نحوه کاشت لوبیا سبز در باغچه

به گزارش اخذ ویزا، برای کاشت لوبیا سبز در باغچه بایستی اجازه دهید تا سرمای زمستانی از منطقه شما خارج و خاک تقریبا گرم گردد. لوبیا سبز در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد بهترین رشد را دارد و به آبیاری منظم به ویژه در فصل گرما احتیاج دارد.

نحوه کاشت لوبیا سبز در باغچه

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای کردان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - یکی از بهترین و ساده ترین گیاهانی که می توان در فضای کم و باغچه حیاط یا بالکن پرورش داد، گیاه لوبیا سبز است. در بخش های قبلی خبرنگاران آموزش کاشت لوبیا سبز در گلدان داده شد. اگر تمایل دارید این گیاه را در باغچه و بیرون از خانه بکارید، مطلب زیر را تا سرانجام بخوانید.

مراحل کاشت لوبیا سبز در باغچه

1- زمان کاشت

برای کاشت لوبیا سبز در باغچه احتیاج به نشاکاری نیست و شما می توانید از همان ابتدا به طور مستقیم بذر را در داخل باغچه بکارید. بهترین زمان برای کاشت لوبیا سبز در باغچه بسته به اقلیم منطقه شما دارد. ولی در بیشتر مناطق ایران فصل بهار، بهترین زمان برای کاشت این سبزی است.

2- انتخاب رقم

لوبیا سبز دارای ارقام رونده و بوته ای است. شما بسته به مساحت باغچه خود یکی از این ارقام را انتخاب کنید. در صورتی که ارقام رونده را انتخاب نموده اید، برای نگهداری از آن ها احتیاج به قیم دارید و اگر از رقم بوته ای برای کاشت استفاده می کنید به مساحت بیشتر احتیاج دارید، چون بایستی بین بوته ها فاصله لازم برای دریافت کافی نور خورشید وجود داشته باشد.

3- کاشت بذر

برای کاشت بذر ها ابتدا باغچه را آبیاری کنید. سپس بذر ها را در عمق دو تا پنج سانتیمتری خاک بکارید و بلافاصله بعد از کاشت به آن ها مجددا آب دهید. فاصله بین بذر ها باید بین 6 الی 10 سانتیمتر باشد.

4 - نحوه آبیاری

آبیاری را تا زمانی که گیاهان جوانه بزنند به طور مرتب انجام دهید. این گیاه به آبیاری منظم به ویژه در فصل گرم احتیاج دارد. در هنگام آبیاری توجه داشته باشید که خاک حالت غرقابی و ایستابی پیدا نکند چرا که گیاه لوبیا سبز حساسیت زیادی به آب ایستادگی در پای ساقه و ریشه دارد.

5- نحوه بستن قیم

بعد از گذشت تقریبا سه هفته، جوانه های لوبیا سبز از خاک خارج می شوند. در صورتی که ارقام رونده لوبیا سبز را کاشته اید، هنگامی که گیاه کمی عظیم شد بایستی از قیم برای نگهداری گیاه بهره ببرید.

برای اینکه گیاه به دور قیم بپیچد، ضروری است در آغاز، ساقه را در جهت عقربه های ساعت به دور قیم بپیچید. بعد از این خود گیاه در همان جهت به دور قیم می پیچد.

6- برداشت لوبیا سبز

در حدود 50 تا 60 روز بعد از کاشت لوبیا سبز در باغچه، شما می توانید محصول خود را برداشت کنید. با توجه به اینکه بیشتر افراد از غلاف های تازه لوبیا سبز استفاده می نمایند، بنابراین دقت کنید زمانی که غلاف ها به رشد نهایی خود از نظر طولی رسیدند، برداشت گیاه را آغاز کنید که این زمان حدوداً 10 تا 14 روز بعد از گلدهی گیاه است.

می توانید برداشت لوبیا سبز را در چندین مرحله به فاصله 3 تا 5 روز انجام دهید. غلاف های این گیاه را باید در اوایل صبح یا عصر بدون ضربه و آسیب برداشت کنید.

گیاه شناسی لوبیا سبز

لوبیا سبز گیاهی یکساله، از تیره بقولات و خود گشن است و گونه های مختلف آن از نظر شکل بوته، طول و غلاف و تعداد دانه در غلاف و اندازه دانه با هم متفاوت می باشند. اگر چه لوبیا سبز، گیاهی است متنوع با صد ها واریته جدید، اما تمامی آن ها را در دو دسته واریته بوته ای و واریته رونده طبقه بندی می نمایند.

لوبیای سبز متعلق به آب وهوای گرم ومعتدل است، ولی این درحالی است که می توان در تمام شرایط آب و هوایی، آن را مورد کشت وپرورش قرار داد.

دانه های این گیاه در داخل غلاف کشیده و شمشیری شکل به حالت آویزان به ساقه قرار دارند که در گونه های مختلف لوبیا سبز، رنگ و اندازه آن ها متفاوت هست. برخی از انواع لوبیا سبز، غلاف نرم و گوشتی قابل خوردن دارند و در برخی دیگر غلاف ها سخت بوده قابل خوردن نیستند.

بذر لوبیا سبز، به شکل قلوه ای است و در مواردی به صورت کُروی و یا بیضوی شکل دیده می گردد. مصرف لوبیا سبز، در غذا ها بسیار متداول است و چون دارای مواد غذائی فراوانی است، یکی از مهم ترین سبزی های مورد مصرف غذائی تلقی می گردد. مهمترین خواص لوبیا سبز شامل کاهش خطر حوادث قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان، کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم اشتها، بهبود خلق و خو، خواب راحت و پیشگیری از پوکی استخوان است.

شرایط محیطی مورد احتیاج کاشت لوبیا سبز در باغچه

اولین شرط لازم برای کاشت لوبیا سبز در باغچه، داشتن اطلاع از درجه حرارت و اقیم منطقه ای که در آن زندگی می کنید، است. توجه داشته باشید، لوبیا سبز برای رشد به گرمای زیادی احتیاج دارد و در آب و هوای خنک رشد آن کند و مقدار محصول و عملکرد آن نیز کاهش می یابد. شرایط محیطی مورد احتیاج کاشت لوبیا سبز در باغچه عبارتند از:

درجه حرارت: دمای مناسب خاک برای جوانه زنی بذر لوبیا حداقل 15 درجه سانتیگراد و حداکثر 35 درجه سانتیگراد است. به طور کلی، بهترین دمای خاک برای جوانه زنی بذر لوبیا سبز بین 15 تا 19 درجه سانتیگراد است و دمای مناسب برای رشد گیاه، 20 تا 25 درجه سانتیگراد است و هنگامی که دمای محیط از 25 درجه سانتی گراد بیشتر گردد، عملکرد آن کاهش می یابد.

خاک: بهترین خاک برای لوبیا سبز، خاک های رسی شنی است. لوبیا سبز در خاک با زهکش مناسب، غنی، کمی اسیدی و دارای پ. هاش حدود 6، بهترین رشد را دارد. با این وجود این گیاه، هر نوع خاک قادر به رشد است.

نور: این گیاه به نور کامل و زیاد خورشید و نیز گرمای زیادی احتیاج دارد.

آبیاری: لوبیا سبز هم مانند تمام سبزیجات احتیاج به آبیاری منظم دارد، به خصوص در ماه های گرم سال. اگر آبیاری خوب باشد، گیاه دوره گلدهی بیشتری خواهد داشت و در نتیجه محصول بیشتری فراوری خواهد نمود.

لوبیا سبز برای رشد به کود احتیاج ندارد، چون خود نیتروژن فراوری می نماید؛ بنابراین بعد از کاشت لوبیا سبز در باغچه و برداشت آن، می توانید سایر سبزیجات را در همان خاک بکارید و انتظار داشته باشید، محصولی خوبی برداشت کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1455

به "نحوه کاشت لوبیا سبز در باغچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت لوبیا سبز در باغچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید