بازسازی منزل: حمام تاریخی حاج صالح سقز بازسازی شد

به گزارش اخذ ویزا، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز، از اتمام عملیات بازسازی حمام تاریخی حاج صالح این شهرستان اطلاع داد.

بازسازی منزل: حمام تاریخی حاج صالح سقز بازسازی شد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران از سنندج، صلاح نصرالهی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز گفت: عملیات بازسازیی این بنای تاریخی با ارزش از سال 1382 شروع شد و به علت کافی نبودن اعتبارات تخصیصی در هر فصل کاری بخشی از این بنای تاریخی بازسازی شده است.

او اضافه نمود: خوشبختانه در امسال با تخصیص اعتبار یک میلیارد و 400 میلیون ریالی از محل اعتبارات استانی، آخرین فصل بازسازیی این بنای با ارزش انجام شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز ادامه داد: از جمله اقدامات صورت گرفته در این فصل بازسازیی می توان به برطرف رطوبت بخشی از دیوار اضلاع غربی و شمالی، بازسازی دیوار سنگی بخش تون حمام، اصلاح ناودانی ها و تعویض نورگیر های آسیب دیده پشت بام، بازسازی اندود بخش های آسیب دیده دیوار های داخلی، عایق بندی و ایزولاسیون بخش های آسیب دیده پشت بام بنا اشاره نمود.

نصرالهی گفت: حمام حاج صالح از جمله بنا های تاریخی شاخص شهر سقز است که در خیابان فخررازی، مابین دو مجموعه بازار و کاروانسرای تاریخی این شهر قرار گرفته است.

او با بیان این که دیوار های داخلی حمام با نقوش آهک بری شامل نقوش هندسی، نباتی، اسلیمی و اساطیری تزئین شده است، یادآور شد: این بنا در زمینی به مساحت 900 متر مربع، تمام ویژگی ها و بخش های یک حمام قدیمی و سنتی شامل بینه، حمام گرم، خزینه، خلوتی، هشتی ها و دالان های ارتباطی را در خود دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز مطرح نمود: هدف اصلی انجام این فصل بازسازیی، آماده سازی این بنای تاریخی برای تبدیل به موزه شهر یا موزه مردم شناسی سقز بوده و به همین دلیل رایزنی هایی با مدیران ارشد استانی و شهرستانی برای تامین اعتبار لازم به منظور تجهیز و راه اندازی این موزه صورت گرفته است.

نصرالهی اظهار کرد: بنای تاریخی حمام حاج صالح، متعلق به دوره قاجاریه بوده و به شماره 2830 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2103

به "بازسازی منزل: حمام تاریخی حاج صالح سقز بازسازی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازسازی منزل: حمام تاریخی حاج صالح سقز بازسازی شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: حمام تاریخی حاج صالح سقز بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید