هدایت جامع برای خرید شال مردانه

به گزارش اخذ ویزا، شال ها از 2 هزار سال پیش تا به امروز بخش مهمی از پوشش مردان بوده اند و توسط بسیاری از افراد ثروتمند و بانفوذ تاریخ پوشیده می شدند. قدمت استفاده از شال بیش از قدمت استفاده از دیگر پوشش های مورد استفاده برای گردن مانند کراوات و پاپیون است و به دلایل مختلفی مانند دلایل مذهبی، گرم نگه داشتن گردن، مرتب بودن، تمیزی و صد البته مد پوشیده می شد. امروزه مردان از شال ها در شرایط آب وهوایی مختلف استفاده می نمایند، هم به عنوان اکسسوری در ماه های گرم تر سال و هم به عنوان یک لایه اضافه برای در امان ماندن از سرما در روزهای سرد سال. استفاده از شال ها به اندازه ای رواج پیدا نموده است که دیگر این روزها بیشتر مردان بیش از یک شال از جنس ها و رنگ های مختلف در کمد لباس خود دارند. پس اگر برای تکمیل کردن استایل تان در تمام روزهای سال به دنبال خرید شال هستید، همراه ما در خبرنگاران باشید تا راهنمای جامعی برای خرید شال مردانه به شما معرفی کنیم.

هدایت جامع برای خرید شال مردانه
  • 6 مدل کفش مردانه که تمام آقایان باید داشته باشند

انواع شال مردانه

طرح ها و مدل های بسیاری در شکل های متنوعی برای شال ها وجود دارد، از انواع رنگ ها و الگوها بگیرید تا جنسی که در ساخت شال مورد استفاده قرار می گیرد. برای دسته بندی شال مردانه 5 دسته اصلی وجود دارد که می توانیم انواع شال ها را در زیرمجموعه آن ها دسته بندی کنیم:

شال زمستانی | اسپرت (غیررسمی)

از این شال ها اغلب برای محافظت از سرما استفاده می گردد و بیشتر جنسی از پشم، کشمیر، آلپاکا (منظور پشم آلپاکا نوعی حیوان بومی آمریکای جنوبی) یا پلی استر دارند و در ماه های سرد سال پوشیده می شوند. برای این شال ها الگوهای بسیار متنوعی وجود دارد و اغلب به صورت بافتنی و ضخیم تهیه می شوند.

شال ورزشی

شال های ورزشی اندکی از شال های زمستانی نازک تر هستند اما کارکرد آن ها هم محافظت از گردن و بدن در برابر سرماست و از جنس موادی که در شال زمستانی به کار می رود، تهیه می شوند. کمپانی های معروف لباس ورزشی این شال ها را برای ورزشکارانی که ورزش های زمستانی انجام می دهند، می سازند. برای بافت یا دوخت این شال ها از ترکیب چند ماده استفاده می نمایند تا شال بتواند به خوبی در برابر باد، برف و دما از ورزشکاران محافظت کند.

بسیاری از این شال ها گرد و دایره ای هستند و نیازی نیست بخواهید آن ها را به دور گردن تان گره بزنید. فراوری شال در طرح های دایره ای باعث می گردد شال در زمان ورزشِ ورزشکارانی مانند اسکیت بازها، اسکی بازها و اسنوبوردکارها گره نخورد و از خفه کردن و آسیب رساندن به آن ها جلوگیری کند. این شال ها پوشش کاملی دارند و حتی می توان آن ها را تا قسمت دهان و بینی و حتی بعضی مواقع گوش ها بالا کشید.

علاوه بر محبوبیت این شال ها میان ورزشکاران آماتور و حرفه ای، بسیاری از پدر مادرها و بچه ها هم از این شال استفاده می نمایند؛ چرا که هم استفاده از آن ها راحت است و هم برای زمان بازی بچه ها نسبت به شال های معمولی، گزینه امن تری به حساب می آید.

شال اداری روزمره

این شال ها نسبتاً نازک هستند و طرح های آنها شباهت بسیاری به شال های اسپرت (غیررسمی) دارد اما طول آن ها بلندتر و مستطیلی شکل است. این شال ها معمولاً طرح هایی مانند چهارخانه، بته جقه یا طرح های هندسی دارند و سنتی تر هستند و برای حضور در جلسه های تجاری و اداری یا نیمه اسپرت (نیمه رسمی) پوشیده می شوند. این شال ها جنس های مختلفی دارند و هم در زمستان و هم تابستان می توان آن ها را پوشید.

برای آب وهواهای گرم تر، شال هایی از جنس نخ، پارچه جرسی، کشمیر، ساتن، ابریشم، پشمینه یا کتان استفاده می گردد. برای آب وهواهای سردتر شال هایی از جنس پشم، کشمیر، آلپاکا، مواد شیمیایی و پلی استری محبوبیت بیشتری دارند. بعضی مواقع برای ساخت شال ها از ترکیب چند ماده مختلف استفاده می نمایند تا هم زیبایی بیشتری به آن ببخشند و هم برای استفاده در آب وهوای سرد و شدید دوام بهتری داشته باشند.

شال دِرِس

شال درس (Dress Scarf) رسمی ترین شال موجود در بازار نیست اما نمی توان آن را برای استفاده روزانه هم پوشید. این شال یک انتخاب خوب برای ست کردن با کت یا اورکت مردانه است. جنس این شال ها بیشتر از کشمیر، آلپاکا یا پشم مرینوس (نوعی نژاد گوسفند) است و بیشتر طرح های محافظه کارانه ای مانند طرح شطرنجی، ساده یا بته جقه دارد.

شال های رسمی

این شال همراه با تاکسیدو (نوعی کت رسمی مردانه) یا کت ها و پوشش های رسمی پوشیده می گردد و معمولاً جنسی از ابریشم یا ساتن دارد که به رنگ سیاه، سفید یا ترکیبی از این دو تهیه می گردد. شکل این شال ها به صورت مستطیل است و حاشیه دارد. اغلب آن ها با حاشیه گره دار دستی تزئین شده اند و بر خلاف دیگر شال ها دور گردن گره نمی خورند بلکه از پشت گردن به صورت آویزان انداخته می شوند یا اینکه روی شانه ها قرار می گیرند.

  • انواع کلاه مردانه زمستانی که شما را گرم تر می نمایند

شال های دورو

شال های دورو یا آن طور که بریتانیایی ها از آن با عنوان شال توبولار یاد می نمایند، یکی از زیباترین و ظریف ترین انتخاب هایی است که برای گرم نگه داشتن گردن تان می توانید از آن بهره ببرید. این شال ها دو الگوی متمایز در طراحی خود دارند که در هماهنگی با هم بافته شده اند و گزینه ای عالی برای ست کردن با یک کت مردانه محسوب می شوند.

شال تابستانی

این شال بیشتر حالت اکسسوری دارد و جنس آن ها از کتان، نخ، ابریشم یا پشمینه است. معمولاً از این شال در موقعیت های غیر رسمی یا نیمه رسمی استفاده می گردد و طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی دارد.

شال ها از چه چیزی بافته یا دوخته شده اند؟

برای دوخت یا بافت شال ها گزینه های بسیاری از بین پارچه ها و مواد مختلف وجود دارد. برای بافت یا دوخت شال های مردانه، گزینه های زیر چند تا از محبوب ترین مواد مورد استفاده در ساخت شال هاست:

پلی استر

پلی استر متریال نه چندان مناسبی برای دوخت لباس در تمام دوران است. با وجود اینکه هر دو فرم پلی استر طبیعی و مصنوعی وجود دارد اما در ساخت لباس در کارخانه ها بیشتر از ماده پلی استر مصنوعی استفاده می نمایند. علی رغم اینکه پلی استر یک ماده درجه دو برای دوخت و بافت لباس نسبت به کتان و پشم است اما شال های بافته شده از پلی استر کیفیتی استثنایی دارند که دیگر شال های دوخته یا بافته شده از متریال طبیعی نمی توانند به آن برسند.

شال های پلی استر در آب وهوای سرد می توانند به خوبی در برابر آب، باد و برف از شما محافظت نمایند و در برابر تاخوردگی و چروک مقاوم باشند. به این دلایل است که شال های پلی استر برای استفاده بچه ها و ورزشکاران به شدت محبوبیت دارند.

کتان

اگر قصدتان از پوشیدن شال دادن ظاهری به روز به استایل تان است، بهترین گزینه ای که می توانید انتخاب کنید شال هایی از جنس کتان است. ما با کتان بیشتر از کت و شلوارها و لباس هایی که در فصل های گرم می پوشیم، آشنا هستیم. کتان می تواند در به خنک نگه داشتن شما در هوای داغ تابستان یاری و از پوست شما محافظت کند.

نخی

شال های نخی بافتی خنک و سبک دارند و برای آب وهوای گرم گزینه خوبی محسوب می گردد.

کشمیر

یک پارچه پشمی نرم و لوکس، که از زیر موی بز کشمیری بافته می گردد. هر بز در سال تنها 150 تا 200 گرم زیرمو فراوری می نماید که این مقدار، تنها برای بافت یک شال کافی است. برخلاف بسیاری متریال های دیگر، پارچه کشمیر در طول زمان نرم تر می گردد که این نکته ای طلایی در فراوری لباس های گرم و لوکس مانند ژاکت، شال و جوراب است.

برخلاف وزن سبک پارچه کشمیری، شال های تهیه شده از این پارچه هنوز هم می تواند به خوبی از شما در برابر سرما محافظت کند. البته اغلب اوقات برای تهیه شال، این ماده با دیگر مواد مانند پشم و پلی استر ترکیب می گردد چرا که این ترکیب ارزان تر از پارچه کشمیری خالص در می آید.

آلپاکا

این حیوان که اغلب آن را با شتر یا لاما اشتباه می گیرند، حیوان بومی آمریکای جنوبی است. پشم آلپاکاها شبیه پشم گوسفند است اما بسیار از آن لوکس تر و گرم تر است.

پشم آلپاکا درخششی ابریشم گونه دارد. بهترین پشم آلپاکا از پرو به دست می آید و اگرچه ضخامت آن از پارچه کشمیر بیشتر است اما نرمی آن مشابه بهترین پارچه کشمیر است. شال های آلپاکا نرمی و گرما را در کنار هم دارند و در 24 رنگ متنوع به بازار عرضه می شوند که رنگ سفید آن محبوب ترین رنگ است.

پشم حیوانات

پشم حیوانات گزینه خوبی برای بافت یا دوخت شال محسوب می گردد چرا که هم قابلیت گرم کردن شما را دارد و هم در برابر عوامل طبیعی مانند باد، باران و سرما محافظ خوبی به حساب می آید. پارچه های پشمی در بافت ها و طرح های مختلفی بسته به اینکه چطور بافته شده اند، به بازار عرضه می شوند اما به هر حال گرم و کار راه انداز هستند. از این پارچه اغلب برای دوخت و بافت شال های زمستانی استفاده می گردد و یکی از رایج ترین گزینه های بافت و دوخت شال در دنیا به حساب می آید.

ابریشم

ابریشم یکی از ظریف ترین بافت های پارچه را در دنیا دارد و قسمت عظیمی از لباس ها و اکسسوری های لوکس و باکیفیتی که گردن را می پوشاند، از جنس ابریشم است. مطمئناً زمانی که به دنبال یک پاپیون یا کراوات هستید، دوست دارید چیزی بخرید که 100 درصد از ابریشم خالص ساخته شده است. ابریشم پارچه ای است که بسیاری کوشش کردند تا پارچه ای مشابه آن را درست نمایند اما هیچ وقت نتواستند به موفقیت صددرصدی برسند. وقتی که بحث شال ها مطرح می گردد، ابریشم یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آید.

جرسی

از جرسی بیشتر در بافت شال های زنانه استفاده می گردد و تزیینات آن محدود به طرح پارچه نمی گردد؛ بلکه می توان آن را با مهره ها، پولک ها یا دیگر وسایل، تزیین کرد. شا ل های جرسی بسیار نازک هستند و از نخ کشی فراوری می شوند. پیش از اینکه پارچه جرسی برای شال های زنانه مورد استفاده قرار بگیرد، از این شال برای دوخت شال مردانه استفاده می شد و امروزه دوباره برای دوخت این شال مردانه به سراغ پارچه جرسی رفته اند.

پشمینه

در اصل، پشمینه از موهای ریز بزهای منطقه کشمیر در هند به دست می آید. پارچه پشمینه بسیار نازک است و به عنوان یک پارچه لوکس از آن یاد می گردد. این پارچه بیشتر در لباس های زنان مورد استفاده قرار می گیرد اما در سال های اخیر جای خود را در میان پوشش مردان هم باز نموده و دیگر استفاده از آن محدود به دوخت شال های زنانه مربعی شکل معروف نیست.

امروزه ادعا می گردد بسیاری از شال ها از پارچه پشمینه تهیه شده اند اما خیلی سخت می توان این ادعا را اثبات کرد و متأسفانه هر چیز دیگری به اسم پشمینه، در بازار در حال فروش است. به طور کلی پیدا کردن لباسی که واقعاً از پارچه پشمینه ساخته شده، کار بسیار سختی است و در 99.9 درصد موارد، جنس دیگری به این اسم به شما فروخته می گردد.

چطور یک شال مردانه با کیفیت انتخاب کنیم؟

به تگ ترکیب مواد روی شال دقت کنید: این موضوع باعث می گردد بدانید از چه موادی در ساخت شال استفاده شده است. به شال دست بزنید و سعی کنید ببینید گفته های روی تگ با واقعیت مطابقت دارد یا خیر؟ کشمیر باکیفیت نرم تر از دیگر مواد است؛ اگرچه ممکن است بعضی مواقع پارچه ای نسبتاً نرم تر هم پیدا کنید اما باید بدانید بعد از چند بار پوشیدن، این پارچه ها به اصطلاح دون دون می شوند. متأسفانه، هیچ راهی وجود ندارد تا قبل از خرید متوجه این موضوع بشوید.

همچنین بسیاری از مواردی که روی تگ ها نوشته شده، اشتباه و دروغ است. تنها راهی که می توان به وسیله آن به ترکیب واقعی مواد موجود در شال پی برد، انجام تست در آزمایشگاه است که این کار بسیار هزینه بر می گردد و نمی توان آن را برای هر بار خرید یک شال انجام داد.

اندازه مهم است: بیشتر شال های مردانه، سایزی به اندازه 150 در 30 سانتی متر یا 60 در 12 سانتی متر دارند؛ مسئله ای که وجود دارد این است که شال هایی به این اندازه، برای گره زدن خیلی کوتاه هستند. ابعاد ایدئال شال کشمیر، پشم یا آلپاکا 180 در 30 سانتی متر یا 72 در 12 سانتی متر است. یک شال ضخیم تر ابریشمی در حدود 3 تا 5 سانتی متر طولانی تر یا عظیم تر است اما طول شال از این اندازه نباید بیشتر بگردد؛ چرا که در این صورت حالت بدی در اطراف گردن تان پیدا می نماید.

حاشیه: اینکه بخواهید شال تان حاشیه دار باشد یا خیر، یک چیز کاملاً سلیقه ای است و هر دوی این انتخاب ها خوب هستند. شال های کشمیری، آلپاکا و پشمی به طور معمول حاشیه دارند اما شال های ابریشمی خیر.

طرز نگه داری از شال ها

بعد از هر بار استفاده از شال تان، آن را تا کنید و کناری بگذارید یا اینکه آن را از روی رخت آویر آویزان کنید. هیچ گاه شال را داخل جیب پالتویتان نگذارید یا آن را داخل یکی از آستین های کاپشن تان قرار ندهید، چرا که بیشتر شال ها به همین شکل گم شده اند.

اگر شال تان چروک شد، می توانید آن را در دمای پایین اتو کنید. البته پیش از اتو پارچه ای نخی و نازک روی شال تان قرار دهید تا شال را خراب نکنید و نسوزانید.

شال را داخل ماشین لباسشویی نندازید؛ یا آن ها را به خشکشویی بسپارید یا اینکه آن را با دست و با مایع های لباسشویی بشویید. شال ها را پس از شستن نچلانید و به آرامی آب آن ها را بگیرید. برای خشک شدن آن ها را روی رخت آویز پهن کنید و روی طناب نیندازید. وزن آب باعث می گردد شال هنگام خشک شدن چروک نگردد.

در سرانجام

مروری کردیم بر تعدادی از معروف ترین انواع شال مردانه و جنس پارچه هایی که از آن در بافت یا دوخت این شال ها استفاده می گردد. امروزه شال ها محبوبیت بسیاری در بین لباس های مردانه پیدا نموده اند که روز به روز بر تنوع آنها افزوده می گردد و گزینه ای عالی برای بالا بردن جذابیت و زیبایی استایل مردان به حساب می آیند.

منبع gentlemansgazette

منبع: دیجی استایل
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1629

به "هدایت جامع برای خرید شال مردانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدایت جامع برای خرید شال مردانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید