معرفی دستگاه تشخیص سرطان برگزیده جایزه مصطفی(ص)

به گزارش اخذ ویزا، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، محمد عبدالاحد، دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2019، در پنجمین نشست ایسا گفت: CDP یک ابزار جراحی نوین برای تشخیص نواحی سرطانی در حین عمل جراحی بیماران مبتلا به سرطان سینه است که جراح را از ضایعات نئوپلاستیک مطلع میکند. این دستگاه دارای تاییدیه نظام پزشکی است و در بسیاری از مراکز جراحی مورد استفاده قرار میگیرد و حق ثبت اختراع (پتنت) آمریکا را نیز دارد.

معرفی دستگاه تشخیص سرطان برگزیده جایزه مصطفی(ص)

وی با بیان جزئیات بیشتر در مورد کارکرد این دستگاه گفت: یکی از مهمترین تفاوتهای فیزیولوژیکی بین سلولهای سرطانی و سلولهای سالم، استفاده از گلوکز یا اکسیژن برای استخراج انرژی جهت متابولیسم سلولها است.

وی ادامه داد: در طول فرایند تغییرات ناشی از سرطان، سلولهای سرطانی فرآیند متابولیسم خود را از فسفوریلاسیون اکسیداتیو به گلیکولیز تغییر میدهند. مکانیزم گلیکولیز به دو صورت انجام میشود؛ گلیکولیز بی هوازی و گلیکولیز هوازی. در اثر این تغییر که اثر واربورگ نام دارد، سلولهای سرطانی از گلیکولیز برای تأمین انرژی مورد نیازشان استفاده میکنند و با این واکنش موجب فعالشدن برخی از سیگنالهای متابولیسم در سلولهای محیطی مانند فیبروبلاستها و ماکروفاژهای موجود در محیط تومور و تحریک گلیکولیز در این سلولها میشوند.

عبدالاحد اظهار داشت: اگر در بافت حاشیه یک تومور(نواحی اطراف تومور)، سلولهایی با گلیکولیز فعال داشته باشیم، در بافت اطراف تومور به ویژه در حاشیه حفره، لاکتات، پیرووات و پراکسید هیدروژن به وجود میآیند که پس از تشریح تومور، این سلولها در بدن باقی می مانند.

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2019 در ادامه سخنان خود اضافه کرد: دستگاه تشخیص سرطان (CDP) می تواند گلیکولیز ناشی از کمبود اکسیژن را در نواحی اطراف حاشیه جانبی حفره تشخیص دهد.

وی اضافه کرد: این دستگاه، پراکسید هیدروژن آزاد شده از سلولهای نئوپلاستیک ناشی از کمبود اکسیژن-ازسلولهای پیشنئوپلاستیک تا سلولهای سرطانی بدخیم- را تشخیص میدهد. از این گذشته این دستگاه میتواند بافت اطراف تومور را از سلولهای نئوپلاستیک پاک کرده و امکان انجام یک عمل جراحی موفقیت آمیز برای حفظ سینه بدون برداشتن توده بزرگ را برای جراح فراهم کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه دارای 3 قسمت اصلی است گفت: یک سنسور یکبار مصرف، یک هد پراب الکتریکی بیسیم که مورد استفاده جراح قرار میگیرد و یک سیستم کنترل اصلی رایانه ای که سیگنالها را از هد پراب دریافت کرده و آنها را در کمتر از 30 ثانیه تجزیه و تحلیل میکند و جراح را از وجود سلولهای نئوپلاستیک در بافت حاشیه آگاه می کند.

وی ضمن شرح طراحی و ساخت این سیستم گفت: پس از 4 سال آزمایش بالینی، به پروتکلهای درجه بندی بسیار خوبی در مورد انواع مراحل آسیب شناسی تومورهای پستان دست یافتیم.

عبدالاحد گفت: تا به امروز حدود 500 عمل جراحی با کمک CDP انجام شده است. وی با نشان دادن تجزیه و تحلیل آماری انجام شده در بیش از 4000 نمونه، مدعی شد که دقت و حساسیت CDP در مقایسه با آسیب شناسی منجمد بالاتر است.

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2019 در ادامه بیان داشت: نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که آسیب شناسی دائمی در تومورهای تشریح شده انجام می شود نه در داخل بدن؛ در حالی که CDP قادر به تشخیص انبوهی از سلولهای نئوپلاستیک در داخل بدن است. از اینرو، فناوری CDP نه تنها میتواند روشی جایگزین برای آسیب شناسی منجمد باشد، بلکه می تواند ابزار تشخیصی مکمل آسیب شناسی دائمی نیز باشد.

به گزارش خبرنگاران، محمد عبدالاحد، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، به دلیل اثر برجسته خود در ترجمه رفتار سلول های سالم و سلولهای سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه های نوین تشخیص سرطان) جایزه مصطفی(ص) 2019 را دریافت کرد.

نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام (EISA)، بستری است که زمینه فعالیت شرکت های متوسط و کوچکی که نیاز به توسعه کار و محصول خود دارند را با معرفی به سرمایه گذاران فراهم می کند که در نشست امسال، تسهیل گران بنابر ارتباط صنایع و نوآوران حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1364

به "معرفی دستگاه تشخیص سرطان برگزیده جایزه مصطفی(ص)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دستگاه تشخیص سرطان برگزیده جایزه مصطفی(ص)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید