مشاهده سالک در منطقه ها روستایی تهران

به گزارش اخذ ویزا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به مشاهده مواردی از بیماری سالک در منطقه ها روستایی استان تهران و بعلاوه ورود استانداری به این موضوع، گفت: اگر سریع اقدام کنیم می توانیم امیدوار باشیم بیماری به سرعت کنترل گردد.

مشاهده سالک در منطقه ها روستایی تهران

به گزارش ایسنا، محمدمهدی گویا در نشست خبری وزارت بهداشت، درباره مدیریت بیماری سالک در کشور گفت: مدیریت سالک در کشور چند بخشی است و سازمان های مختلف باید درگیر باشند. موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماند ها و جمع آوری زباله و نخاله ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا هر کدام از این ها می تواند منبع بیماری سالک در یک منطقه ای باشد که حتی پیش از این هم بیماری در آنجا دیده نشده است.

موضوع مهم این است که اگر این اقدامات به صورت هماهنگ در زمان مناسب انجام نگردد، بیماری توسعه می یابد. ما با بیماری روبرو هستیم که کنترل آن نسبت به گذشته به سادگی میسر نیست و کنترل سختی دارد که گاهی سال ها کنترل آن طول می کشد.

وی اضافه نمود: از مردم می خواهم با مسئولین بهداشتی کشور همراهی نمایند و توصیه آن ها را جدی بگیرند. رعایت بهداشت محیط زندگی در داخل و خارج از منزل و اطراف آن اهمیت بالایی دارد. این بیماری اکنون عمدتا در منطقه ها روستایی استان تهران مشاهده شده است. اگر سریع اقدام کنیم می توانیم امیدوار باشیم بیماری هم به سرعت کنترل گردد. کار هایی که وزارت بهداشت انجام می دهد، عمدتا برای کنترل ناقلین بیماری است که چک حشره شناسی انجام می دهد و حشرات مزاحم را کنترل می نماید و اگر لازم باشد این مراقبت ها را تشدید گردد، اقدام لازم صورت می گیرد.

گویا تاکید نمود: باید توجه کرد که درمان بیماری سالک نیز اهمیت دارد. بیمار باید حدود یک ماه تحت مراقبت های خاص در مراکز بهداشتی باشد و به صورت زمانبندی شده دارو دریافت کند و پس از اتمام درمان هم باید تحت درمان باشد و پس از درمان مواظب باشد که زخمش پوشیده باشد که مهم ترین اقدام پیشگیری است. خوشحالم که استانداری تهران از این موضوع استقبال نموده و کاری نموده است که نیرو ها و سازمان های دیگر به یاری وزارت بهداشت آیند.

وی در ادامه صحبت هایش درباره شرایط کرونا در کشور، گفت: با افزایش پوشش واکسیناسیون ما شاهد هستیم که موارد بیماری کرونا به شکل چشمگیری در کشور کاهش یافته است و موارد مرگ ناشی از این بیماری به شکل چشمگیری کاهش یافته است و این نکات ما را به آینده امیدوار می نماید که اقدامات کنترلی خود را بهتر دنبال کنیم.

از طرفی با سویه جدیدی روبرو هستیم که قابلیت انتقال بالایی دارد و ما را نگران می نماید. زیرا می تواند در زمان کوتاهی جمعیت زیادی را مبتلا کند و اگر چنین گردد مراجعات به مراکز درمانی افزایش یافته و تخت های بستری آی سی یو تحت تاثیر قرار می گیرد، پس باید هوشیار باشیم. ما با یک سویه روبرو هستیم که هنوز تعیین نیست پس از ابتلا به این بیماری چه اتفاقی بیفتد. ممکن است شدت بیماری زایی این سویه الان کم باشد، اما در آینده ممکن است که شدت بیماری زایی آن هم زیاد گردد و از این جهت نگران هستیم.

گویا گفت: وقتی تعداد زیادی مبتلا شوند طبیعی است که کار سخت و سخت می گردد. کماکان جز یک یا دو داروی تحقیقاتی، درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد و این برای کنترل بیماری کافی نیست؛ لذا بالا بردن پوشش واکسیناسیون ضروری است که البته هنوز ما را قانع ننموده است و کنترل بهداشتی اهمیت زیادی دارد.

گویا بعلاوه درباره شرایط واکسن کرونا و شرایط تزریق آن، گفت: تنها مرجع علمی که درباره نوع واکسن و استفاده از آن تصمیم می گیرد، کمیته ملی واکسن است که متشکل است از برجسته ترین اساتید کشور است. کمیته علمی مرجع کشوری واکسن، کمیته ای است که برنامه واکسیناسیون کووید را مطالعه و آنالیز نموده و توصیه های خودش را به وزارت بهداشت ارائه نموده است و توصیه های کمیته علمی در دست اجراست.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین شرایط تشخیص اُمیکرون در کشور، گفت: برای تشخیص سویه امیکرون مسئله ای نداریم. امکانات تشخیصی در کلیه استان های کشور برقرار است، اما حداقل فعلا تشخیص سویه اُمیکرون به این صورت نیست که هرکس که دلش خواست برود و آزمایش گردد. بلکه دستورالعملی را وزارت بهداشت تهیه نموده و دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس آن دستورالعمل اقدام می نمایند.

همه پیش بینی های لازم در این زمینه اجرا شده یکی از دلایلش هم این است که هنوز به مقدار کافی کیت تشخیصی اُمیکرون در کشور نداریم. البته بسیاری از کشور ها شرایط مشابه ما را دارند، منتها با این تفاوت که ما علاوه بر تهیه این کیت، از منابع مختلف در داخل کشور هم فراوری می کنیم و امیدواریم افزایش یابد. انجام آزمایش برای تشخیص امیکرون شرایط خاصی دارد که این شرایط خاص ابلاغ شده است.

وی درباره واکسیناسیون افراد زیر 12 سال نیز گفت: این موضوع در کمیته ملی واکسن مورد آنالیز قرار گرفته و عمدتا نظر بر این بوده که این واکسیناسیون انجام گردد. موضوع واکسیناسیون افراد زیر 12 سال به ستاد ملی کرونا ارائه شده و کمیته ستاد ملی کرونا مستندات بیشتری را از کمیته علمی واکسن خواسته تا تصمیم نهایی را بگیرد. سوالاتی که در این زمینه مطرح کردند، در حال تهیه پاسخ هایش هستیم و امیدواریم پاسخ های ما قانع نماینده باشد و ستاد ملی تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

وی درباره ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا نیز، گفت: کسانی که دو نوبت واکسن کووید 19 را دریافت نموده باشند، بعد از مدتی سطح آنتی بادی شان کاهش پیدا می نماید؛ بنابراین کسانی که دو نوبت واکسن زدند، تعیین شده که باید حتما نوبت بعدی را هم دریافت نمایند. زمان دریافت نوبت سوم و تواتر واکسن فرق دارد، ماموران بهداشتی ما توضیحات لازم را برای مراجعه نمایندگان خواهند داد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز 5 تا 6 میلیون نفر در کشور هستند که حتی نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند که این ما را نگران نموده است. از طرفی پوشش نوبت سوم هم هنوز کامل نشده است. البته ما برای نوبت سوم، زمان داریم. توصیه من به مردم این است که زمان را از دست ندهید، حتما باید نوبت سوم واکسن را تزریق کنید. دیده شده که نوبت سوم شانس ابتلا به کرونا را کاهش داده و احتمال بستری و بستری در بخش های مراقبت ویژه را بسیار کم می نماید.

گویا گفت: تا کنون تقریبا 9 تا 10 میلیون نفر در کشور دز سوم را دریافت کردند، اما این ما را قانع نمی نماید و با جمعیت 60 تا 70 میلیونی که باید این دز را دریافت نمایند، فاصله داریم. البته اگر کسی نوبت سوم واکسن را دریافت ننموده، ممکن است زمانش نرسیده باشد یا گرفتاری های شخصی و خانوادگی منجر به آن شده است. زیرا معتقدم مردم ما از اهمیت واکسیناسیون کاملا آگاه هستند و می دانند که این واکسن چقدر در حفظ ایمنی آن ها موثر بوده است.

مردم باید به ما اعتماد نمایند و وزارت بهداشت برای اعتماد مردم اهمیت ویژه ای قایل است. تا به امروز حدود 124 میلیون دز واکسن در کشور نزریق شده و این نشان می دهد که مردم به ما اعتماد کردند و اگر مشکل دیگری هم باشد، می توانیم با تعامل با مردم آن را حل کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری، درباره گزارش مرگ ناشی از امیکرون در کشور، گفت: تا به امروز گزارش مرگ ناشی از اُمیکرون در کشور نداشتیم. به طور کلی هم آنچه که مشاهده شده موارد مرگ ناشی از امیکرون عمدتا کم و نادر هم بوده حتی در کشور هایی که تعداد زیادی مبتلا داشتند هم کم بوده است.

گویا درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس نیز گفت: ما دستورالعمل اینکه یک دانش آموز چگونه به مدرسه مراجعه کند را ابلاغ کردیم؛ پروتکل هایی مانند اینکه اگر دانش آموزی واکسن تزریق ننموده بود، چه اقداماتی باید در قبالش انجام گردد و ... که این موارد هم با جزییات ابلاغ شده است. کلیه مدارس کشور بر اساس این دستورالعمل که مورد تایید ستاد ملی کرونا قرار گرفته اند، عمل می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2184

به "مشاهده سالک در منطقه ها روستایی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده سالک در منطقه ها روستایی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید