کواکبیان: برخی با ما عکس سلفی می گیرند اما زنبیل شان را جای دیگری می گذارند

به گزارش اخذ ویزا، در حالی که موافقان طرح مربوط به شفافیت آرای نمایندگان بر لزوم اطلاع مردم از رأی نمایندگان تأکید داشتند و آن را نشان دهنده نگاه مجلس بر لزوم شفافیت بر تمامی امور می دانستند، مخالفان معتقد بودند این طرح جامع نیست و تمامی امور نمایندگان را پوشش نمی دهد، همچنین نظارت استصوابی شورای نگهبان را تشدید می نماید.

کواکبیان: برخی با ما عکس سلفی می گیرند اما زنبیل شان را جای دیگری می گذارند

به گزارش خبرنگاران، محمدجواد فتحی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جلسه علنی امروز چهارشنبه به عنوان یکی از طراحان طرح مربوط به شفافیت آرای نمایندگان گفت: ما این طرح را در 96/9/8 با قید یک فوریت به هیأت رئیسه تقدیم کردیم که امروز یعنی بعد از 9 ماه و هفت روز در مجلس مطرح می گردد. قطعا امروز مسائل مهم تری یعنی مسائل معیشتی داریم ولی ما طرح را 9 ماه پیش به هیأت رئیسه دادیم.

وی اضافه نمود: در ابتدا این طرح 38 امضا داشت که بعد از آن آقای حاجی دلیگانی طرحی دیگر را به هیأت رئیسه با 120 امضا تقدیم کردند در نهایت امروز این دو طرح تجمیع گردیده و با 160 امضا مطرح می گردد.

این نماینده مجلس گفت: ما در این طرح آورده ایم که اسامی نمایندگان موافق، مخالفت و ممتنع منتشر گردد تا تعیین گردد نمایندگان در موارد مختلف چه نظری را دارند. این در راستای آن اصل از قانون اساسی است که باید اخبار و مشروح مذاکرات مجلس در اختیار مردم قرار گیرد.

فتحی در عین حال گفت: البته برخی می گویند که تعیین شدن آرای نمایندگان باعث سلب تحفظ آن ها و تسلط نهادهای امنیتی و نظارت استصوابی ناصواب می گردد ولی به نظر بنده محاسن این طرح نسبت به معایب اش بیشتر است.

وی در سرانجام گفت: ما به عنوان نمایندگان باید این حق را به مردم بدهیم که از آرای و نظراتشان آگاه باشند، این باعث می گردد نمایندگان با احساس مسئولیت بیشتر رأی داده و قوانین قابل دفاع تری تصویب گردد کما اینکه شفافیت رأی نمایندگان از رمز موفقیت همه ملل متمدن جهان است.

علیرضا سلیمی نماینده اصول گرای مجلس به عنوان مخالفت فوریت این طرح گفت: ما با اصل شفافیت مخالف نیستیم اما این طرح آنچه را که در ذهن ما است را محقق نمی نماید موارد استثنایی در تبصره 2 آن آمده است که سوال برانگیز است. چه کسی قرار است این استثناها را تعیین کند؟

وی اضافه نمود: از طرف دیگر طرحی را آقای امیرآبادی و حاجی دلیگانی ارائه کردند که کامل تر است و ما موافق آن هستیم. مثلا در آن آمده است که هزینه تبلیغاتی یک نماینده منتخب باید تعیین گردد و یا اینکه باید معلوم گردد میزان دریافتی نمایندگان چقدر است و دلیل سفر آن ها چه بوده است.

به گفته سلیمی تصویب این طرح باعث نادیده دریافت طرح جامع اصلی خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مجلس در موافقت با فوریت این طرح گفت: این طرح از معدود طرح های مجلس است که هر سه جریان سیاسی داخل مجلس آن را امضا کردند. وقتی بنده و آقای حاجی دلیگانی طرحی را امضا کنیم یعنی جزء نوادر مجلس است. ایشان هم 120 امضا برای این طرح جمع کردند.

وی با طرح این پرسش که چرا باید از شفافیت بترسیم و واهمه داشته باشیم، گفت: در مجالس قبلی که دستگاه های الکترونیکی اخذ رأی نبود رأی نمایندگان با قیام و قعود و بالا رفتن دست ها تعیین می شد و هر کسی پای رأیی که می داد می ایستاد. ما هم باید در اتاق شیشه ای باشیم. خوب است که دقت را بالا ببریم. قطعا نتیجه این اتفاق آن است که جریان سیاسی کشور به سمت تحزب رود.

این عضو فراکسیون امید گفت: همان طور که قبلا گفتم برخی با ما عکس سلفی می گیرند اما زنبیل شان را جای دیگری می گذارند. چرا مردم را گول می زنید. هر جا عکس می گیرید همانجا بایستید و هر جا نظری می دهید پای آن بایستید.

کواکبیان ادامه داد: مردم باید بدانند وقتی یک نفر آقای ظریف را جاسوس خطاب می نماید چه کسانی با او همراهی می نمایند. یا اینکه برخی معتقدند از دستور کار خارج شدن طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی پیغام بدی داشت. حال اینکه طرح اعاده اموال نامشروع بسیار ضعیف بود و حق را به سازمان مخصوصی می داد. اگر قوه قضاییه، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی ضعیف است آن را قوی کنید.

وی شفافیت را بهترین هنر برای بیان خواسته های واقعی مردم دانست و گفت: برخی می گویند که اگر این طرح تصویب گردد نظارت استصوابی شورای نگهبان گریبانگیر آن نمایندگانی می گردد که رأی نمی دهند اما اگر نماینده ای از این نظارت می ترسد رأی ندهد.

نماینده تهران درباره فوریت این طرح گفت: ما این طرح را از ابتدای مجلس دهم دنبال کردیم. اکنون دو سال و سه ماه از این دوره مجلس می گذرد. هر چه زودتر آن را تصویب کنید پیغام روشنی به مردم می دهد که ما همه هوادار شفافیت هستیم.

نمایندگان مجلس در نهایت با یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده 119 آیین نامه داخلی مجلس مربوط به شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کردند. این طرح به صورت عادی آنالیز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 35

به "کواکبیان: برخی با ما عکس سلفی می گیرند اما زنبیل شان را جای دیگری می گذارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کواکبیان: برخی با ما عکس سلفی می گیرند اما زنبیل شان را جای دیگری می گذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید