کاشان کوچک اینجا بود؟ ، آنالیز چند روایت درباره نامگذاری یک آبادی در شمال تهران

به گزارش اخذ ویزا، در پس کوچه باغ های به جا مانده از روزگار گذشته محله کاشانک، روایت هایی از تاریخ شنیدنی این آبادی نهفته است؛ از ماجرای جالب نامگذاری آن تا گره خوردن پیشنه این آبادی با نام یکی از زنان معروف ناصرالدین شاه قاجار. در ادامه چند صحت چند روایت از تاریخچه این آبادی شمیران را آنالیز کردیم.

کاشان کوچک اینجا بود؟ ، آنالیز چند روایت درباره نامگذاری یک آبادی در شمال تهران

خبرنگاران - حسن حسن زاده: اگرچه کاشانک در قیاس با آبادی های کهن شمیران مثل نیاوران، حصاربوعلی و... قدمت چندانی ندارد و تاریخ آن را باید از دو قرن پیش تا امروز مرور کرد، اما کاشانک هنوز نشانه هایی از تاریخ خود را حفظ نموده است.

کوچه باغ های دلربا، درختان قدبرافراشته و تکیه قدیمی آبادی موسفیدان محله را با خود به روزگار گذشته این آبادی می برد. درباره علت نامگذاری کاشانک اما روایت های مختلفی وجود دارد. بعضی از این روایت ها شفاهی است و میان ساکنان قدیمی محله سینه به سینه نقل شده و روایت های دیگر در منابع مکتوب ذکر شده است. مهدی امینیان یکی از اهالی کاشانک به روایت رایج میان اهالی این آبادی اشاره می نماید: بعضی می گویند به علت شباهت درختان سرسبز ده کاشانک به شهرستان کاشان، این روستا را کاشانک یعنی کاشان کوچک نامگذاری کردند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

انیس الدوله مالک این روستا بود؟

جست وجو برای علت نامگذاری روستای کاشانک، ما را به روایت رایج دیگری که به ارتباط یکی از زنان ناصرالدین شاه قاجار با این آبادی کوچک اشاره می نماید، می رساند. علیرضا زمانی تهران شناس، می گوید: روایت دیگری هم وجود دارد که می گوید نام آبادی کاشانک شمیران با انیس الدوله یکی از زنان ناصرالدین شاه مرتبط است. بعضی معتقدند وقتی انیس الدوله حکومت کاشان را از ناصرالدین شاه خواست، شاه قاجار به جای کاشان، زمین های کاشانک امروزی را که آن روزگار یکی از آبادی های کوچک اما بسیار خوش آب و هوای شمیران بود، به انیس الدوله بخشید و به همین علت نام این آبادی شد کاشانک یا همان کاشان کوچک. زمانی معقتد است این روایت درباره علت نامگذاری آبادی کاشانک شمیران درست نیست و به وجه تسمیه آبادی دیگری با همین نام در جنوب تهران مرتبط است: در جنوب تهران و در محدوده حریم منطقه 19 هم آبادی دیگری به نام کاشانک وجود دارد. جالب اینجاست که مالک زمین های روستای کاشانک در حریم منطقه 19 انیس الدوله بود. در واقع روایتی که میان اهالی کاشانک منطقه یک رایج شده است به روستای کاشانک جنوب تهران تعلق دارد. هنوز هم در وقف نامه های موجود از روستای کاشانک حریم منطقه 19 نام انیس الدوله دیده می گردد. موقوفاتی که عواید آن باید برای روشنایی حرم عتبات عالیات هزینه گردد. این درحالی است که در اسناد کاشانک منطقه یک اثری از نام انیس الدوله وجود ندارد.

آنالیز چند روایت دیگر

بنابراین در جست وجو برای علت نامگذاری آبادی کاشانک باید به ادله دیگر رجوع کنیم. زمانی می گوید: بعضی از روایت هایی که برای نامگذاری آبادی های شمیران وجود دارد، در منابع مکتوب ذکر شده اما بعضی دیگر از روایت ها شفاهی است که باید سندیت آنها آنالیز گردد. روایتی که درباره نامگذاری آبادی کاشانک در حریم منطقه 19 وجود دارد، ثابت می نماید این روایت متعلق به این آبادی است و ارتباطی با آبادی کاشانک شمیران ندارد. بنابراین، درباره علت نامگذاری آبادی کاشانک باید سراغ شواهد دیگر برویم. این میان، روایت دیگری هم وجود دارد که می گوید نام آبادی کاشانک شمیران از واژه های کاشانه یا کاشانه کوچک گرفته شده است. هرچند این روایت هم مانند روایتی نام روستای کاشانک شمیران را با شهر کاشان مرتبط می داند سندیتی ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 تیر 1402 بروزرسانی: 8 تیر 1402 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2451

به "کاشان کوچک اینجا بود؟ ، آنالیز چند روایت درباره نامگذاری یک آبادی در شمال تهران" امتیاز دهید

1 کاربر به "کاشان کوچک اینجا بود؟ ، آنالیز چند روایت درباره نامگذاری یک آبادی در شمال تهران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشان کوچک اینجا بود؟ ، آنالیز چند روایت درباره نامگذاری یک آبادی در شمال تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید