ارتقای رتبه دانشگاه علم و صنعت در نظام رتبه بندی لایدن سال 2020

به گزارش اخذ ویزا، رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران در دو معیار مرجعیت علمی (تاثیر علم) و تنوع جنسیتی در نظام رتبه بندی لایدن در سال 2020 ارتقاء یافته است.

ارتقای رتبه دانشگاه علم و صنعت در نظام رتبه بندی لایدن سال 2020

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مهاجرت دانشجویی به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران بر اساس رتبه دنیای در معیار مرجعیت علمی با 23 پله رشد، از رتبه 410 در سال 2019 به رتبه 387 در سال 2020 ارتقاء یافت. همچنین در معیار تنوع جنسیتی با 8 پله افزایش، از رتبه 559 در سال 2019 به رتبه 551 رشد پیدا کرد.

نظام رتبه بندی لایدن، یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی و وابسته به مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند است. لایدن یکی از نظام های معتبر رتبه بندی است که فعالیت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه های دنیا را از سال 2007 بر اساس شاخص های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.

افزایش چشمگیر رتبه دانشگاه های ایران در سال 2020

آنالیز های نظام رتبه بندی لایدن در سال 2020 به عنوان یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی نشان می دهد رتبه دانشگاه های ایرانی در این رتبه بندی به نحو چشمگیری ارتقاء یافته است. همانطور که در نمودار زیر اشاره شده است دانشگاه های ایران با تعداد 36 مورد رتبه نخست را در بین دانشگاه های کشور های دنیا اسلام در رتبه بندی لایدن در سال 2020 کسب کردند. پس از ایران، ترکیه، مصر و مالزی به ترتیب با 30، 7 و 6 دانشگاه رتبه های دوم، سوم و چهارم را دارند.

روش شناسی رتبه بندی لایدن

پایگاه رتبه بندی لایدن یکی از نظام های معتبر بین المللی است که از سال 2007 مراکز آموزش عالی را در سرتا سر دنیا مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است. شاخص های این نظام به دو دسته کلی شاخص های تأثیر و همکاری های علمی تقسیم می شوند. این رتبه بندی در 20 شاخص در قالب 4 معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی انجام می گیرد.

معیار مرجعیت علمی (تاثیر علمی) از شاخص هایی، چون مقالات 1 درصد برتر، مقالات 5 درصد برتر، مقالات 10 درصد برتر و مقالات 50 درصد برتر بهره گرفته است.در معیار دیپلماسی علمی از شاخص هایی، چون همکاری علمی، همکاری بین المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از 100 کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از 5000 کیلومتر استفاده نموده است.

معیار دسترسی آزاد به انتشارات نیز از شاخص های انتشارات دسترسی آزاد، تعداد انتشارات دسترسی آزاد طلایی، انتشارات دسترسی آزاد هیبرید، انتشارات دسترسی آزاد برنز، انتشارات دسترسی آزاد سبز تشکیل می گردد.

معیار تنوع جنسیتی نیز شامل شاخص های همکاری با نویسندگانی که جنسیت آن ها معین نیست، نویسندگان مرد (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان زن (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان مرد (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن)، نویسندگان زن (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن) است.

همچنین یکی از ویژگی های رتبه بندی لایدن این است که به دانشگاه های حاضر در رتبه بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تأثیر کلیه شاخص ها و وزن های مرتبط با آن ها است، اختصاص نمی دهد بلکه برای کلیه دانشگاه ها در این شاخص ها نمرات و رتبه ها را جداگانه محاسبه و منتشر می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1202

به "ارتقای رتبه دانشگاه علم و صنعت در نظام رتبه بندی لایدن سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای رتبه دانشگاه علم و صنعت در نظام رتبه بندی لایدن سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید