ساری 2022؛ فرصت گردشگری مازندران

به گزارش اخذ ویزا، اشکان دنیا آرای - ساری-خبرنگار: آدینه گذشته سومین نشست وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان برگزار گردید و وزیران گردشگری 10 کشور عضو، در نشستی پیرامون رونق و توسعه فعالیت های گردشگری در شهرهای شاخص کشورهای عضو این اتحادیه گفتگو کردند و طرح هایی را نیز به تصویب رساندند.

ساری 2022؛ فرصت گردشگری مازندران

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

یکی از مصوبات این نشست میزبانی ایران از نشست وزیران گردشگری کشورهای اکو در سال 2021 بود، اما انتخاب 2 شهر از ایران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال های 2022 و 2023 مصوبه مهم تری بود که به نام ایران رقم خورد. بر اساس این مصوبه ساری به عنوان نخستین پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2022 و اردبیل نیز برای سال بعد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو این اتحادیه انتخاب شد.

به این ترتیب ساری نخستین شهر در کشورهای عضو اکو است که عنوان پایتخت گردشگری را کسب کرد. کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان اعضای سازمان همکاری مالی اکو هستند که یکی از اهداف مد نظرشان در همکاری های مالی، رونق گردشگری بین کشورهای عضو است.

مازندران مرداد 1393 در رامسر میزبان نخستین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو بود و به این واسطه نامش برای مسئولان گردشگری کشورهای عضو در این سازمان مالی آشناست، اما این بار مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو مطرح شده و این فرصتی کم نظیر برای معرفی فرصت ها و توانمندی های گردشگری استان به حساب می آید.

  • فرصتی برای دیده شدن

پارسال تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی معرفی شده بود و در رویدادی با عنوان تبریز 2018 کوشش شد تا طی یک سال، فرصت های بیشتری برای بهره برداری تبریزی ها از گردشگری کشورهای اسلامی ایجاد گردد. همزمان در سال میلادی گذشته، همدان نیز عنوانی مشابه را یدک کشید؛ همدان 2018 نام پروژه ای بود که برای این شهر گردشگرپذیر به عنوان پایتخت کشورهای آسیایی در سال 2018 انتخاب شد.

به اعتقاد بسیاری از مدیران استان های آذربایجان شرقی و همدان، این 2 شهر توانستند از عنوان پایتخت گردشگری بهره هایی ببرند، اما بعضی صاحب نظران و کارشناسان بر این باورند که تبریز و همدان آنطور که باید از فرصت ایجاد شده استفاده نکردند. با این حال در هر 2 اظهار نظر فرصتی برای مازندران و اردبیل وجود دارد و آن هم تجربه های پیروز یا ناپیروز این 2 شهر مطرح کشور در بهره برداری از فرصتی با عنون پایتخت گردشگری چند کشور در یک سال است.

مازندران پیشینه طولانی در گردشگری دارد و بخشی از زیرساخت های مورد احتیاج اعم از فرهنگی و اجتماعی یا امکاناتی و تجهیزاتی در این استان وجود دارد، اما کاستی های زیادی هم به چشم می خورد که باید تا انتها سال 2021 بخش زیادی از این کاستی ها به ویژه در ساری که پیشانی مازندران و شهر اصلی در این میزبانی بین المللی است، رفع گردد.

  • ضرورت پیوست گردشگری در همه پروژه ها

استاندار بر همین موضوع به عنوان یک ضرورت و فوریت تاکید دارد و معتقد است؛ همه نهادهای مرتبط با بخش گردشگری در حوزه های مختلف از حالا باید نگاهی ویژه و عزم جدی برای تعریف پیوست گردشگری در برنامه های خود داشته باشند تا با برنامه و راهبردی مشخص، تمام شهرستان های مازندران برای رویداد مهم گردشگری سال 2022 آماده شوند.

احمد حسین زادگان با بیان این که ساری 2022 موقعیتی بسیار مناسب برای توسعه اقتصاد گردشگری مازندران در عرصه بین الملل است، گفت: با استفاده درست و مناسب از این فرصت می توان از دروازه توریسم جهانی، مازندران را با سرعت بیشتری به شکوفایی مالی در زمینه گردشگری رساند. ضروری است که در مازندران برای رقابت با سایر کشورهای عضو اکو از حالا با نگاه برنامه محور برای بهره برداری از این میزبانی برنامه ریزی ویژه ای داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر این که رویداد ساری 2022 باید با نگاهی فراگیر برای تمام مازندران مورد توجه قرار گیرد، بیان نمود: مازندران در واقع یک کلان شهر است و این میزبانی با برنامه ریزی درست می تواند تمام شهرها و حتی روستاهای استان را پوشش دهد. این مسئول ادامه داد: پایه های گردشگری مازندران برای جهانی شدن را باید بر اساس همین رویداد بین المللی پی ریزی کنیم که در این زمینه آموزش جوامع محلی، روزآمدی فعالیت های حوزه گردشگری در استان با تمرکز بر رواج گردشگری نسل سوم یا گردشگری خلاق و کاهش فرایندهای اداری برای فعالیت سرمایه گذاران از اولویت ها به شمار می آیند.

  • مازندران؛ خاستگاه پایتخت گردشگری اکو

طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو نخستین بار بر اساس پیشنهاد و ایده یکی از کارشناسان مازندرانی مدیریت توریسم مطرح شد. دکتر علی ماهفروزی کارشناس مدیریت توریسم چند سال پیش طرحی با عنوان انتخاب شهر گردشگری کشورهای عضو اکو آماده و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ارائه کرد تا در سطح کشوری و پس از آن گستره بین المللی مورد آنالیز قرار گیرد.

این کارشناس مدیریت توریسم در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اگر قرار است در حوزه گردشگری رشد کنیم باید به گردشگری نسل سوم یا گردشگری خلاق فکر کنیم. آنچه طی 6 دهه فعالیت گردشگری در مازندران دیده شد، فعالیت هایی مبتنی بر طبیعت و جنگل و دریا بود. در حالی که امروز کشورهای پیشرو دیگر در صنعت گردشگری به حوزه های اجتماعی، فرهنگی، آداب و رسوم و بسیاری از شاخه های دیگر توجه دارند و از آن سود کسب می نمایند.

ماهفروزی اضافه کرد: در کشورمان سال گذشته شاهد میزبانی تبریز و همدان از رویدادهای پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی بودیم، اما طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو نگاهی ویژه تر به گردشگری نسل سوم دارد؛ چراکه ما اشتراکات زیادی با کشورهای عضو اکو در حوزه مسائل فرهنگی اعم از موسیقی، سبک زندگی، آداب و رسوم و بسیاری از معیارهای اجتماعی دیگر داریم و این نزدیکی می تواند امتیازی برای گردشگری باشد. وی ادامه داد: بر همین اساس این طرح را تدوین و پیشنهاد کردم که خوشبختانه پس از تصویب در وزارت میراث فرهنگی، به اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو پیشنهاد شد و به تصویب رسید.

  • تشکیل دبیرخانه دائمی

این کارشناس مدیریت توریسم بیان نمود: این که شروع این پروژه از مازندران است، افتخار بزرگی محسوب می گردد. این فرصت برای استان بسیار مهم است و از حالا باید برای سال 2022 برنامه ریزی ها را شروع کنیم. وی ادامه داد: رایزنی های مقدماتی در حال اجرا است و تا 2 هفته آینده دبیرخانه دائمی رویداد ساری 2022 با نگاهی فراگیر نسبت به گردشگری سراسر مازندران تشکیل می گردد تا دستگاه ها با وظایف و مسئولیت های خود آشنا شوند.

ماهفروزی گفت: باید از حالا پروژه هایی برای سال میزبانی و پیش از آن سال به منظور فراهم شدن زیرساخت های مورد احتیاج تعریف و اجرای آنها نیز پیگیری گردد. به عنوان مثال برای رویداد تبریز 2018 226 پروژه مختلف تعریف شده بود. در همدان نیز اقدامات گسترده ای پیش از سال 2018 مورد توجه نهاده شد و انجام شد. این اقدامات به گسترش زیرساخت های شهری و گردشگری در منطقه میزبان یاری می نماید.

این فعال حوزه گردشگری، میزبانی از رویداد پایتخت گردشگری در گستره ای بین المللی را به میزبانی از مسابقات ورزشی آسیایی یا بازی های جام جهانی تشبیه کرد و اضافه کرد: این رویداد محدود به ابتدا تا انتهای سال 2018 نیست و باید در نظر داشته باشیم که از همین حالا برای مازندران شروع شده است، زیرا باید مازندران را برای میزبانی از این رویداد بین المللی آماده کنیم. وی ادامه داد: طراحی برنامه های فرهنگی، تفریحی، ورزشی، هنری، آماده سازی زیرساخت ها و افزایش سرعت اجرای پروژه های زیرساختی استان و در یک کلام شتاب دادن به روند توسعه استان برای بهره برداری از این فرصت مهم باید در دستور کار همه مدیران و البته مردم قرار گیرد.

  • نقش محوری مردم

طراح پروژه پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو با بیان این که نقش آفرینان اصلی این رویداد، مردم هستند، گفت: هرچند که برنامه ریزی ها باید توسط مدیران انجام گردد، اما بخش اصلی چنین میزبانی های بین المللی که مستقیم به ابعاد مختلف اجتماعی ارتباط دارند را به ویژه در بازه زمانی اصلی رویداد، مردم به عهده دارند؛ چراکه سود این رویداد نیز در نهایت به شهروندان می رسد.

ماهفروزی توضیح داد: طراحی سازوکار انتخاب و اعطای امتیاز پایتخت گردشگری و اعطای امتیاز برای یک سال می تواند به توسعه پایدار گردشگری و اقتصاد محلی، افزایش سطح رفاه و زندگی مردم شهر میزبان یاری کند. همچنین به لحاظ مالی و اجتماعی، توسعه فیزیکی و تغییر چهره شهرها، چالشی برای منتخبان باشد. وی ادامه داد: اشتراکات فرهنگی بین کشورهای عضو اکو، پوشش رسانه ای و استفاده از فناوری های ارتباطی میان کشورهای عضو می تواند زمینه را برای افزایش تعداد گردشگران ورودی از کشورهای عضو فراهم کند.

  • اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو

طراح پروژه پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در تشریح اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو که در طرح توجیهی به عنوان اولویت ها مد نظر نهاده شده است، گفت: تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار مالی، افزایش توجه به طبیعت گردی، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و گردشگری میراث در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری آنها بعضی از اهداف این طرح هستند که جوامع میزبان باید در برنامه ریزی های خود به آنها توجه داشته باشند.

علی ماهفروزی تشویق کشورهای عضو برای سازماندهی و برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره فیلم و نمایشگاه هایی مانند صنایع دستی را از دیگر اهداف این طرح برشمرد و اضافه کرد: حمایت و تشویق، توسعه زیرساخت ها و اولویت دادن به ارتقای تسهیلات و زیرساخت های موجود، تشویق مقامات ملی گردشگری در هر کشور برای تهیه اقلام تبلیغاتی همچون بروشور، پوستر، کتاب راهنما، کتاب اصطلاحات تخصصی گردشگری به زبان های موجود در منطقه اکو، فراوری برنامه های تلویزیونی و ویدئوکلیپ های تبلیغاتی از شهرهای برگزیده، تشویق بخش خصوصی برای ارائه بسته تورهای تلفیقی، استقبال عموم مردم کشورهای عضو اکو به سفر در این کشورها، مبارزه با ایجاد فقر و فقرزدایی در میان کشورهای عضو و بالابردن همکاری های مالی به وسیله توسعه گردشگری از مهم ترین اهداف ترسیم شده برای این پروژه مهم بین المللی هستند که از مازندران شروع می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 472

به "ساری 2022؛ فرصت گردشگری مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساری 2022؛ فرصت گردشگری مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید