آیا می دانستید؛ یک تئوری توطئه درباره فروش نوکیا به مایکروسافت وجود دارد

به گزارش اخذ ویزا، روز گذشته سالگرد فروش بخش موبایل نوکیا به مایکروسافت بود که در سال 2013 طی قراردادی با ارزش 5.4 میلیارد یورو (بیش از 7 میلیارد دلار) این واگذاری انجام شد. همان طور که احتمالا می دانید، نوکیا یکی از مهم ترین شرکت های تاریخ موبایل محسوب می شود و مایکروسافت با این قرارداد چند میلیارد دلاری پیروز شد به تعداد زیادی متخصص و پتنت مهم دست پیدا کند.

آیا می دانستید؛ یک تئوری توطئه درباره فروش نوکیا به مایکروسافت وجود دارد

متاسفانه، این دو شرکت در زمینه رقابت با اندروید و iOS شکست خوردند. مایکروسافت در سال 2017 به طور کامل از بازار موبایل خارج شد ولی در سال 2020 گوشی اندرویدی سرفیس Duo را معرفی کرد. اما در این مطلب قرار نیست به دلایل شکست این همکاری اشاره کنیم بلکه قرار است به یکی از تئوری های توطئه عجیبی که درباره فروش نوکیا به مایکروسافت وجود دارد، بپردازیم.

نفوذی مایکروسافت در نوکیا؟

یکی از تئوری های توطئه عجیب مربوط به این قرارداد این است که استفان الوپ، مدیرعامل وقت نوکیا، نفر نفوذی مایکروسافت در این شرکت بوده است. این تئوری توطئه در واقع قبل از فروش نوکیا به مایکروسافت ظاهر شد.

یکی از شرکت کنندگان در رویداد MWC 2011 نوکیا و مایکروسافت (که خبر همکاری اولیه خود را اعلام کردند) از آقای الوپ پرسید که آیا او یک اسب تروآ است؟ مدیرعامل نوکیا چنین چیزی را رد کرد و گفت که کل تیم رهبری این شرکت برای همکاری با مایکروسافت موافقت کرده اند. مطمئنا وقتی که یک نفر چنین سؤالی را مطرح می کند، چندان جلب توجه نمی کند اما وقتی این تئوری از طریق چندین کارمند نوکیا هم مطرح شد، معروفیت تئوری فوق افزایش پیدا کرد.

روزنامه گلوبال پست برای اولین بار در اکتبر 2011 (بیش از 8 ماه پس از شروع همکاری نوکیا و مایکروسافت بر سر ویندوزفون) در مورد این ادعاها مطلبی با نام کارکنان نوکیا می پرسند، آیا مدیرعامل نوکیا نفر نفوذی مایکروسافت است؟ منتشر کرد. یکی از کارکنان نوکیا در مصاحبه با این روزنامه گفته بود: من فکر می کنم مایکروسافت منتظر است تا قیمت سهام نوکیا کمی بیشتر پایین بیاید و سپس این شرکت را تصاحب می کند. که البته این اتفاق در نهایت در سال 2013 رخ داد. یکی دیگر از کارمندها هم گفته بود: این شرایط برای من بسیار مشکوک به نظر می رسد. اگر مدیرعامل در پی موفقیت شرکت است، چرا سعی می کند آن را از بین ببرد و قیمت سهام را پایین بیاورد؟.

این اظهارات ماه ها پس از انتشار یادداشت داخلی الوپ مطرح شد که در آن نوشته بود نوکیا بر روی پلتفرم متزلزلی ایستاده است. از طرف دیگر باید خاطرنشان کنیم الوپ قبل از نوکیا، رییس بخش تجاری مایکروسافت بود که بخش هایی مانند مایکروسافت آفیس زیرمجموعه آن قرار داشتند.

البته گفتنی است در این دوران نوکیا بر سر دوراهی قرار داشت. سیستم عامل سیمبین قدیمی شده بود و برای نمایشگرهای لمسی عملکرد بهینه ای نداشت. این کمپانی همچنین بودجه زیادی را به سیستم عامل اختصاصی MeeGo اختصاص داد که بعد از چند سال تلاش، اولین گوشی مبتنی بر آن در سال 2011 معرفی شد.

الوپ عامل نفوذی نبود

آیا این تئوری توطئه ریشه در حقیقت دارد؟ خب، فارغ از پاسخ خود آقای الوپ، در این زمینه می توانیم به کتابی که دو روزنامه نگار فنلاندی در سال 2014 منتشر کردند، اشاره کنیم.

نویسندگان این کتاب در بخشی از آن نوشته اند: پس از انجام بیش از صد مصاحبه، ما در یک موضوع کاملا متقاعد شده ایم؛ صحبت درباره هرگونه توطئه از طرف آقای الوپ هیچگونه مبنایی ندارد. الوپ اسب تروآ نبود. مایکروسافت با قصد خرید بخش موبایل نوکیا با قیمت پایین تر او را راهی نوکیا نکرده است. مصاحبه های ما هیچ نشانه ای مبنی بر ممکن بودن چنین کاری را نشان نمی دهند.

این دو روزنامه نگار همچنین خاطرنشان کردند که این تئوری توطئه کاملا مسخره است زیرا الوپ از طریق هیئت مدیره نوکیا انتخاب شده است. علاوه بر این، تعدادی از شخصیت های کلیدی مایکروسافت مانند بیل گیتس و ساتیا نادلا که چند سال بعد مدیرعامل این شرکت شد، مخالفت شدید خود را برای خرید نوکیا اعلام کرده بودند.

در این میان، در بخش دیگری از کتاب آمده که الوپ اگر نگوییم بدترین، از بسیاری جهات یکی از بدترین مدیرعامل های جهان بوده است. نویسندگان یادآور شده اند که ارزش نوکیا یک روز قبل از شروع کار الوپ 29.5 میلیارد یورو بوده و در زمان اعلام خرید شرکت مایکروسافت، ارزش این شرکت به 11.1 میلیارد یورو رسیده بود. آن ها همچنین از رویکرد یک جانبه الوپ به جای نگاه چند جانبه برای گوشی های هوشمند هم انتقاد کردند. به نام مثال سامسونگ در آن دوران گوشی های اندرویدی، مبتنی بر ویندوزفون و حتی دارای سیستم عامل بادا عرضه می کرد.

در هر صورت این تئوری همچنان طرفدارانی دارد. آقای الوپ از سال 2016 به نام مدیرعامل اپراتور مخابراتی Telstra فعالیت می کند که مقر آن در استرالیا قرار گرفته است. بعد از اینکه مایکروسافت برند نوکیا را به شرکت HMD Global فروخت، Telstra حالا از جمله اپراتورهایی است که با شرکت HMD همکاری دارد. به همین علت همچنان برخی افراد اعتقاد دارند که آقای الوپ تلاش می کند تا شرکت HMD هم نابود شود.

در سال 2017 یکی از خبرنگاران از مدیرعامل وقت HMD در این مورد سوال پرسید که او با نیشخند جواب داد: نظری ندارم، این را باید از استفان الوپ بپرسید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1970

به "آیا می دانستید؛ یک تئوری توطئه درباره فروش نوکیا به مایکروسافت وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانستید؛ یک تئوری توطئه درباره فروش نوکیا به مایکروسافت وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید