تاجری که نام دریان را سر زبان تهرانی ها انداخت

به گزارش اخذ ویزا، آن دسته از شهروندانی که این روزها سریال کامیون شبکه 2 را دنبال می کنند در برخی از سکانس ها، کوچه های پهن و گاه خانه های قدیمی می بینند که در محدوده جنوبی منطقه 2 و محله دریان نو فیلمبرداری شده است. دریان نو از محله های قدیمی تکه دوم پایتخت است که سید مهدی دریانی آن را پایه گذاری کرده است تا اهالی دریان در آن زندگی کنند.

تاجری که نام دریان را سر زبان تهرانی ها انداخت

خبرنگاران- مریم باقرپور: در محدوده جنوبی خیابان ستارخان منطقه 2، میدان گاهی کوچکی وجود دارد که روی تابلو آن نوشته میدان دریان نو. اطراف میدان، خیابان های فرعی با تعدادی مغازه های کوچک میوه فروشی، بقالی و درختان سر به فلک کشیده قرار گرفته اند. به گفته اهالی قدیمی محله سال 1330 میدان دریان نو وجود نداشت و میدان و اطرافش بیابانی بود که در شرق محله طرشت قرار داشت تا اینکه از سال 1335 اولین نشانه های سکونت در این حوالی شکل گرفت که بانی آن سید مهدی دریانی بود.

تصاویر تعدادی از بانیان محله دریان نو(حاج مهدی دریان نو، نفر اول سمت راست)

  • از ارومیه تا طرشت و میدان دریان نو

جالب است بدانید در کنار دریاچه ارومیه روستای کوچکی بنام دریان وجود دارد که حدود 60 سال قبل اهالی آن کشاورز بودند و اغلب برای درآمد بیشتر به شهر استانبول یا کشور روسیه سفر می کردند. در این میان یکی از اهالی این روستا بنام حاج علی اکبر دریانی همراه برادر کوچکترش سید مهدی که به همین منظور به روسیه سفر کرده بودند، از بیم کمونیسم و از دست دادن مال به تبریز باز می گردند و تجارتخانه ای در حوزه مواد غذایی راه اندازی می کنند. بعد از فوت حاج علی اکبر، مدیریت تجارتخانه به سید مهدی می رسد. او در رفت و آمدهایش به تهران متوجه شده بود که این شهر محل مناسبی برای فعالیت اقتصادی است. بنابراین به تهران می آید و تجارت چای را شروع می کند که رونق می گیرد. سید مهدی دریانی حدود سال 1335 همراه عده ای از خبرنگاران های خود، بنام های حاج حسین دریانی، حاج قاسم دریانی، حاج علی قلی دریانی و... تصمیم می گیرند در زمین های بکر طرشت که هنوز جزو شهر نشده بودند؛ ساختمان سازی را شروع کنند. به گفته یکی از فرزندان حاج حسین دریانی، (از شرکای حاج مهدی) همان سال ها سید مهدی دریانی حدود یک میلیون متر مربع از زمین های طرشت را خریداری می کند و اولین شرکت ساختمانی در تهران، بنام شهرآرا را همرا شرکایش و با 22 بلوک ساختمانی می سازد. همچنین در قسمت جنوبی محله شهر آرا، محله ای خصوصی برای سکونت دریانی ها می سازد. سید مهدی دریانی نام این محله خصوصی را دریان نو به معنای دریانی دیگر می گذارد که میدان دریان نو در ابتدای آن واقع شده است. البته ساخت میدان دریان نو حدود دو سال طول می کشد.

  • 12 خیابان عمود بر میدان

در دهه 30 محله دریان نو در طرح ساختمان سازی شرکت شهرآرا، به 12 خیابان عمود بر هم و یک میدان تقسیم شد. اما این روزها به جز چند ساختمان قدیمی از آن ساختمان ها چیزی باقی نمانده است. بقالی حاج اصغر آقای دریانی از قدیمی ترین مغازه های اطراف میدان است. حاج اصغر آقا اوایل دهه 50 به این محل آمده است. او می گوید:اوایل اینجا مغازه دیگری وجود نداشت. مردم مایحتاج روزانه خود را از بقالی من تهیه می کردند و مابقی را از شهرآرا می گرفتند. خط اتوبوسی هم از میدان به سمت شهر آرا بود. اطراف میدان تعداد انگشت شماری خانه آجری دیده می شد. محله آنقدر خلوت بود که شب ها می ترسیدم در مغازه بمانم. تنها روشنایی میدان، تیر چوبی بود که یک لامپ 100 وات داشت و در کنار خانه سید مهدی دریانی دیده می شد.

به گفته اهالی زمانی که حاج مهدی به محله دریان نو آمد تمام محله بیابان بود. او با دست های خودش در کوچه ها و محل زندگی خود درخت های چنار و توت را کاشت و خانه اش را به خانه باغ تبدیل کرد. اکنون از خانه باغ هیچ اثری باقی نمانده است و جایش برج های غول پیکر قد علم کردند. فقط تنها نشان گذشته شکل و شمایل میدان است که با گذر زمان چندان تغییری نکرده و همچنان نام دریان نو را حفظ کرده است. البته این محله اکنون جزو محله های با هویت منطقه 2 شناخته می شود و چهره های زیادی ، از جمله پیروز حناچی، شهردار تهران در آن سکونت دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 910

به "تاجری که نام دریان را سر زبان تهرانی ها انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاجری که نام دریان را سر زبان تهرانی ها انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید