اشتراکات فرهنگی مزیت اصلی توسعه گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی است

به گزارش اخذ ویزا، ایرنا/ براساس سخنان معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، اشتراکات فرهنگی مزیت اصلی توسعه گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی است.

اشتراکات فرهنگی مزیت اصلی توسعه گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی است

انسیه خزعلی در پنجمین کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی پیرامون اینکه اشتراکات فرهنگی مزیت اصلی توسعه جهانگردی سلامت در کشورهای اسلامی است، گفت: جهانگردی از دوران قدیم به عنوان حرکت فرهنگی و تمدنی مطرح بوده است اما اکنون با عناوین گوناگون و براساس تخصص های متفاوت تقسیم بندی و مطرح می شود.

معاون رئیس جمهور گفت: برای توسعه جهانگردی سلامت باید میان کشورهای اسلامی هم افزایی صورت بگیرد. توانمندی های کشورهای اسلامی باید با هماهنگی و شکیبایی بیشتر فراتر از مرزهای جغرافیای در مرزهای علم و دانش و فرهنگ تقویت شود تا بتوانیم در دنیا حرف اول را بزنیم و حتی خدمات خود را به کشورهای غیرمسلمان صادر کنیم.

خزعلی با اشاره به ظرفیت طب اسلامی، گیاهان دارویی و طبیعت درمانی در ایران گفت: دسترسی آسان و قیمت مناسب خدمات، مزیت نسبی جهانگردی سلامت ایران است که منجر به رشد این صنعت خواهد شد از طرف دیگر اشتراکات فرهنگی و اجتماعی و تعاملات علمی و فرهنگی با کشورهای اسلامی مزیت اصلی رشد این صنعت به ویژه جهانگردی سلامتی است.

معاون رئیس جمهور گفت: مطابق آمار جهانگردی سلامت با همه شرایط خاص و بحرانی مالی و کرونا در سالهای اخیر توانسته رشد خوبی داشته باشد. البته ظرفیت سرمایه گذاری بیشتر را دارد. کشورهای اسلامی باید از نظر مرجعیت علمی هم با یکدیگر تعامل داشته باشند تا انحصار علمی و تخصصی رایج در دنیا غرب را از میان بردارند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تاکید نمود: باید با جدیت بیشتر در آموزش جهانگردی پزشکی سرمایه گذاری شود. سرمایه گذاری در بخش آموزش در حوزه بهداشت و درمان زنان و با توجه به اشتراکات فرهنگی می تواند برای توسعه و جذب جهانگردی سلامت یاری کند.

تسهیل صدور مجوزهای جهانگردی سلامت

خزعلی با اشاره به کوشش و برنامه دولت برای تسهیل صدور مجوزهای جهانگردی سلامت اضافه کرد: برای تضمین کیفیت خدمات جهانگردی سلامت، باید خدمات درمان و جهانگردی شفاف شود. بعلاوه خدمات پس از درمان هم باید به صورت دقیق پیگیری و روی آموزش مترجمان متخصص و مسلط به آداب میهمان نوازی و پرستاری سرمایه گذاری شود.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این کنگره گفت: جاذبه های جهانگردی تاریخی، فرهنگی، مذهبی و زیارتی ایران بسیار زیاد است و به علت بارگاه مقدس امام رضا (ع) در مشهد و حرم حضرت معصومه (س) در قم مسلمان زیادی از کشورهای همسایه به ایران می آیند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بیان نمود: هزینه های درمان در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار مقرون به صرفه تر است و به علت وجود مراکز مدرن، میهمان نوازی و قیمت مناسب خدمات بسیاری از متقاضیان برای درمان در مراکز درمانی ایران به کشور ما سفر می نمایند.

وی با اشاره به بعضی اشکالات که واسطه های در خدمات جهانگردی پزشکی و سلامت انجام می دهند تاکید نمود: اگر جهانگردی سلامت مدیریت نشود مسائل مختلفی برای جهانگردان و بیماران ایجاد می شود. باید سه وزارتخانه میراث فرهنگی جهانگردی، صنایع دستی امورخارجه و بهداشت و درمان آموزش پزشکی با همکاری همکاری یکدیگر این مسائل را حل نمایند. باید در کنسولگری ها بخشی برای هماهنگی جهانگردی سلامت ایجاد شود تا جلوی بعضی سو استفاده ها جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید نمود: برای حفاظت از حیثیت حرفه پزشکی و جایگاه جهانگردی ایران همه نهادها از مجلس تا دولت تا وزارتخانه های اصلی با یکدیگر همکاری نمایند. این حوزه می تواند درآمدزایی و ارزآوری خوبی داشته باشد.

شهریاری بیان نمود: باید به نحوی عمل کنیم که جهانگردان که از کشورهای اسلامی به ایران می آیند با کیفیت ترین و مالی ترین خدمات را دریافت نمایند و ایران را به سایر کشورهای اروپایی برای دریافت خدمات جهانگردی ترجیح دهند.

لغو ویزا برای جهانگردان سلامت کشورهای اسلامی

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون جهانگردی مجلس شورای اسلامی در این کنگره گفت: صنعت جهانگردی اکنون از عناوین عام خارج شده و به 109 گونه تقسیم می شود که عنوان هر گونه کاملا به نیت و قصد جهانگرد برای سفر بر می شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس اضافه کرد: توسعه صنعت جهانگردی فقط به یک دستگاه اختصاص ندارد، بلکه صنعتی چندوجهی و فرابخشی است که وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی از میان همه این نهادها در محور قرار گرفته است و سایر دستگاه ها باید همکاری نمایند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به شرایط و نرخ دلار و ریال ایران اشاره نمود و گفت: اکنون ایران یک مقصد مقرون به صرفه و مجذوب کننده و خاطره انگیز برای جهانگردی و جذب جهانگرد سلامت است. اگر خدمات مناسب ارائه شود جهانگردی که از ایران به کشورش باز می شود برترین سفیر و مبلغ برای جذب جهانگرد است.

دشتی اردکانی اضافه کرد: شاید مهمترین ضعف برای سیاستگذاری های جهانگردی سلامت نبود هرم تصمیم گیری است. باید شورای استانی در این حوزه تشکیل زیرا با توجه به تفاوت اقلیم هر منطقه و مرزی بودن بعضی استان ها شرایط جهانگردی سلامت در هر منطقه ای فرق دارد.

وی اظهار داشت: سازمان اکو با جمعیت 400 میلیون نفری فرصت مناسب برای جذب جهانگرد است. توسعه جهانگردی برترین راه برای ثبات سیاسی و امنیت مالی ایران و کشورهای منطقه است.

دشتی اردکانی اضافه کرد: کشورهای اسلامی و همسایگان ایران برای ایجاد مودت و دوستی بیشتر، تقویت ثبات سیاسی و امنیت مالی باید جهانگردی را در برنامه های راهبردی خود و در اولویت قرار دهند. جهانگردی سلامت می تواند مهمترین بخش این صنعت باشد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد با لغو ویزا برای جهانگردان سلامت کشورهای اسلامی اولین گام برداشته شود تا جهت رشد سیاسی و مالی ایران در منطقه تضمین شود.

آینده جهانگردی سلامت در منطقه روشن است

مهدی کریمی، رئیس شورای سیاست گذاری کنگره با خیر مقدم به میهمانان داخلی و خارجی این کنگره گفت: در دوسال گذشته کرونا بسیاری رویدادهای حوزه سلامت و جهانگردی را به تعویق انداخت. ما از سال گذشته کوشش کردیم مجوزهای لازم را برای برگزاری این رویداد بین المللی از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کنیم.

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره توضیح داد: اگر دنبال مالی غیرنفتی و خروج از رکود مالی هستیم تنها راه جهانگردی و جهانگردی سلامت است.

وی اضافه کرد: امیدوارم در دولت سیزدهم همکاری های منطقه ای به ویژه میان کشورهای اسلامی توسعه و تقویت شود، زیرا معتقدم اگر سرمایه گذاری مادی و فکری شود و بخش دولتی و خصوصی سرویس دهنده سلامت و جهانگردی سلامت وارد میدان شود، آینده جهانگردی سلامت در ایران و منطقه و میان کشورهای همسایه روشن است.

ایجاد شبکه تعامل جهانگردی سلامت کشورهای اسلامی

مجید زنگویی، دبیر اجرایی کنگره با ارائه گزارش از رویدادهای جانبی نمایشگاه سلامت و جهانگردی سلامت گفت: هدف این کنگره مرکز توسعه جهانگردی سلامت کشورهای اسلامی ایجاد شبکه ارتباطات و تعاملات موثر میان نهادها و فعالان حوزه سلامت و جهانگردی سلامت است که از ماه های قبل به گفت وگو گذاشتیم و اکنون در این کنگره با فعالان جهانگردی سلامت و اندیشمندان حاضر در حال رایزنی هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2095

به "اشتراکات فرهنگی مزیت اصلی توسعه گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی است" امتیاز دهید

1 کاربر به "اشتراکات فرهنگی مزیت اصلی توسعه گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتراکات فرهنگی مزیت اصلی توسعه گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید