قیمت سفرها در تعطیلات نیمه خرداد

به گزارش اخذ ویزا، افزایش قیمت سفر در تعطیلات با درنظر گرفتن مدل مالی عرضه و تقاضا امری بدیهی است؛ اما این تب یکی دو روزه بوده و اکنون در حال افت است.

قیمت سفرها در تعطیلات نیمه خرداد

بازار سفرهای داخلی و خارجی که پس از تعطیلات نوروز تحت تأثیر نوسانات ارز و جو مالی حاکم بر کشور دچار رکود شده بود، اینک به تبِ تعطیلات نسبتاً طولانی نیمه خردادماه 97 دچار شده و با افزایش نرخ، به ویژه در راستاهای پر سفر خارجی روبرو شده است. هرچند رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران معتقد است این تب یکی دو روزه بوده و اکنون در حال افت است.

آنالیز های بازار سفر نشان می دهد در چند روز گذشته تورهای خارجی و داخلی با قیمت های افزایش یافته تبلیغ شده اند که با کاهش استقبال، سیر نزولی را شروع نموده اند.

به گفته حرمت الله رفیعی نیز، تبی که برای یکی دو روز گریبان تورهای خارجی و داخلی را گرفته بود، اکنون در آستانه افت قرار گرفته است، چون مردم از این سفرها با این قیمت ها استقبال ننموده اند.

قیمت تور استانبول سه شب و چهار روز برای اواخر این هفته از 795 هزار تومان شروع می گردد که برای تعطیلات هفته آینده تا بیش از 2 میلیون تومان نرخ گذاری شده است. در این میان بعضی نیز قیمت تعطیلات را کاهش داده و آن را به زیر 2 میلیون تومان رسانده اند.

اما گرجستان مقصد مجذوب نماینده ایرانی ها که شمار سفر به آن همچنان در حال افزایش است، برای تعطیلات پیشرو تا بیش از 4 میلیون تومان نرخ گذاری شده که همین تور گرجستان برای آخر همین هفته کمی بیشتر از 2 میلیون تومان است.

نرخ سفر به آنتالیا، باکو، وان و ایروان که راستاهای پر سفر ایرانی ها است، همین حالا بسته به نوع مقصد، بین 600 تا 2 میلیون تومان قیمت گذاری شده اند که برای تعطیلات هفته آینده با افزایش قابل توجه نرخ روبرو شده اند.

هزینه تور باکو به بیش از 2 میلیون تومان رسیده؛ وان که اینک کمتر از 700 هزار تومان قیمت دارد برای هفته آینده به بیش از یک میلیون تومان افزایش یافته و دبی که اتفاقاً روزهای داغی را سپری می نماید حدود 2 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در راستا آنتالیا که نوسان قیمت بیشتری دارد نیز، نرخ ها متغیر از 2 و نیم تا بیش از 10 میلیون تومان است که البته بعضی برای تعطیلات این نرخ را شکسته اند و مقرون به صرفه ترین آن ها به کمتر از 2 میلیون تومان رسیده است.

البته نرخ هایی که اعلام می گردد برای اقامت در اتاق دو تخته است که اگر قرار باشد مسافر، اتاق یک تخته داشته باشد تقریباً دو برابر این هزینه را باید بپردازد.

اما در راستاهای داخلی، اوضاع چندان تفاوتی با سفر خارجی ندارد. قیمت ها همچنان فرایند صعودی خود را حفظ نموده و ثابت مانده و جز در راستا کیش و مشهد در سایر مقاصد، هنوز سیر نزولی شروع نشده است. مثلاً تور دو روزه ماسال که به منطقه ها خوش آب و هوای گیلان است، 390 هزار تومان قیمت گذاری شده و تورهای یک روزه که بیشتر به منطقه ها طبیعی است از 100 هزار تومان به بالا نرخ گذاری شده اند.

سفر به کردستان که در لیست سفرهای بهاره قرار گرفته، نزدیک به 800 هزار تومان قیمت دارد؛ اما آژانس ها با اجرای تورهای تک شهری مثل مریوان یا اورمان، نرخ آن را شکسته اند تا حدود 400 هزار تومان تمام گردد.

در راستا مشهد نیز نرخ های کاملاً متفاوتی برای تعطیلات ارائه شده که از 399 هزار تومان ـ برای کم ترین روز و با نازل ترین خدمات ـ شروع می گردد. تور جزیره کیش هم از 399 هزار تومان است تا بیش از یک میلیون تومان که پیش بینی می گردد با نزدیک تر شدن تعطیلات این قیمت ها شکسته گردد.

با وجود چنین نرخ هایی، اما رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران معتقد است؛ قیمت ها آن چنان که جو سازی شده، سرسام آور نیست و مثل سابق که هم زمان با تعطیلات با افزایش چشمگیری روبرو بود، این بار چنین اتفاقی رخ نداده، چون مردم استقبال نمی نمایند.

رفیعی گفت:

تب افزایش نرخ یکی دو روز بالا بود، اما اکنون در حال افت است، چون شرایط مالی سخت شده و اجازه نمی دهد مردم سفر بفرایند. حتی در راستاهای داخلی هم این استقبال کم است، درحالی که تعطیلات خوبی پیش رو است که برترین فرصت را برای سفر فراهم آورده، اما شرایط چندان مطلوب نیست.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2268

به "قیمت سفرها در تعطیلات نیمه خرداد" امتیاز دهید

1 کاربر به "قیمت سفرها در تعطیلات نیمه خرداد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت سفرها در تعطیلات نیمه خرداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید