مکمل های ویتامین C

به گزارش اخذ ویزا، آیا سرما خورده اید؟ مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید. این چیزی است که همواره موقع سرماخوردگی می شنویم. ویتامین C که اسید آسکوربیک هم نامیده می گردد برای سلامتی بسیار مهم است. این ویتامین چه کاری انجام می دهد؟

مکمل های ویتامین C

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

آیا سرما خورده اید؟ مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید. این چیزی است که همواره موقع سرماخوردگی می شنویم. ویتامین C که اسید آسکوربیک هم نامیده می گردد برای سلامتی بسیار مهم است. این ویتامین چه کاری انجام می دهد؟ ویتامین C نقش حیاتی در مقابله با عفونت ها، بهبود زخم ها، حفظ سلامت پوست، دندان ها و استخوان ها و غیره ایفا می نماید. بدن انسان ویتامین C فراوری نمی نماید بنابراین، باید این ویتامین را به وسیله مواد غذایی یا مکمل های غذایی دریافت کنیم. آیا استفاده از این مکمل ها ایده خوبی است؟ اگر رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشته باشید، احتیاجی به استفاده از این مکمل ها نخواهید داشت. اگر شما جزء کسانی هستید که وقت زیادی برای انتخاب غذاهای سالم ندارید، استفاده از دور توصیه شده مکمل های ویتامین می تواند ایده خوبی باشد. مصرف روزانه 90 میلی گرم ویتامین C ایده آل است. در این مورد، مولتی ویتامین های حاوی این ویتامین حتی می توانند انتخاب بهتری باشند.

این مکمل ها خوب هستند یا بد؟

تحقیقات نشان داده اند که هنگام سرماخوردگی افزایش دریافت ویتامین C سرعت بهبودی را افزایش می دهد.

کمبود ویتامین C بیماری است که به خاطر فقدان این ویتامین به وجود می آید. کمبود ویتامین C با علائمی مانند خونریزی لثه ها، خشکی پوست، تورم استخوان های بلند و غیره همراه است. این بیماری را می توان با یاری ویتامین C خوراکی درمان کرد.

این ویتامین آنتی اکسیدانی طبیعی است و مانع فراوری رادیکال های آزاد در بدن می گردد. این رادیکال ها فراوری کلاژن را کاهش می دهند که منجر به افتادگی پوست می گردد.

خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C بعلاوه در بهبود زخم ها هم نقش دارد. بنابراین، استفاده از مکمل های ویتامین C برای بهبود سریع تر زخم ها مفید خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهند که دریافت میزان مناسب روزانه ویتامین C و E خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

با مصرف میانه این ویتامین به شکل مکمل طی دوران بارداری تأثیری خاصی روی مادر یا کودک گزارش نشده است. ولی، مصرف بیش از حد این ویتامین می واند منجر به زایمان زودرس گردد.

این ویتامین برای بچه ها هم بسیار مفید است چون، به تقویت دستگاه ایمنی یاری می نماید. چون بچه ها بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند، قرص های جویدنی روشی جالب و سالم برای دور نگه داشتن آن ها از سرماخوردگی خواهد بود.

عوارض جانبی

مصرف میزان درست این مکمل های ویتامین ممکن است با عوارض جانبی همراه نباشد. ولی، استفاده بیش از حد از آن ها ممکن است منجر به بروز بعضی عوارض جانبی مانند سر درد، استفراغ و حالت تهوع گردد. بعلاوه، تداخل مکمل ها با مواد مغذی دیگر ممکن است تبدیل به مسئله ای جدی گردد. نیانسین، ماده مغذی که کلسترول خوب را افزایش می دهد، با ویتامین C تداخل دارد و مانع جذب آن می گردد که منجر به بی تأثیری نیاسین می گردد.

موارد منع مصرف

ویتامین C جذب آهن از خون را افزایش می دهد و بنابراین، مصرف این مکمل ها برای بیمارانی که از هموکروماتوز رنج می برند می تواند خطرناک و حتی بعضی مواقع کشنده باشد.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید، مصرف مکمل های ویتامین C ممکن است با آن ها تداخل داشته باشد. برای مثال، بیماران تحت درمان وارفارین باید از مصرف این مکمل ها خودداری نمایند. وارفارین دارویی است که مانع لخته شدن خون می گردد درحالیکه ویتامین C لخته شدن را افزایش می دهد.

استفاده بیش از حد از این مکمل ها ممکن است منجر به تشکیل بلور های اگزالات در کلیه ها گردد که معمولاً سنگ کلیه نامیده می گردد. بعلاوه، pH ادرار ممکن است کاهش پیدا کند و اسیدی گردد.

نتیجه می گیریم که استفاده میانه از هر چیزی همواره برترین کار است. تا جایی که امکان دارد باید سعی کنید مواد مغذی مورد احتیاج بدن خود را به وسیله رژیم غذایی دریافت کنید و مکمل ها را همواره به اسم انتخابی ثانویه در نظر داشته باشید. قبل از خرید مکمل ها ترکیبات آن ها را آنالیز کنید و قبل از مصرف هر گونه مکمل های تغذیه ای با پزشک مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2019

به "مکمل های ویتامین C" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکمل های ویتامین C"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید