لغو محرومیت های بانکی صاحبان 14 کسب و کار

به گزارش اخذ ویزا، خبرنگاران : رفع محدودیت چک برگشتی متقاضیان و ضامنان طرح های اعطای تسهیلات مرتبط با شیوع ویروس کرونا و طرح ودیعه اجاره بر داشته می شود.

لغو محرومیت های بانکی صاحبان 14 کسب و کار

دارندگان چک برگشتی، از افتتاح حساب جدید، ارائه تسهیلات بانکی و صدور ضمانت نامه ارزی یا ریالی محروم هستند.

اما امروز بانک مرکزی گفت:چک برگشتی متقاضیان، ذی نفعان و ضامنان برای دریافت وام های کرونایی از محدودیت های متعارف در اعطای تسهیلات بانکی مستثنی می شود.

این استثنا صرفا برای وام های کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا و ودیعه اجاره مستأجران است.

ستاد ملی مقابله با کرونا قبلاً در دستورالعمل های اجرایی طرح اعطای تسهیلات به صاحبان کسب وکارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در فعالیت اقتصادی خود دچار مشکل شده بودند، متقاضیان تسهیلات را که دارای چک برگشتی از تاریخ 1 اسفند ماه 1398 تا تاریخ 31 تیر ماه 1399 بودند، را از محدودیت های مقرر در قانون صدور چک مستثنی کرده بود.

بانک مرکزی تاکید کرده است:این مصوبه صرفاً مربوط به وام های اعطایی بانک ها به صاحبان کسب وکارهایی است که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در فعالیت اقتصادی خود دچار مشکل شده اند و نیز تسهیلات ودیعه اجاره مستأجران در قالب مرابحه خرید کالا و خدمات را هم شامل می شود.این رفع محدودیت شامل تمام متقاضیان اخذ تسهیلات عادی نمی شود.

در ابلاغیه جدید، موضوع مستثنی شدن از محدودیت های ناظر بر چک برگشتی شامل ضامنان و ذینفعان نیز می شود و بانک ها و موسسات اعتباری می توانند نسبت به قبول ضمانت افرادی که دارای چک برگشتی در بازه زمانی 1 اسفند ماه 1398 تا انتها زمان اجرای طرح اعطای وام مورد اشاره باشند، اقدام کنند.

بانک مرکزی اعلام کرده است:مصوبه یاد شده در شرف ابلاغ است و با قید فوریت به شبکه بانکی کشور ابلاغ می شود.

بنگاه های کرونا زده قبلا در 14 رسته دسته بندی شده بود بنابراین وام گیرندگان و ضامنان آن در صورت که چک برگشتی داشته باشند از اعمال محرومیت های بانکی وضع شده در حوزه دریافت وام های کرونا معاف هستند.

14 رسته مشمول دریافت وام کرونا

1. مراکز تولید و توزیع غذا های آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها، طباخی، تالار های پذیرایی، قهوه خانه ها، اغذیه فروشی ها و موارد مشابه آن

2. مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین راهی و موزه ها و موارد مشابه

3. حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری جاده ای،

4. حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری

5. دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی

6. تولید و توزیع پوشاک

7. تولید و توزیع کیف و کفش

8. مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

9. مراکز، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی

10. مراکز و مجتمع های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه ای

11. مرکز تولید و توزیع و صنایع دستی

12. مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، که در حوزه های درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند

13. آموزشگاه های رانندگی، آرایشگاه ها، سالن های زیبایی و گرمابه

14. واحد های پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه ای، سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1179

به "لغو محرومیت های بانکی صاحبان 14 کسب و کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو محرومیت های بانکی صاحبان 14 کسب و کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید