خطرات مصرف غذای سوخته برای سلامتی بدن و تاثیر آن در ابتلا به سرطان

به گزارش اخذ ویزا، خوردن نان و غذای برشته برای همه ما لذت بخش است. اما آیا وقتی غذای سوخته یا برشته می خورید، به مضرات آن برای سلامتی هم فکر می کنید؟ بهتر است بدانید که خوردن غذاهای برشته و سوخته خطرات و عوارض زیادی برای سلامتی بدن دارند.

خطرات مصرف غذای سوخته برای سلامتی بدن و تاثیر آن در ابتلا به سرطان

امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف غذای سوخته خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این موضوع تا حدود زیادی به دلیل شکل گیری ماده ای به نام آکریل آمید است که هنگام پخت غذا در درجه حرارت بالا ایجاد می گردد. در این مقاله قصد داریم به شما اطلاعاتی درباره عوارض خطرناک خوردن غذای سوخته بدهیم. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

  • انواع ویتامین های ضروری برای بدن را بشناسید

تحقیقات درباره مصرف غذای سوخته چه می گویند؟

محققان در حال آنالیز اثرات واکنش شیمیایی ای هستند که به علت پخت غذا در حرارت بسیار بالا بوجود می آید. مطالعاتی که اخیرا بر روی حیوانات اجرا شده، نشان می دهد که میزان بالای ماده شیمیایی به نام آکریل آمید، با سرطان در ارتباط است.

آکریل آمید در برخی از غذاها مثل غلات، چیپس، سیب زمینی و سایر غذاهای حاوی نشاسته، قهوه، بیسکوییت، نان برشته، گوشت کبابی، سیب زمینی کبابی و.. . وجود دارد.

پخت غذا با روش هایی که به حرارت بالا احتیاج دارند، مثل سرخ کردن، رست کردن و کبابی کردن منجر به ایجاد آکریل آمید می گردد. در این شرایط، یک واکنش شیمیایی از شکر و آمینواسید موجود در این مواد غذایی ایجاد می گردد.

البته باید به شما بگوییم که میزان بالای آکریل آمید به کار رفته در تحقیقات بر روی حیوانات، بسیار بیشتر از مقدار موجود در مواد غذایی مورد استفاده توسط انسان ها است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) حداکثر میزان آکریل آمید موجود در غذاهای سوخته را به طور دقیق اعلام ننموده است، با این حال تحقیقات زیادی در حال آنالیز اثرات مخرب آن بر روی سلامتی هستند.

محققان همچنین در کوشش اند تا روش هایی را برای کاهش سطح آکریل آمید ارائه نمایند. شاید به نظر شما یک راه چاره برای کاهش این ماده سرطان زا، قطع مصرف نان تست، غلات و غذاهای حاوی نشاسته باشد؛ اما این کار شدنی نیست.

سازمان غذا و داروی آمریکا عنوان می نماید که حذف یک یا دو مورد از مواد غذایی ذکر شده از رژیم غذایی اثر چشمگیری بر کاهش آکریل آمید ندارد. بنابراین کاهش مصرف این غذاهای مفید توصیه نمی گردد . به جای این کار، باید به فکر یک راه چاره اساسی باشیم.

عوارض خطرناک مصرف غذای سوخته چیست؟

پزشکان همیشه عوارض خطرناک مصرف غذای سوخته را به ما گوشزد نموده اند. در آنالیز های اجرا شده نشان داده شده است که یکی از عوامل اصلی سرطان های مری، معده و روده، مصرف زیاد مواد غذایی سوخته است. علاوه بر این، آکریل آمید سبب آسیب به DNA شده و در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

زمانی که آکریل آمید وارد بدن می گردد، توسط سیستم گوارشی جذب شده و وارد چرخه سوخت وساز (متابولیسم) بدن می گردد. نتیجه سوخت و ساز آکریل آمید، فراوری ماده ای به نام گلایسید آمید است، که عامل اصلی جهش ژن ها و رشد تومور در بدن است.

بر اساس گزارشات سازمان غذا و داروی آمریکا، آکریل آمید موجود در غذای سوخته در افزایش سرطان روده، مثانه و کلیه نقش دارد و علاوه بر آسیب به سیستم عصبی، باروری در مردان را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

چگونه آکریل آمید کمتری بخوریم؟

بر اساس تحقیقات اجرا شده در سازمان غذا و داروی آمریکا، با انجام برخی اقدامات ساده می توانید میزان آکریل آمیدی که می خورید را کاهش دهید. ضروری است بدانید که آکریل آمید در گوشت، محصولات لبنی و غذاهای دریایی یا غذاهای خام و گیاهی وجود ندارد. همچنین آبپز و بخارپز کردن غذا معمولا سبب شکل گیری آکریل آمید نمی گردد.

احتمالا شما هم از خوردن تست برشته در وعده صبحانه لذت می برید، اما بر اساس گزارشات سازمان غذا و داروی آمریکا، نان تست نباید زیاد برشته گردد و رنگ آن باید قهوه ای کمرنگ باشد، نه قهوه ای پررنگ. از خوردن قسمت های بسیار قهوه ای نان خودداری کنید.

محققان همچنین توصیه می نمایند سیب زمینی را در یخچال نگه ندارید، چون این کار می تواند منجر به افزایش آکریل آمید گردد. سیب زمینی را در یک مکان خنک و تاریک، مثل کابینت، نگه دارید.

هنگام سرخ کردن سیب زمینی، آن را تا حدی که رنگ آن زرد طلایی گردد سرخ کنید و اجازه ندهید رنگ آن قهوه ای گردد ، چون قسمت های قهوه ای رنگ سیب زمینی حاوی آکریل آمید بیشتری هستند.

توصیه های بیشتر

به توصیه های زیر توجه کنید:

غذاها را کمتر سرخ کنید

روش های مختلفی برای پخت غذا وجود دارد. روش سرخ کردن منجر به شکل گیری آکریل آمید می گردد. غذاهایی مثل سیب زمینی را به هیچ وجه در حرارت بالا سرخ نکنید و اجازه ندهید برشته یا سوخته گردد.

کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی به حفظ یک رژیم غذایی سالم و البته کاهش میزان آکریل آمیدی که می خورید، یاری می نماید. سعی کنید غذاها را به روش آبپز یا بخارپز آماده و مصرف کنید.

غذاهای سالم تر بخورید

بهترین روش برای کاهش آکریل آمید، گنجاندن مواد غذایی سالم مثل میوه ها، سبزیجات، غلات غنی شده، شیر و محصولات لبنی فاقد چربی یا کم چرب، گوشت کم چرب، گوشت ماکیان مثل مرغ و بوقلمون، ماهی، لوبیا، تخم مرغ و آجیل در رژیم غذایی است.

همچنین باید سعی کنید میزان چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، کلسترول، غذاهای پرکالری، نمک و شکر های اضافی را هم کاهش دهید.

  • خوراکی های چربی سوز قوی؛ 34 غذای چربی سوز برای لاغری سریع و آسان

از مصرف غذاهای آماده خودداری کنید

تا جایی که امکان دارد از مصرف غذاهای آماده اجتناب کنید. برای اطمینان از سالم و بهداشتی بودن غذاها، تا جایی که امکان دارد پیتزا و کیک را در خانه تهیه کنید. هنگام خرید نان سوخاری یا شیرینی جات آماده، حتما آن هایی را انتخاب کنید که رنگ روشنی دارند و قهوه ای سوخته نیستند.

  • نوشابه رژیمی خوب است یا بد؟ تاثیرات واقعی نوشابه رژیمی بر سلامتی

کلام آخر

غذاهای سوخته و برشته، که با حرارت بالا پخته شده اند، منجر به ایجاد یک ماده شیمیایی به نام آکریل آمید می شوند. این ماده سرطان زا بوده و منجر به ایجاد انواع سرطان ها مثل سرطان معده، روده و مری در انسان ها می گردد. برای کاهش آکریل آمید، باید غذاها را در حرارت پایین بپزید و از برخی از روش های طبخ مثل سرخ کردن و کبابی کردن اجتناب کنید. بهتر است غذاها را به صورت آبپز یا بخاپز آماده و تهیه کنید.

منبع: marthastewart, cnn

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1375

به "خطرات مصرف غذای سوخته برای سلامتی بدن و تاثیر آن در ابتلا به سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات مصرف غذای سوخته برای سلامتی بدن و تاثیر آن در ابتلا به سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید