آمادگی فائو برای یاری به ایران در زمینه مدیریت منابع خاک

به گزارش اخذ ویزا، نماینده فائو در ایران بر آمادگی این سازمان برای یاری به مدیریت پایدار منابع خاک کشور تأکید کرد.

آمادگی فائو برای یاری به ایران در زمینه مدیریت منابع خاک

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، مراسم گرامیداشت روز دنیای خاک سه شنبه 12 آذر در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برگزار گردید.

گِرولد بودِکِر، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران در مراسم روز دنیای خاک، گفت: این سازمان به دنبال افزایش همکاری خود با دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت پایدار خاک و منابع طبیعی است.

بودِکِر در جریان سخنرانی خود گفت: فائو از کشورهای عضو می خواهد سیاست هایی را اتخاذ نمایند که ترغیب نماینده طیف گسترده دست اندرکاران برای بکارگیری رویکردهای زراعی مبتنی بر مدیریت پایدار خاک باشند.

به گفته وی، رویکردهایی همچون بوم شناسی کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، کشاورزی ارگانیک، بی خاک ورزی و دارکشت ورزی از جمله رویکردهای مورد تاکید فائو برای ترویج بین ذی نفعان و دست اندرکاران عرصه کشاورزی اشت.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که خاک یک منبع متناهی است، به این معنا که اگر از بین برود، بازیابی آن در مدت عمر انسان امکان ناپذیر است.

وی همچنین گفت: فرسایش خاک در بسیاری از نقاط دنیا بزرگترین تهدید موجود برای سلامت خاک و خدمات اکوسیستمی آن است.

بودِکِر در بخش دیگری از سخنان خود اضافه نمود: فرسایش خاک در بسیاری از نقاط دنیا بزرگترین تهدید موجود برای سلامت خاک و خدمات اکوسیستمی آن است. فرسایش خاک موجب حذف سطح حاصل خیز خاک و کاهش فضای مناسب برای ریشه زایی گیاهان در خاک می گردد؛ توالی و سیری که تاثیراتی منفی بر رشد و عملکرد محصولات کشاورزی دارد.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی فائو، تخمین زده می گردد که فرسایش خاک هر ساله موجب کاهش چهار درصدی عملکرد محصولات کشاورزی در دنیا می گردد.

در این گزارش تاکید شده است که فرسایش خاک همچنین موجب آلودگی آب راهه ها و انتشار کربن ذخیره شده در خاک در جو زمین می گردد.

فائو در جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنان خود تاکید نمود که گرامیداشت روز دنیای خاک فرصتی را مهیا می نماید تا نقش و ارزش خاک را به خاطر ظرفیت تولیدی اش همچنین نقش آفرینی آن در تامین امنیت غذایی و حفظ خدمات کلیدی اکوسیستمی مورد توجه قرار دهیم.

به گفته وی، همان گونه که در شعار سال جاری روز دنیای خاک مورد اشاره قرار گرفته است، ما باید سخت کوشش کنیم تا فرسایش خاک را متوقف و آینده مان را حفظ کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 625

به "آمادگی فائو برای یاری به ایران در زمینه مدیریت منابع خاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی فائو برای یاری به ایران در زمینه مدیریت منابع خاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید