خواص روغن اسطوخودوس چیست؟

به گزارش اخذ ویزا، تسکین سردرد، احساس آرامش، درمان مسائل خواب، برطرف مو خوره، درمان عفونت، کاهش چین و چروک پوست و تسکین دل درد از خواص روغن اسطوخودوس ست. برای تهیه این روغن، گل های خشک شده اسطوخودوس را با روغن بادام، نارگیل یا روغن زیتون ترکیب می نمایند.

خواص روغن اسطوخودوس چیست؟

روغن اسطوخودوس، بوی فوق العاده خوبی دارد و دارای خاصیت ضد قارچ، ضد عفونی کننده، ضد التهاب و آنتی اکسیدان است. از این روغن در طب سنتی و صنایع بهداشتی و داروسازی استفاده های بسیاری می گردد. برای آشنایی بیشتر با خواص روغن اسطوخودوس و طرز تهیه آن با خبرنگاران همراه شوید.

خواص روغن اسطوخودوس (طبیعت و خواص درمانی)

طبع روغن اسطوخودوس از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و خواص زیر را دارا است:

  • یکی از مهمترین خواص روغن اسطوخودوس ایجاد احساس آرامش، برطرف اضطراب و داشتن خوابی راحت است. از اسانس این گیاه در رایحه درمانی استفاده فراوان می گردد. ریختن چند قطره روغن اسطوخودوس بر روی بالشت به داشتن خوابی آرام و راحت یاری فراوانی می نماید و برای درمان مسائل خواب و بیخوابی به ویژه مسائل خواب نوزادان مفید است. همچنین نتایج مطالعات بر روی خواص اسطوخودوس نشان داده است، استفاده از اسانس و روغن این گیاه به ایجاد ثبات در حالات روحی و تعادل احساسات شدید نیز یاری می نماید.
  • یاری به درمان سردرد به ویژه تسکین سردردهای میگرنی از شناخته شده ترین خواص روغن اسطوخودوس است. این روغن دارای خاصیت ضد درد و ضد التهاب است که به کاهش درد یاری می نماید، همچنین ماساژ چند قطره از این روغن بر روی پیشانی، عضلات سفت که اغلب موجب سردرد می شوند را شل می نماید.
  • استفاده از روغن اسطوخودوس برای درمان عفونت های قارچی پوست و اطراف ناخن مفید است و به درمان خارش پوست، التیام زخم های سطحی، بریدگی و سوختگی یاری می نماید. خاصیت ضد قارچی و ضدعفونی کنندگی این روغن از عفونی شدن زخم ها پیشگیری خواهد نمود. در طب سنتی از روغن اسطوخودوس برای درمان قارچ انگشتان پا استفاده می گردد.
  • درمان بیماری ها و مسائل تنفسی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، عفونت های گلو و یاری به کاهش حملات آسم از خواص روغن اسطوخودوس برای دستگاه تنفس است.
  • استعمال موضعی چند قطره از روغن اسطوخودوس بر روی ستون فقرات، انحنای کف پا و یا کف دست ها به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا یاری می نماید و قلب را آرام می نماید.
  • از خواص روغن اسطوخودوس در طب سنتی استفاده از استعمال موضعی این روغن برای تسکین دل درد و برطرف اسپاسم و انقباض های عضلات شکم است. مالیدن چند قطره روغن اسطوخودوس روی نواحی دردناک دستگاه گوارش در جهت عقربه های ساعت به بهبود و تسکین درد ناشی از آن کم شایانی خواهد نمود و در مواردی به درمان یبوست نیز یاری می نماید.
  • به طور کلی انتشار اسانس و روغن اسطوخودوس در محیط به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان موجود در آن (گلوتاتیون، کاتالاز و SOD)، به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد یاری کرده و در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

معرفی گیاه اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی چند ساله است و ارتفاع آن حدود نیم متر با برگ های متقابل، باریک، دراز سبز رنگ و پوشیده از کرک های سفید پنبه ای است. گل های این گیاه بسیار خوشبو، به صورت سنبله و به رنگ بنفش می باشد. قسمت مورد استفاده این گیاه، گل ها و سرشاخه های گلدار آن است و از آن در صنعت عطرسازی، صنایع بهداشتی و دارویی استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید: خواص اسطوخودوس چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص گیاه اسطوخودوس)

طرز تهیه روغن اسطوخودوس

  • برای دریافت روغن اسطوخودوس در منزل گل های خشک گیاه را از عطاری تهیه کنید و اگر از گیاه اسطوخودوس که خود چیده اید استفاده می کنید، برای چند روز، گیاه را در سایه و به طور برعکس آویزان کنید تا گل های گیاه خشک گردد.
  • گل های خشک شده را در هاون چینی به آرامی آسیاب کنید تا به صورت پودر در آید. دقت کنید تا رطوبتی به گیاه نرسد تا احتمال فاسد شدن کمتر گردد.
  • پودر گیاه اسطوخودوس را داخل ظرفی ریخته و روی آن را با روغنی مانند روغن بادام، زیتون یا نارگیل بپوشانید و ظرف حاوی روغن را به مدت 3 تا 6 هفته در آفتاب و در ظرف در بسته بگذارید. در طول این مدت چند بار ظرف را تکان دهید تا روغن با گلهای گیاه به طور کامل مخلوط گردد.
  • اگر تمایل دارید که روغن اسطوخودوس شما بیشتر و معطرتر باشد می توانید این مراحل را یکبار دیگر انجام داده و به ظرف روغن خود مجددا گیاه اسطوخودوس را اضافه کنید.

مضرات روغن اسطوخودوس (موارد احتیاطی، عوارض جانبی و منع مصرف)

یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص مصرف روغن اسطوخودوس بایستی در نظر داشت این است که استفاده از این روغن و استعمال آن به تنهایی مضر است و حتما بایستی همراه آن روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن نارگیل و بادام استفاده گردد. همچنین ضروری است قبل از استفاده از این روغن مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

مجله خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1439

به "خواص روغن اسطوخودوس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن اسطوخودوس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید