طراوت و نشاط با سرکه سیب

به گزارش اخذ ویزا، حتماً این جمله را شنیده اید که روزی یک سیب بخورید و بیمار نشوید. از گذشته های بسیار دور مردم از سرکه سیب به اسم یک داروی خانگی بهره می برند و معتقد بودند که سرکه سیب باعث هضم بهتر غذا و پیشگیری از ابتلا به عفونت و پوکی استخوان می گردد.

طراوت و نشاط با سرکه سیب

طراوت و نشاط با سرکه سیب

نویسنده: آسیه محمدزاده*

حتماً این جمله را شنیده اید که روزی یک سیب بخورید و بیمار نشوید. از گذشته های بسیار دور مردم از سرکه سیب به اسم یک داروی خانگی بهره می برند و معتقد بودند که سرکه سیب باعث هضم بهتر غذا و پیشگیری از ابتلا به عفونت و پوکی استخوان می گردد.

سرکه سیب حاوی مواد معدنی از قبیل پتاسیم، سدیم، کلسیم، مهمیم، فسفر، کلر، گوگرد، مس، آهن و فلور و بعضی ویتامین ها از قبیل ویتامین های E و C، بتا- کاروتن(پیش ساز ویتامین A) و B1، B2 و B6 و میزانی فلاونوئید می باشد. به طور کلی مواد مغذی موجود در سرکه سیب موجب طراوت و نشاط سلول های بدن شده و جهت فعالیت دستگاه گوارش مفید هستند.

سرکه سیب حاوی 7 تا 8 درصد اسید استیک و میزانی اسید مالیک، اسیدسیتریک، اسید سوکسینیک و اسید تارتاریک است. این اسیدها فعالیت سلول های کبدی را افزایش می دهند و در نتیجه موجب متعادل شدن سوخت و ساز بدن و دفع مواد سمی موجود در غذا می شوند، بنابراین با مصرف سرکه سیب، میزان اوره، اسید اوریک و کلسترول خون کاهش می یابد.

سرکه سیب اثری حیاتی در حفظ طراوت بدن دارد، زیرا گوگرد در طراوت پوست نقش مهمی دارد و سرکه سیب دارای گوگرد کافی می باشد. کلرور مهمیم که از عوامل حفظ جوانی است در سرکه سیب به میزان کافی وجود دارد. ویتامین های گروه B، کلسیم و فسفر موجود در سرکه سیب هم در احساس نشاط و برطرف خستگی بدن بسیار مؤثر هستند.

سرکه سیب از بروز سرطان پیشگیری می نماید. اگرچه سرکه سیب سرطان را درمان نمی نماید، ولی به علت داشتن آنتی اکسیدان، رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین می برد. رادیکال های آزاد ترکیبات خطرناکی هستند که در اثر اکسیداسیون به وجود می آیند و باعث تخریب سلول های بدن، پیری زودرس سلول ها و ایجاد سرطان می شوند. بتا-کاروتن آنتی اکسیدان مهمی است که در سرکه سیب وجود دارد و رادیکال های آزاد را خنثی می نماید.بعلاوه بتا- کاروتن باعث تقویت بینایی و پیشگیری از ابتلا به آب مروارید می گردد. در سرکه سیب علاوه بر بتا-کاروتن، ماده دیگری هم وجود دارد که از ابتلا به سرطان جلوگیری می نماید. نام این ماده پکتین است که یک نوع فیبر غذایی می باشد. مطالعات نشان داده اند که دریافت فیبر از بروز سرطان و به خصوص سرطان روده جلوگیری می نماید، زیرا فیبر با مواد سرطانزا در روده ترکیب شده و باعث دفع سریع تر آنها از بدن می گردد.

سرکه سیب دارای خاصیت ضدعفونی نماینده است و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری های بیماریزا می گردد، بنابراین در درمان مسمومیت غذایی، عفونت روده و عفونت ادراری بسیار مؤثر است.

پتاسیم موجود در سرکه سیب موجب کاهش فشار خون و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به سکته قلبی می گردد. بعلاوه مصرف سرکه سیب در افرادی که داروهای دیورتیک (ادرارآور) کاهنده پتاسیم مصرف می نمایند، باعث جایگزین شدن و جبران پتاسیم از دست رفته بدن می گردد. برای این منظور مصرف دو قاشق چایخوری سرکه سیب به همراه میزانی آب توصیه می گردد.

سایر فواید سرکه سیب به توضیح زیر است:

1- نوشیدن سرکه سیب و عسل به برطرف سرفه و گرفتگی صدا یاری می نماید.

2- سرکه سیب ضد التهاب، خلط آور و ضد باکتری است و در برطرف زکام و گرفتگی بینی تأثیر دارد.

3- طبق تحقیقات صورت گرفته خوردن سالاد حاوی سرکه سیب، روغن زیتون و گوجه فرنگی برای افراد مبتلا به ضعف مثانه مفید است.

4- مصرف سرکه سیب(شربت سرکه سیب به همراه سالاد) باعث بر طرف شدن درد مفاصل و بهبود عملکرد مفاصل می گردد.

5- تحقیقات نشان داده اند که کمپرس سرکه سیب روی پاها خاصیت تب بر دارد.

آیا سرکه سیب واقعاً لاغر می نماید؟

بسیاری از مردم معتقدند که مصرف سرکه سیب باعث کاهش وزن می گردد. وجود ارتباط بین مصرف سرکه سیب و کاهش وزن اولین بار در سال 1958 در کتاب Folk Medicine به وسیله فردی به نام جارویس(Jarvis) مطرح شد، ولی براساس نتایج حاصل از بسیاری از مطالعات، مصرف این ماده موجب کاهش وزن نمی گردد.

در این کتاب بیان شده بود که دریافت دو قاشق سوپخوری سرکه سیب قبل از هر وعده غذایی باعث کاهش وزن می گردد. یک مکانیسم پیشنهادی برای توجیه این ادعا این بود که طعم تند و نامطبوع سرکه سیب باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش دریافت غذا می گردد. از طرف دیگر، قرص های سرکه سیب که به وسیله بسیاری از کارخانجات فراوری می شوند، فاقد طعم نامطبوع سرکه سیب می باشند.

تا به امروز تنها یک مطالعه ارتباط بین سرکه سیب و کاهش وزن را نشان داده است. در این مطالعه که در سال 2006 بر روی 12 نفر صورت گرفته بود، گزارش شد افرادی که همراه با نان دریافتی سرکه سیب می خوردند، احساس سیری بیشتری نسبت به آنهایی داشتند که نان را خالی می خوردند، ولی این مطالعه ارزش علمی نداشت، زیرا اولاً افراد شرکت نماینده کسانی بودند که اعتقاد خیلی زیادی به کاهش وزن در اثر مصرف سرکه داشتند و در ثانی تنها 12 نفر بود و میزان کاهش وزن گزارش شده هم تنها در حدود یک کیلوگرم در یک ماه بود.

همیشه به خاطر داشته باشید که مطمئن ترین، برترین و نزدیک ترین راه برای کاهش وزن، اجرای یک رژیم غذایی متعادل به همراه فعالیت بدنی مناسب است.

هشدارها:

هیچ مدرک مستندی مبنی بر تأثیر سرکه سیب در کاهش وزن وجود ندارد.

سرکه سیب ممکن است با بعضی از داروهای دیورتیک، ملین ها، داروهای قلبی و داروهای کاهنده قند خون تداخل نماید.

مصرف زیاد و طولانی مدت سرکه سیب ممکن است در بعضی افراد موجب ناراحتی و زخم مری و معده گردد.

مصرف زیاد سرکه سیب ممکن است به مینای دندان و بافت دهان و گلو آسیب برساند.

مصرف زیاد و طولانی مدت سرکه سیب ممکن است موجب پوکی استخوان گردد.

به خاطر داشته باشید که سرکه سیب و یا هر سرکه دیگری را خالی مصرف نکنید، بلکه آن را بر روی غذا بریزید و یا با میزانی آب مخلوط نمایید.

پی نوشت ها:

* کارشناس ارشد تغذیه

منبع: دنیای تغذیه، شماره 101.

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1996

به "طراوت و نشاط با سرکه سیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراوت و نشاط با سرکه سیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید