هانی ول تأییدیه چاپ سه بعدی یک قطعه اساسی هواپیما را دریافت کرد

به گزارش اخذ ویزا، شرکت آمریکایی هانی ول (Honeywell) پیروز شد نخستین تأییدیه اداره هوانوردی فدرال (FAA) را برای قطعات بحرانی موتور هواپیما که با استفاده از روش چاپ سه بعدی فراوری شده است دریافت کند و در این صنعت رو به رشد یک گام به جلو بردارد.

هانی ول تأییدیه چاپ سه بعدی یک قطعه اساسی هواپیما را دریافت کرد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ دیجیتال کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

یکی از قطعات اساسی بعضی از موتورهای ساخت هانی ول، مقر بلبرینگ 4/5# است. این قطعه یک جزء ساختاری برای موتور توربوفن ATF3-6 است که در هواپیمای فالکون 20G داسو اوییشن (Dassault Aviation) استفاده می گردد. این موتور در سال 1967 میلادی (1346 خورشیدی) مجوز گرفت و هنوز هم حدود ده ها پرواز با آن انجام می گردد که قدمت قطعات آن باعث شده یافتن آن ها سخت باشد.

به گفته هانی ول فراوری قطعه مقر بلبرینگ با روش های سنتی فرآیندی پیچیده است که احتیاج به ابزارها و قالب های گران قیمت دارد. این موضوع باعث افزایش هزینه های تعویض به ویژه با تعداد سفارش کم می گردد. اما استفاده از روش فراوری با مواد افزودنی (چاپ سه بعدی)، باعث افزایش سرعت فراوری در مقادیر کم و بدون احتیاج به ابزارهای گران قیمت می گردد. فرآیند فراوری هانی ول، شامل استفاده از لیزر است که لایه هایی از پودر فلز را برای تبدیل به قطعه شکل می دهد.

جان هاب گود (Jon Hobgood) معاون مهندسی فراوری هانی ول در این زمینه می گوید: اگرچه تعداد کمی از این هواپیماها عملیاتی هستند، اما هانی ول مسئولیت پشتیبانی و تعمیراتی این موتورها را بر عهده دارد. ما باید راهی برای راهنمایی زنجیره تأمین قطعات بیابیم و هواپیماها را عملیاتی نگه داریم.

او افزود: ما از تخصص خود در زمینه فراوری با چاپ سه بعدی استفاده کردیم تا قطعه تأیید شده را خیلی سریع تر فراوری کنیم و مدت زمان فرآیند را از تقریبا دو سال به دو هفته برسانیم.

از آنجا که مقر بلبرینگ استفاده شده از نظر ایمنی یک قطعه بحرانی محسوب می گردد، باید همواره به درستی کار کند و به همین دلیل احتیاج به تأیید توسط نهادهای نظارتی دارد.

اداره هوانوردی فدرال در سال های اخیر، کوشش های خود را در زمینه فراوری به یاری چاپ سه بعدی گسترش داده و با هانی ول نیز در زمینه توسعه و صدور گواهینامه چندین جزء هواپیما همکاری نموده است. به گفته هانی ول این همکاری تأیید اجزای پرواز را به وسیله واگذاری اختیارات ممکن نموده است.

  • ساخت هواپیماهای سبک تر با چاپ سه بعدی قطعات

هاب گود این تأییدیه را یک نقطه عطف مهم برای هانی ول دانست و گفت: این تأییدیه، بلوغ عملیات فراوری با استفاده از چاپ سه بعدی ما را نشان می دهد و راه را برای چاپ قطعات اساسی هواپیما هموارتر می نماید.

او افزود: علاوه بر این، یک پیروزی عظیم برای صنعت فراوری با چاپ سه بعدی محسوب می گردد زیرا قطعات بحرانی هوایی با نظارت های سنگین و استانداردهای قوی برای داشتن کیفیت و نصب روی هواگردها روبرو هستند و این تأیید نشان داد که چنین کاری قابل انجام است.

با داشتن این تأییدیه، هانی ول فراوری این قطعه را افزایش می دهد و پیش بینی می گردد که تا انتها سال، ده ها نمونه از آن را فراوری کند.

لازم به ذکر است هانی ول پژوهش در زمینه فراوری با چاپ سه بعدی را از سال 2007 در آزمایشگاه خود در فینیکس شروع کرد و تا به امروز صدها قطعه هوایی فراوری نموده است. این شرکت همچنین فعالیت های خود در این حوزه را به چین، اروپا، هند و سراسر آمریکا گسترش داده است.

عکس کاور: هواپیمای فالکون 20G با موتور هانی ول

Credit: Honeywell

منبع: AIN Online

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1169

به "هانی ول تأییدیه چاپ سه بعدی یک قطعه اساسی هواپیما را دریافت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هانی ول تأییدیه چاپ سه بعدی یک قطعه اساسی هواپیما را دریافت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید