مقاله: مرلین جادوگر؛ واقعیت یا افسانه؟

به گزارش اخذ ویزا، بدون ذره ای شک، یکی از مشهورترین و البته زیباترین رمان هایی که به همین دلیل در قرون وسطی نوشته شد، رُمَنس سه پادشاهی (Romance of the Three Kingdoms) بود. اگر با ادبیات قرون وسطی آشنایی داشته باشید، قطعا می دانید که لغت رُمَنس (Romance) برخلاف مفهومی که اکنون در فرهنگ عامه دارد، صرفا به معنای داستان عاشقانه نبوده و در اصل به داستانی دراماتیک اشاره داشته است. در رمنس سه پادشاهی، بخشی از تاریخ چین همراه با شخصیت هایی که واقعا در تاریخ این کشور می زیسته اند روایت شده و اتفاقا تمام رویداد هایی که در این دوران رخ دادند هم کاملا در این کتاب آورده شده است. در نتیجه و در نگاه اول، به نظر می آید که این کتاب، یک کتاب تاریخی است. اما هنگامی که آن را مطالعه کنید خیلی زود متوجه می شوید که رمنس سه پادشاهی بیشتر از آنکه یک کتاب تاریخی باشد، یک رمان حماسی و دراماتیک است! در این رمان درست مانند اکثر رمان های مشهور قرون وسطی، بار ها و بار ها شاهد رخ دادن جادو و جادوگری هستیم و بسیاری از شخصیت هایی که واقعا در دوره هان (Han) از تاریخ چین زیسته اند، در این رمان به عنوان جادوگرانی خبره به تصویر کشیده شده اند!

مقاله: مرلین جادوگر؛ واقعیت یا افسانه؟

در نتیجه به نظر می رسد شاه آرتور یک شخصیت حقیقی بوده که بخاطر دستاورد های بسیار بزرگ و بی نظیری که برای بریتانیا به همراه داشته، با داستان های اساطیری گره خورده است. اما واقعیت امر این است که هیچ مدرک قطعی و بی حرف و حدیثی کشف نشده که وجود شاه آرتور را ثابت کند. در نتیجه آرتور پندراگون (Arthur Pendragon) یکی از اسرار آمیزترین شخصیت های تاریخ بشریت به شمار می رود. او پادشاه بسیار بزرگ و قدرتمندی است که به سختی می توان از تاریخ بریتانیا و یا حتی جهان حذفش کرد، اما با این حال، بنظر می رسد که او و شوالیه هایش به طور کامل از تاریخ محو شده اند!

این موضوع به خودی خود نمی تواند وجود مرلین را ثابت کند، اما منکر این هم نمی توانیم بشویم که در این ورژن دوم، مرلین بیش از همواره به انسان های عادی شباهت دارد و دیگر فرزند یک راهبه و و یک اهریمن نیست! ضمن اینکه یک نکته ظریف هم در رابطه با این ورژن مرلین وجود دارد. در بعضی کتاب های شبه تاریخی که بعضا قرن ها پیش از دوران جافری مانموث نگاشته شده بودند، شخصیتی بنام میردین (Myrddin) مشاهده می گردد که در دوران خودش یک شاعر فرزانه بوده است. او در جنگ آرفدریت (Arfderydd) که در سال 573 میلادی رقم خورد شرکت کرد. گفته می گردد پس از این جنگ، میردین دیوانه شد و با انزجاری که نسبت به انسان ها پیدا کرد، به جنگل پناه برد!

منبع مقاله: مرلین جادوگر؛ واقعیت یا افسانه؟

انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2026

به "مقاله: مرلین جادوگر؛ واقعیت یا افسانه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: مرلین جادوگر؛ واقعیت یا افسانه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید