محیط زیست زیر ذره بین کاربران اینستاگرام، بررسی بحران های محیط زیستی از دریچه کلان داده ها

به گزارش اخذ ویزا، بررسی کلان داده های اینستاگرام در خصوص محیط زیست نشان می دهد که دو موضوع بحران آب و حقوق حیوانات و شرایط منابع طبیعی بیشترین اندازه محتوا را به خود اختصاص داده اند.

محیط زیست زیر ذره بین کاربران اینستاگرام، بررسی بحران های محیط زیستی از دریچه کلان داده ها

گروه سوادرسانه خبرنگاران، تردیدی نیست که در توسعه حقوق محیط زیست رسانه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از این رو ما بخشی از رشد و ارتقاء ادراک عمومی جامعه را در کلیه زمینه ها مرهون خدمات رسانه ها برمب شماریم، در حوزه حقوق محیط زیست نیز خوشبختانه بسیاری از خبرنگاران با آگاهی از مسائل و مسائل این بخش توانسته اند با انتشار اخبار مقالات گزارشات و گفت و گوها مردم را با این مهم آشنا کنند.

رسیدن به توسعه پایدار در سایه توسعه فرهنگ عمومی امکان پذیرتر است، با همکاری رسانه ها شاهد ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم خواهیم بود تا نتایج مطلوب بدست آورده و به سمت توسعه پایدار هدایت شویم. از همین رو اهمیت رسانه ها در داشتن آینده ای بهتر و رسیدن به توسعه ای پایدار بسیار پررنگ است. با پدیده جهانی شدن و حرکت تندتر به سمت دهکده جهانی و ایجاد بازارهای گسترده و متنوع می توان با ایجاد ارتباط دو سویه با رسانه ها و محیط زیست در جهت توسعه پایدار گام برداشت.

افکار عمومی جهان از منابع مهم حقوق محیط زیست است. قدرت افکار عمومی در کمیته ها، جنبش ها و موسسه های دفاع از محیط زیست متبلور می شود که هدفشان درخواست اجرای قوانین و با دادن پیشنهاد تازه برای نگهداری از انسان ها و موجودات است .

بر اساس آن چه ذکر شد پژوهش حاضر در پی بازتاب موضوعات و بحران های محیط زیستی در فضای مجازی و مقدار تولید محتوا در این خصوص است. با تاکید به بستر اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی فراگیر با بررسی داده های منتشر شده در دو سال اخیر در این بستر در میان کاربران ایرانی است.

موضوعات مطرح شده

پس از بررسی پست های اینستاگرام حول موضوع محیط زیست که در بازه مورد مطالعه منتشر شده اند موضوعات زیر به ترتیب مقدار تکرار، نمایش داده شده است.

تجمعات محیط زیستی

بررسی محتوای اینستاگرام نشان می دهد که دو موضوع بحران آب و حقوق حیوانات و شرایط منابع طبیعی بیشترین مقدار محتوا را به خود اختصاص داده اند. در ادامه به هر یک از موضوعات به تفکیک پرداخته شده است:

بر اساس بررسی مرکز پژوهشی بتا، بیشترین مقدار محتوا در حوزه محیط زیست مربوط به بحران آب بوده است که در این خصوص واکنش به طرح های انتقال آب بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. همچنین اشاره به شرایط آب آشامیدنی در کشور و تاکید بر کمبود آب نیز از دیگر موضوعات مطرح شده بوده است.

1-بحران آب

در نمودار زیر بررسی شده است که کاربران اینستاگرام در موضوع بحران آب به کدام یک از استان های ایران بیشتر توجه کرده اند.

2-حقوق حیوانات

همانطور که در نمودار مشخص است بیشترین مقدار توجه به استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان بوده است که هرکدام با اختصاص 23درصد محتوا در صدر نمودار قرار دارند. بعد از این دو استان، استان آذربایجان غربی به دلیل توجه بیشتر به دریاچه ارومیه، با 12درصد سومین استان مورد توجه بوده است.سایر استان ها هر کدام کمتر از 10درصد کل محتوا را داشته اند.

پس از بحران آب، موضوعات مرتبط با حقوق حیوانات بیشترین بازتاب را در فضای اینستاگرام داشته اند، که توسعه سبک زندگی مدرن، توجه به حقوق حیوانات و شکل گیری صفحات حقوق حیوانات از جمله دلایل افزایش محتوا در این خصوص است.

بر این اساس با بررسی و طبقه بندی مسائل مطرح شده در این حوزه، گزارش ها و انتشار اخبار در خصوص حیوان آزاری مهم ترین موضوع بوده که رتبه اول از محتوای مورد بررسی را به خود اختصاص داده است. یکی دیگر از مسائل مطرح شده از سوی کاربران اینستاگرام تقاضای ورود پلیس به حیوان آزاری و تشدید مجازات ها در این خصوص است.

3-اشاره به وظعیت منابع طبیعی

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در فضای اینستاگرام اشاره به شرایط منابع طبیعی است که در این خصوص اعتراض به مالچ پاشی نفتی بیشترین مقدار محتوا را به خود اختصاص داده است. از بین رفتن گونه های جانوری یکی از پیامدهای اشاره شده در ارتباط با مالچ پاشی بوده است که از سوی کاربران بوده است. همچنین در 15درصد از محتوا نیز به قطع درختان و تخریب جنگل ها اشاره شده است.

ابر کلمات

در نمودار ذیل مشخص کردیم که در تمام پست های ایسنتاگرام چه مقدار از هر واژه استفاده شده است. کلمه محیط زیست بیشترین تکرار در بین سایر کلمات را داشته و بیش از همکه به چشم بخورد. اما سایر کلمات مانند منطقه، آب، سازمان، حیوانات، طبیعت، استان و.. نیز دغدغه کاربرانیست که برای محیط زیست ایران نگرانند. بحران آب جز نگرانی های جداناپذیر فعالان و دوست داران محیط زیست بوده که نام آن را نیز در بین کلمات پرتکرار می بینیم. پیرامون این موضوع به صورت مفصل در صفحات گذشته صحبت کردیم. برخی از کاربران برخی استان ها را در شرایط بحرانی تر دیده با نام بردن آن خواستار رسیدگی به این استان شدند. که قبل تر به آن پرداختیم.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2224

به "محیط زیست زیر ذره بین کاربران اینستاگرام، بررسی بحران های محیط زیستی از دریچه کلان داده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محیط زیست زیر ذره بین کاربران اینستاگرام، بررسی بحران های محیط زیستی از دریچه کلان داده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید