ازحد چربی های اشباع باعث می شود میزان کلسترول بد خون شما بالا رود و احتمال انسداد شریان ها افزایش یابد.

سدیم: سوپ های کنسرو شده حاوی مقدار زیادی سدیم یا نمک (ترکیب سدیم و کلراید) هستند. سوپ هایی که در رستوران ها عرضه می شوند ممکن است مقدار حتی بیشتری نمک داشته باشند. دریافت بیش ازحد سدیم در رژیم غذایی با بالا رفتن فشارخون، حمله قلبی و نارسایی قلبی ارتباط دارد.

- قند: ممکن است انتظار وجود قند را در سوپ های سرد میوه ای داشته باشید اما برخی از سوپ های سبزی هم قند افزوده شده دارند. توصیه می شود که میزان قند یا شکر افزوده به غذاها در حد 24 گرم در روز در زنان و 36 گرم در مردان محدود کنید.

کالری: سوپ ها به طورکلی نسبت به سایر پیش غذاها کالری کمتری دارند، اما هنگامی چیزهایی دیگری مانند پنیر، خامه، کروتن (نان های خشک مکعبی) روی آن می ریزند یا یک قطعه نان با آن همراه می شود، میزان کالری ها افزایش می یابد.

  • سوپ سالم بخورید

تا جایی که می توانید از سوپ های آماده پرهیز کنید. خوردن سوپ های آماده به طور گاه گاهی اشکال ندارد، به شرطی که کمتر از 500 کالری، کمتر از 600 میلی گرم سدیم، کمتر از 5 گرم چربی اشباع و کمتر از 5 گرم قند یا شکر افزوده داشته باشند. اگر از سوپ های آماده استفاده می کنید، به اطلاعات تغذیه ای روی برچسب آن دقت کنید.

  • خودتان سوپ درست کنید

سالم ترین سوپ سوپی است که خودتان تهیه اش کرده باشید. از پایه سوپ خامه ای استفاده نکنید به جای آن از پایه سوپ جوجه کم نمک یا سوپ سبزی کم نمک استفاده کنید و بعد سبزی ها و ادویه ای که دوست دارید را به آن بیفزایید. برای افزایش محتوای فیبر و مواد مغذی می توانید سبزی هایی مانند فلفل، اسفناج، پیاز، هویج، مارچوبه را به سوپتان بیفزایید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 259

به "سوپ سالم بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوپ سالم بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید