توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه هوایی، تامین قطعات یدکی از بازار سیاه

به گزارش اخذ ویزا، دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به میزان توانمندی کشور در ساخت قطعات و با تاکید بر توانمندی 80 درصدی کشور در حوزه موتور، گفت: محدود بودن مراکز ارائه خدمات تخصصی و دستیابی به قطعات یدکی از بازار سیاه از چالش های این حوزه است.

توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه هوایی، تامین قطعات یدکی از بازار سیاه

به گزارش خبرنگاران، دکتر منوچهر منطقی امروز در نشست معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با شرکت های دانش بنیان با بیان اینکه در سطح آمادگی ناوگان تجاری در کشور چالش های زیادی وجود دارد، اضافه کرد: دستیابی به قطعات یدکی به وسیله بازار سیاه و متحمل شدن هزینه های چند برابری، عدم استفاده بهینه از توانمندی های داخل در تامین قطعات، تعداد بسیار بالای MRO و مراکز ارائه خدمات تخصصی هوایی و محدود بودن محدوده کار آنها، عدم استفاده از توانمندی بالقوه MRO در داخل کشور و عدم اطلاع شرکت های دانش بنیان از احتیاجهای شرکت های هوایی در راستای بومی سازی از جمله چالش های ناوگان تجاری در کشور به شمار می رود.

وی اعلام نمود: برای برطرف این چالش این ستاد اقدام به ایجاد زنجیره ای از سازندگان قطعات هوایی برای بومی سازی قطعات مورد احتیاج برای MRO نموده است.

منطقی با تاکید بر اینکه سازمان هوایی کشوری برای توسعه قطعه سازی اقداماتی را اجرایی نموده است، ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی شرکت های هوایی با توانمندی های شرکت ها در زمینه بومی سازی قطعات مورد احتیاج صنعت هوایی و توسعه مراکز MRO در کشور است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 47 مرکز MRO در حال فعالیت هستند و تقریبا به ازای هر 6 هواپیما یک مرکز تاسیس شده است.

منطقی اضافه کرد: به علت پرهزینه بودن برخی از تجهیزات مانند سکوی تست موتور، MRO ها از روش هایی که قابلیت اعتماد پائین تری دارد، برای آزمون نهایی قطعات تعمیر شده استفاده می نمایند.

وی با اشاره به فعالیت MRO ها در خطوط هوایی جهان، اضافه کرد: این مراکز یا متمرکز هستند یا غیر متمرکز که تجربیات جهانی نشان می دهد مراکزی که به صورت یکپارچه تمامی خدمات را پوشش می دهند، صرفه مالی بیشتری نسبت به مراکز غیر متمرکز دارند.

منطقی با اشاره به شرایط حوزه خدمات MRO در اروپا گفت: مراکز MRO موجود در کشورهای انگلستان، آلمان، هلند و اروپای شمالی به صورت یکپارچه فعالیت دارند و سود سالیانه سرمایه در این مراکز معادل 1.2 میلیارد یورو به ازای 60 میلیارد یورو سرمایه در گردش است.

وی توضیح داد: فعالیت این مراکز در کشورهای جنوب اروپا، اروپای شرقی، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک متمرکز است که ضرر سالیانه آنها 1.8 میلیارد یورو به ازای 60 میلیارد یورو سرمایه در گردش برآورد شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته با تاکید بر اینکه اکنون رویکرد مناطق مختلف نظیر اتحادیه اروپا، ایجاد شبکه یکپارچه MRO است، ادامه داد: ما توانسته ایم اولویت های مراکز MRO در کشور را تعیین کنیم.

وی با اشاره به این اولویت ها گفت: موتور، سامانه ها با متعلقات، ارتقای هواپیما، بال و بدنه از چهار اولویت این مراکز در کشور محسوب می شوند.

منطقی خاطر نشان کرد: بر اساس آنالیزها و تحلیل های حوزه MRO در کشور از میزان انجام فعالیت ها در حوزه قوای محرکه، 40 درصد ساخت داخلی داریم و میزان برون سپاری فعالیت ها به خارج از کشور 60 است. همچنین در حوزه تخصصی کامپوزیت و اجزا 75 درصد برون سپاری به خارج از کشور و 25 درصد در داخل کشور انجام می گردد.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه تخصصی بال (سازه، بال، بدنه) 55 درصد برون سپاری و 45 درصد میزان انجام فعالیت ها در داخل کشور بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته گفت: در حوزه خدمات فنی- مهندسی/ پشتیبانی 45 درصد به خارج از کشور برون سپاری می گردد و مابقی در داخل کشور انجام می گردد.

منطقی اعلام نمود: سطح توانمندی های ما در کشور در زمینه قوای محرکه 80 درصد و سطح توانمندی های بالفعل ما 40 درصد در این زمینه است.

وی با اشاره به سطح توانمندی بالقوه و سطح توانمندی بالفعل سه حوزه تخصصی دیگر گفت: در حوزه کامپوزیت و اجزا 85 درصد توانمندی بالقوه و 35 درصد توانمندی بالفعل، در حوزه تخصصی سازه، بال و بدنه 75 درصد توانمندی بالقوه، 45 درصد توانمندی بالفعل و در سطح خدمات فنی - مهندسی/ پشتیبانی 75 درصد توانمندی بالقوه و 40 درصد توانمندی بالفعل داریم.

منطقی با تاکید بر اینک برای رسیدن به سطح بالای MRO در کشور احتیاج به ایجاد یک شبکه وجود دارد، اظهار کرد: موتور و متعلقات، آزمایشگاه های مرجع و آموزش اخذ مجوزها و شرکت های عضو حوزه موتور، شبکه قطعه سازی هوایی و شرکت های عضو حوزه متعلقات به ترتیب از اولویت های ما برای ایجاد شبکه MRO در کشور به شمار می فرایند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: توسعه صنعت قطعه سازی برای پشتیبانی MRO، ایجاد یک کانال برای ساخت قطعات توسط شرکت های دانش بنیان با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های دانش بنیان، بالا بردن ظرفیت MRO در کشور، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و تکمیل آن برای دسترسی به استانداردهای مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری از نتایجی است که ما به دنبال آنها هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1314

به "توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه هوایی، تامین قطعات یدکی از بازار سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه هوایی، تامین قطعات یدکی از بازار سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید