برندی نام آشنا برای جهانیان

به گزارش اخذ ویزا، شرکت میتسوبیشی یک شرکت خوشه ای باسابقه و فعال در حوزه های مختلف صنعتی است؛ از خودروسازی گرفته تا صنعت نفت و املاک و مستغلات. این شرکت ژاپنی که تأسیس آن به قرن نوزدهم (1870) بازمی گردد، با وجود فعالیت در زمینه های مختلف صنعت و خدمات و برخورداری از شرکت های تابعه متعدد، برای عموم مردم دنیا به عنوان برندی نام آشنا در صنعت خودروسازی شناخته می گردد و کیست که نام خودروهایی چون پاجرو، لنسر و گالانت را نشنیده باشد. با وجود عمر طولانی این کمپانی ژاپنی، فعالیت گسترده آن در صنعت خودروسازی به حدود یک قرن پس از تأسیس آن و به دهه 1960 باز می گردد که همراه با رشد و شکوفایی مجدد اقتصاد و صنعت ژاپن، میتسوبیشی توانست همچون گذشته در صنعت خودروسازی و دیگر عرصه ها نقش مهمی را در روند مدرن شدن ژاپن ایفا نماید. جالب این که گالانت نقش به سزایی در این روند رشد چشم گیر و پیروز داشت و 1 سال پس از فراوری و پیروزیت نسل اول این خودرو در سال 1969، مدیران این شرکت خوشه ای درصدد راه اندازی شرکتی مختص فراوری خودروهای سواری با نام میتسوبیشی موتورز برآمدند؛ شرکتی که با حضور پیروز خود در بازارهای بین المللی طی دهه های بعد، تبدیل به یکی از غول های صنعت خودروسازی دنیا شد.

برندی نام آشنا برای جهانیان

ولی این شرکت در سال های اخیر با مشکلاتی چون کاهش فروش در اروپا و آمریکا و تعطیلی خط فراوری فعال در این کشورها، واگذاری بخش عمده سهام شرکت به رقیبش یعنی شرکت نیسان، افت شدید سهام و جنجال بر سر تقلب درخصوص مقدار مصرف سوخت و… روبه رو بوده است و به سختی توانسته همچنان به کار خود ادامه دهد. با تمام این اوصاف، همچنان خودروهای این شرکت در جاده ها و خیابان های دنیا در تردد هستند، و در این میان، میتسوبیشی گالانت یکی از قدیمی ترین و معروف ترین خودروهای این خودروساز ژاپنی است.

از فراوری انبوه تا توقف فراوری

هرچند در حال حاضر، کمپانی میتسوبیشی، همچون عمده رقبای نام دار خود، به طور انحصاری بر روی طراحی و فراوری خودروهای شاسی بلند و کراس اور متمرکز شده است و در این بین، هاچ بک میتسوبیشی میراژ (Mirage) تنها سواری فراوریی در این شرکت محسوب می گردد، ولی طی دهه های گذشته همگان میتسوبیشی را با سدان هایش می شناختند. گالانت شاید معروف ترین و پُرتیراژترین مدل از این سواری های میتسوبیشی باشد. خودرویی که به عنوان یک محصول فراوریِ انبوه، از سال 1969 در کلاس سدان، هاچ بک، کوپه و واگن فراوری می شد و فراوریات کلاس سدان آن در تیراژ بالایی با استقبال مشتریان همراه بود. اما فراوری آن از 100 هزار نسخه در سال 2002 به تنها 12 هزار نسخه در ایالات متحده آمریکا در سال 2009 رسید و ناگزیر با توقف فراوری همراه شد. درکل، فروش تمامی نسل های گالانت توانست از عدد شگفت انگیز 5 میلیون نسخه نیز فراتر برود. شاید با تغییر شرایط بازار و تغییر ذائقه مشتریان و درپی تشکیل اتحادیه و همکاری مابین خودروسازان معروفی چون نیسان و رنو با میتسوبیشی، طی سال های آینده ما با احیا و به روزرسانی گالانت و ورود مجدد آن به جاده ها روبه رو باشیم، ولی در حال حاضر، حرف بر سر مدل هایی از گالانت است که پس از فراوری در 9 نسل مختلف، خط فراوری آن از سال 2012 به طور کامل متوقف شده است.

نسل به نسل با گالانت

همان طور که پیش تر اشاره شده، شرکت میتسوبیشی در سال 1969 از سدان خود با نام گالانت (Galant) رونمایی کرد. البته چهار نسل اول این خودرو، در بازارهای مختلف الزاماً با نام گالانت خوانده نمی شد و با نام های دیگری چون گالانت کولت، پلایموت کریکت، سیگما و اتنا نیز شناخته می شد. سه نسل اول این سدان فقط از جعبه دنده دنده ای ساده برخوردار بودند. نسل اول آن با حجم موتور 1300 و 1500 سی سی عرضه شد. دو سال پس از ارائه نسل دوم گالانت در سال 1974، نسل سوم این سدان ـ با حجم موتور 1600 و 1850 و 2000 و 2600 سی سی ـ به بازارهای دنیای عرضه شد. این نسل گالانت پیش از اجرای طرح تعویض خودروهای فرسوده کم وبیش در خیابان های ایران نیز به چشم می خورد. البته، هم اکنون بعید به نظر می رسد که نسخه ای از آن باقی مانده باشد؛ مگر به صورت لوکس و کلکسیونی.

از سال 1980 بود که میتسوبیشی با ارائه نسل چهارم گالانت از مدل مجهز به جعبه دنده اتوماتیک 3 سرعته رونمایی کرد. نسل پنجم این خودرو با تغییراتی به لحاظ فنی و ظاهری همراه بود و در مدل هایی با پیشرانه 4 سیلندر 1600، 1800، 2000 و 2000 سی سی توربو و همچنین 6 سیلندر 3000 سی سی، از سال 1984 تا 1990، فراوری و عرضه شد. نسل ششم این خودرو که در مدل های مختلف در ایران حضور چشم گیری دارد، با نام های گالانت سوسماری و یا کوسه ای در کشور ما شناخته می گردد. به دلیل اهمیت این نسل در ایران، در ادامه به شرایط فنی و طراحی و امکانات این نسل گالانت به صورت مجزا خواهیم پرداخت.

همچنین، تعداد محدودی از نسل هفتم این خودرو نیز، در چهار تیپ، به کشور ما راه پیدا کرد. نسلی که به دلیل نوع طراحی چراغ های جلو، آن را با نام گالانت عینکی می شناسند. تیپ GLS این خودرو با پیشرانه 16 سوپاپ 2000 سی سی فاقد امکانات ویژه است. تیپ VRV6 آن نیز به صورت انژکتوری و با داشتن پیشرانه 6 سیلندر 24 سوپاپ با دو میل سوپاپ، علاوه بر تمام امکانات سه تیپ دیگر، دارای سیستم ABS، کولر دیجیتال، سیستم پایداری TCL و… است و قدرت آن به 175 اسب بخار رسیده است. هرچند به ندرت در ایران یافت می گردد، ولی در بین مدل ها و تیپ های متنوع گالانت موجود در ایران، شاید بی همتا و کامل ترین باشد. تغییر مهم بر روی نسل هفتم این خودرو شامل تجهیز پیشرانه آن به جعبه دنده تیپ ترونیک و سیستم مدیریت سوخت هوشمند GDI بود. طراحی این سدان خانوادگی و درعین حال اسپرت در دهه نود بسیار زیبا، چشم نواز و با حالت تهاجمی بود و نگاه ها را به خود جلب می کرد. این نسل با پیشرانه های متعددی چون 1800، 2000 و 2400 سی سی، 6 سیلندر 2000 سی سی، 6 سیلندر 2500 سی سی، 6 سیلندر 2000 سی سی توربو دوقلو با توان فراوری 160 اسب بخار قدرت فراوری و عرضه شده است. میتسوبیشی در این نسل برای اولین بار از سیستم تمام انژکتور MPI استفاده کرد و حتی توانست با آن در چندین دوره مسابقات رالی قهرمانی دنیا، مقام اول را کسب کند.

دست آخر، پس از طراحی، فراوری و عرضه نسل هشتم گالانت در سال 1996 که تعداد محدودی از آن با ظاهری اسپرت و چشم نواز در ایران موجود است، میتسوبیشی محصول پُرطرف دارش را در نسل نهم و پایانی آن با یک فیس لیفت کامل و تغییرات اساسی در طراحی کابین و شرایط فنی همراه کرد. نسل آخر گالانت از امکانات فنی و جانبی به روزی چون سیستم ترمز ABS و EBD، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سیستم تهویه قسمت عقب، صفحه نمایش لمسی، آینه ها و بالابرهای پنجره برقی، قفل ایمنی کودک، دوربین دید عقب، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو، سیستم تنظیم جایگاه در هشت جهت، سقف شیشه ای و… برخوردار است. بدیهی است که از نسل آخر و نسخه به روزرسانی شده گالانت می بایست انتظارات بیش تری نسبت به نسل های قبلی داشت. خودرویی که ظاهر آن هم سطحِ زیبایی خودروهای هم رده اش است و از پیشرانه ای سود می برد که با 16 سوپاپ و جعبه دنده 4 سرعته و موتور MIVEC، توان فراوری قدرتی برابر با 158 اسب بخار و گشتاوری معادل 213 نیوتن متر و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را دارد. هرچند نسبت به خودروهای هم رده اش شتاب چشم گیری ندارد و طی 11.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. حجم موتور آن 2.4 لیتر است و مصرف سوخت به مراتب بالایی، در حدود 9.5 لیتر به صورت ترکیبی، دارد.

جولان نسل ششم گالانت در ایران

تاکنون خودروهای مختلف میتسوبیشی و مدل های مختلفی از گالانت در کشور ما عرضه شده است، ولی نسل ششم این خودرو که فراوری آن از سال 1987 تا سال 1993 تداوم داشت، عمده گالانت های موجود در ایران را شامل می گردد. به طوری که وقتی در ایران از گالانت صحبت می کنیم، عمدتاً منظورمان یکی از مدل های این نسل است. میتسوبیشی برای اولین بار در این نسل از دو میل بادامک و 16 سوپاپ استفاده کرد و توانست توان فنی و راندمان موتور گالانت را تاحدود زیادی بالا ببرد. این نسل با پیشرانه های مختلفی چون 16سوپاپ 1800 سی سی، 8 سوپاپ 2000 سی سی با توان فراوری 102 اسب بخار قدرت، 2000 سی سی 16 سوپاپ با توان 135 اسب بخار و 2000 سی سی توربو با توان فراوری 197 اسب بخار قدرت فراوری و عرضه شده است. در میان این مدل های نسل ششم، تعداد محدودی از نوع توربودار آن که با نام VR4 شناخته می گردد، در ایران موجود است. اما مدل 2000 سی سی 16 سوپاپه 4 سیلندر اتمسفریک با سیستم سوخت رسانی کاربراتور و انژکتوری، بیش ترین تعداد را در بازار خودروی ایران به خود اختصاص داده ، همچنان در بازار خودروهای دست دوم به فروش می رسد. عمده گالانت های موجود در ایران متعلق به مدل GTI هستند. به طورکلی، مدل های مختلف نسل ششم این خودرو، ضمن دارا بودن تشابهات بسیار، تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند. به طور مثال، مدل لوکس و فول آپشن این سدان، که با اصطلاح سوپرسالن نیز شناخته می گردد، دارای آپشن ها و امکاناتی چون سان روف برقی، آینه و آنتن برقی، اسپویلر عقب، زِه کرومی دور شیشه ها و دست گیره ها، و… است. گالانت GTI علاوه بر امکانات مدل سوپرسالن، دارای ترمز عقب دیسکی و سیستم ترمز ABS در برخی مدل ها، مجهز به کروز کنترل، رینگ های 15 اینچی و… است. GTI از یک پیشرانه 16 سوپاپ با دو میل سوپاپ به صورت انژکتوری 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته برای نمونه های دنده ای، با 2000 سی سی حجم و امکان فراوری 135 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور را داراست، البته در نمونه های فراوریشده در سال 1992، قدرت آن به 160 اسب بخار نیز می رسد. کولر و فرمان هیدرولیک در تمامی مدل های نسل ششم مشترک است. پیشرانه مدل GTI از نوع 16 سوپاپ 2000 سی سی است. همچنین، مدل GLS از پیشرانه 8 سوپاپ 2000 سی سی کاربراتوری برخوردار است. مدل سوپرسالن نسخه ای 8 سوپاپ 1800 سی سی نیز دارد.

وضعیت بازار گالانت در ایران

در حال حاضر، شرکت آرین موتور پویا نماینده رسمی شرکت میتسوبیشی موتورز در کشور ماست. هرچند این شرکت از سال 1390 با هدف واردات، فروش و ارائه خدمات پس از فروش در ایران راه اندازی شده است، ولی طی سال های متمادی گذشته، مدل های مختلفی از محصولات این خودروساز ژاپنی در ایران عرضه شده است. همان گونه که قبلاً اشاره شد، مدل هایی از نسل ششم و تعداد محدودی از نسل هفتم گالانت (با مدل ها، تیپ ها و اسامی مختلفی چون گالانت VR4، گالانت GTI، گالانت GLS، گالانت GLX، سوپر سالن، گالانت کوسه ای، گالانت عینکی، گالانت سوسماری، گالانت اتومات و انواع مدل های دنده ای) در کشور ما حضور دارند و در بازار خودروهای کارکرده خریدوفروش می شوند. برای مدل ها و انواع مختلف این خودروها قیمت های مختلفی در بازار معین شده است و هزینه خرید آن در بازه قیمتی گسترده و متنوعی از حدود 20 میلیون تومان تا نزدیک به 80 میلیون تومان برای نسخه های مدل بالا و لوکس (اسفند ماه 1397) را شامل می گردد.

منبع: دیوار
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 238

به "برندی نام آشنا برای جهانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندی نام آشنا برای جهانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید