صدا و سیما درباره بددهنی نوجوانان کار ننموده یا آن را تشدید نموده است؟

به گزارش اخذ ویزا، محمدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش را در جلوگیری از رواج بددهنی و آموزش درست صحبت کردن به نوجوانان دارای مسئولیت مستقیم می داند و از صدا و سیما گلایه می نماید که در برخی سریال ها و فیلم هایی که از آن پخش می گردد، کلمات ناپسند مورد استفاده قرار می گیرد.

صدا و سیما درباره بددهنی نوجوانان کار ننموده یا آن را تشدید نموده است؟

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

پرونده: رواج فحاشی و بددهنی میان نوجوانان، بزرگنمایی یا حقیقت؟

خبرنگاران - لاله غزالی: داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که این کمیسیون مشخصا به مساله رواج بددهنی و فحاشی بین نوجوانان نپرداخته است، شرح می دهد: محدوده کاری کمیسیون آموزش مجلس آنالیز طرح های نمایندگان و لوایح دولت به طور کلی است. نه این که مساله به کار کمیسیون مربوط نباشد، اما محدوده کاری آن طوری است که شاید در آن کمتر به این مسائل پرداخته شود.

وی با بیان این که من به عنوان یک معلم پرداختن به مسائلی همچون فحاشی و بددهنی نوجوانان را که ممکن است از دید برخی ها پنهان بماند و آنالیز و تحلیل و آسیب شناسی آنها را می پسندم، می گوید: این در احادیث و روایات ما هم هست که باید از کلمات و جملات خوب استفاده کنیم. این یک مساله اخلاقی است که نه تنها در دین ما، بلکه در ادیان دیگر و در کل جهان بر آن تاکید می شود.

محمدی ادامه می دهد: باید با این مساله به عنوان یک معضل اجتماعی به شکل بنیادین برخورد کرد. چند نهاد و دستگاه بیش از بقیه مسئولیت دارند، مثل آموزش و پرورش و صدا و سیما. آنها باید اساسا به مساله تربیت بپردازند.

نماینده مجلس دهم اظهار می نماید: این مساله به نظر من جزئی و ساده نیست و در جامعه داریم آن را مشاهده می کنیم. باید همه دستگاه ها و مدیران به ویژه در آموزش و پرورش به آن بها بدهند. خود مسئولین و نماینده ها هم در این زمینه الگو هستند و اگر خدای ننموده چنین موردی از سوی آنها مشاهده شود، آثارش بسیار منفی خواهد بود.

وی کلام و ادبیات گفتاری را یکی از مسائل تعلیم و تربیت و کارهای پرورشی می داند که بسیار اساسی و بنیادی است و می افزاید: من معتقدم همه مسائل این حوزه دچار مشکل شده اند و این خیلی مناسب است که نهادهای مختلف و رسانه ها از جمله مطبوعات و صدا و سیما به لحاظ پژوهشی به این مساله به عنوان یک آسیب جدی بپردازند.

  • آموزش و پرورش باید درست صحبت کردن را یاد بدهد

محمدی آموزش و پرورش را در مساله فحاشی و بددهنی نوجوانان دارای نقش مستقیم و تاثیر می داند و می گوید: ما می گوییم آموزش و پرورش در صورتی که باید پرورش و آموزش باشد، یعنی تربیت بر تعلیم مقدم باشد. در دستگاه آموزش و پرورش ما کمتر به چنین مسائلی اهمیت داده می شود.

وی معتقد است: مساله بددهنی و فحاشی نوجوانان به این برمی شود که مدارس ما تا چه حد به آن می پردازند و روی آن کار می نمایند و اساسا تربیت در آموزش و پرورش از چه جایگاهی برخوردار است و اولویتش چیست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس از تعلیم و تربیت به عنوان وظیفه ذاتی آموزش و پرورش یاد می نماید و می گوید: این نهاد یک سند تحول بنیادین دارد که محور اصلی کار آن است و باید در قالب آن کارش را انجام بدهد. اتفاقا همین موضوع تربیت کلامی دانش آموزان در این سند هست. به نظر من آموزش و پرورش باید به مسائل تربیتی و به طور ویژه نوع حرف زدن بچه ها بیشتر اهمیت بدهد و ما هم در کمیسیون آموزش باید در خصوص آن تذکر بدهیم.

وی می افزاید: یکی از وظایف آموزش و پرورش این است که چگونه صحبت کردن را به بچه ها یاد بدهد. ما در مجلس مرتب موارد را تذکر می دهیم، ولی وقتی هیچ اعتباری برای کار تربیتی در آموزش و پرورش تخصیص داده نشده است، چه انتظاری می توان داشت؟!

  • بی توجهی به مسائل معلمان به تربیت آسیب زده است

نماینده تهران در مجلس اظهار می نماید: من معتقدم تا زمانی که به تربیت و معلم به عنوان دو عنصر از عناصر اصلی دستگاه تعلیم و تربیت اهمیت و اولویت ویژه ندهیم، مسائلی از این دست روز به روز بیشتر می شود. ما آموزش و پرورش را در اولویت قرار نداده ایم، به شرایط مدارس و معلمان آن طور که باید و شاید پرداخته نشده است. این که معلم ما چگونه انتخاب شود، آموزش ببیند و در چه ترازی در جامعه قرار بگیرد، تعریف نشده است.

وی توجه و رسیدگی نکردن به امور معلمان را در ناکارآمدی آنها در تربیت نوجوانان موثر می داند و می گوید: اخیرا بندی برای اصلاح حقوق معلمین و هزینه های جاری آموزش و پرورش تصویب شده است اما آن توجه، اهمیت و اولویتی را که باید به مقام معلم بدهیم، قائل نشده ایم. طبیعتا نباید خیلی توقع داشته باشیم که این اتفاقات نیفتد.

  • نقش صدا و سیما در ایجاد فرهنگ کلامی

محمدی با بیان این که باید آسیب شناسی شود چرا استفاده از کلمات ناپسند و بددهنی زیاد شده و چه کسی کم توجهی نموده است، رسانه ها به خصوص صدا و سیما را در این زمینه دارای مسئولیت می داند و می گوید: صدا و سیما چقدر در این زمینه کار نموده است؟ اصولا کار ننموده یا آن را تشدید نموده است؟ خود صدا و سیما به ترویج بددهنی یاری نموده است. مثلا سریالی دارد از صدا و سیما پخش می شود که نوجوانی در آن همراه با هم کلاسی ها و هم محله ای ها و دوستانش از کلمات ناپسند استفاده می نمایند و رفتارهای لات گونه دارند. این کم توجهی گاهی در فیلم ها و سریال ها دیده می شود که البته ممکن است در بسیاری جاها غیرعمدی هم باشد.

وی می افزاید: می خواهم بگویم صدا و سیما در ایجاد فرهنگ کلامی و رفتاری نقش مهمی دارد. آنهایی که در صدا و سیما هستند و دارند برنامه ریزی می نمایند باید بددهنی و فحاشی نوجوانان را آنالیز و به عنوان یک مساله در خصوص آن بحث نمایند، میزگرد برگزار نمایند و صاحب نظرها را بیاورند و بگویند اصلا چرا این مساله به وجود آمده است و در جهت برطرف آن راه حل بدهند.

محمدی با اشاره به این که صدا و سیما چون با همه مردم سر و کار دارد، هم در ایجاد و هم از بین بردن معضلات اجتماعی نقش دارد، بیان می نماید: صدا و سیما مرتب علیه مجلس کار می نماید در حالی که نقش مجلس در سالم سازی فضای اجتماعی حتی از آموزش و پرورش هم بیشتر است. صدا و سیما هم که زیر نظر مجلس نیست و مجلس فقط می تواند به آن تذکر بدهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 630

به "صدا و سیما درباره بددهنی نوجوانان کار ننموده یا آن را تشدید نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدا و سیما درباره بددهنی نوجوانان کار ننموده یا آن را تشدید نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید