آمـاده در برابر زلزله

به گزارش اخذ ویزا، خطر وقوع زمین لرزه در شهر تهران به سبب موقعیت جغرافیایی و وجود گسل های فعال متعدد در اطراف آن، بسیار است.اما با وجود بالا بودن خطر زلزله و هشدار متخصصان در این رابطه، اقدامات اساسی برای کاهش تلفات و خسارات ناشی از این رویداد محتمل، انجام نشده است.

آمـاده در برابر زلزله

از پروفایل ما bestcanadatours دیدن نمایید.

خبرنگاران- ثریا روزبهانی: رشد ناهماهنگ و غیراصولی شهر تهران به ویژه در چند دهه اخیر، ساخت وساز در حریم گسل ها و مناطق مستعد ناپایداری های زمین شناختی، طراحی و اجرای ساختمان ها و تأسیسات حیاتی نامتناسب با شدت لرزه خیزی موجب شده تا ستاد مدیریت بحران منطقه 22 برای ارتقای ایمنی در برابر خطر زلزله تهران، امکانات خود را مجهزتر و حتی آن را توسعه و ارتقا دهد. برای همین، به سراغ مهدی اسفندیاری، دبیر و جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران در شهرداری منطقه22 رفتیم و با او درباره تدابیر شهرداری منطقه 22 در مقابله با شرایط بحران زلزله، گفت وگو کردیم.

تجربه نشان داده است علاوه بر رعایت اصول صحیح شهرسازی در مناطق زلزله خیز می توان با یادگیری و رعایت نکات ایمنی، آسیب های ناشی از وقوع زلزله را تا حد زیادی کاهش داد. مهدی اسفندیاری، دبیر و جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه22، بر ضرورت آمادگی این منطقه در مقابله با حوادث طبیعی تأکید می نماید و می گوید: رخ دادن حوادثی همچون سیل و زلزله، طبیعی است، اما آن موضوعی که اهمیت و ضرورت دارد، آمادگی در برابر این بلایای طبیعی است. برای همین، باید مقاومت و تاب آوری منطقه را در حوزه های مختلف کالبدی شهری، ساخت وساز و شهرسازی با فرهنگ سازی و مطلع سازی شهروندان نسبت به این رخداد ارتقا دهیم. در کوشش هستیم تا این منطقه در مقابل سوانح و بلایای طبیعی تاب آوری داشته باشند و پس از حادثه، دچار آسیب های جدی نشوند. بنابراین، هماهنگی سازمان های مربوطه در زمینه مدیریت بلایای طبیعی در درون شهر و بین شهرهای هم جوار از جمله اقداماتی است که باید انجام گردد. وقتی بلایای طبیعی رخ می دهد، تنها مختص به محدوده یک شهر نمی گردد و سایر شهرها را نیز درگیر می نماید. این حوادث می تواند بزرگ و گسترده باشد که مدیریت شهری یک شهر به تنهایی جوابگو نیست. برای همین، شهرهای اطراف هم چون کرج و قزوین باید برای مدیریت این شرایط بحرانی با شهر تهران و به ویژه منطقه 22 که در غربی ترین نقطه شهر واقع شده است، معین و همراه باشند. به همین دلیل، استان قزوین به عنوان استان معین و پیشتاز در منطقه 22 معین شده است. بر این اساس، در دستورالعمل اجرایی مدیریت بحران، نقش شهرداری ها، ایفای نقش فرماندهی حادثه در سطح محلی است، اما شهرداری می تواند از نظر نوع سازمان و تشکیلات، تعداد نیروی انسانی، اعتبارات و بودجه و هم چنین به سبب عمومیت داشتن مجموعه وظایف و مأموریت هایش نسبت به سایر سازمان ها، در این زمینه پیروز تر و با آمادگی بیشتری این بحران را مدیریت کند.

  • پشتیبان مناطق شهر تهران

پشتیبانی از مدیریت بحران شهر تهران به عنوان یکی از کارهای فرا منطقه ای در طرح تفصیلی منطقه 22 به تصویب رسیده است. چراکه بعضی از مناطق تهران مکان اسکان اضطراری ندارند و منطقه 22 پشتیبان آنان در زمان بحران است. اسفندیاری در این باره توضیحات بیشتری ارائه می دهد و می گوید: منطقه22 پشتیبان سایر مناطق در زمان بحران است و این موضوع در طرح تفصیلی جدید منطقه تثبیت شده و مسئولیت ما را در زمان بحران چند برابر می نماید. اکنون در نقاط مختلف شهر تهران و هم چنین اطراف آن، گسل های متعددی وجود دارد. از دماوند گرفته تا قیامدشت و اطراف آن. به همین دلیل باید برای رویارویی یا حتی وقوع احتمالی زلزله هم آمادگی داشت. با توجه به گستردگی منطقه 22 پایتخت، اغلب فضاها برای اسکان اضطراری در این منطقه روباز است. منطقه 22 این امکان را دارد که در زمینه زلزله یا هرگونه بلای طبیعی، پذیرای شهروندان باشد. اما براساس آمار و اطلاعات موجود، جمعیت این منطقه روبه افزایش است. برای همین، بی شک باید این امکانات هم با توجه به جمعیت ساکنان افزایش پیدا کند. در همین زمینه اعتبار گرفتیم تا بتوانیم صندلی های خرگوش دره و بوستان چیتگر را تکمیل کنیم، اگر بودجه ای باقی ماند، این فضا را به سوی وردآورد توسعه بدهیم. اکنون 7 پایگاه در منطقه 22 پایتخت به انضمام پایگاه ویژه پشتیبانی در ستاد مدیریت بحران منطقه برای مواقع بحران، برای اسکان جمعیت آماده سازی شده است. بی تردید این 7 سوله، جواب گوی این همه آدم نیست و کارهایی که در حال اجرا است برای پوشش دهی خدمات به همه ساکنان در زمان بحران است. همچنین با توجه به گستردگی منطقه و تراکم جمعیتی که از بقیه مناطق هم جوار کمتر است، این امکان را به وجود بیاوریم که در مواقعی بتوانیم پذیرای شهروندان مناطق همجوار باشیم.

  • راه اندازی باغ موزه زلزله

هدف از کوشش های ستاد مدیریت بحران منطقه 22، بالا بردن سرعت عمل مدیریت شهری در برابر حوادث طبیعی و بهترین امداد و خدمت رسانی به شهروندان است. او در ادامه به اقدامات مهم منطقه برای مقابله با شرایط بحرانی اشاره می نماید و می گوید: باید امکانات و تجهیزات موجود منطقه به صورت ویژه تجهیزتر گردد تا بتوانیم در زمان وقوع حادثه به خوبی از عهده مدیریت آن برآییم. به همین دلیل، علاوه بر فعالیت های ستاد مدیریت بحران در منطقه از جمله برگزاری دوره های آموزشی درسراهای محله و ستاد مدیریت بحران و نیز اجرای مانور برای آمادگی اهالی و ارتقاء مطلعی های عمومی، اکنون بازسازی و توسعه بخش هایی از اسکان اضطراری در بوستان جنگلی چیتگر و خرگوش دره، یکی از اقدامات مهم ستاد مدیریت بحران این منطقه برای رویارویی و آمادگی در شرایط بحرانی به شمار می رود. همچنین می توان از ساخت بوستان آموزش های بین المللی زلزله و راه اندازی باغ موزه زلزله در مقیاس ملی در پارک جنگلی چیتگر به عنوان فعالیتی دیگر در این زمینه نام برد. در این پارک، موضوع های مهمی در رابطه با زلزله و اقدامات مقابله با آن به شهروندان آموزش داده می گردد. تکمیل پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران در شهرک چشمه از دیگر اقدامات در حال اجرا ستاد مدیریت بحران منطقه است. اکنون این عملیات بیش از 80 درصد پیشرفت داشته و در مراحل پایانی کار قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1186

به "آمـاده در برابر زلزله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمـاده در برابر زلزله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید