نگاهی به تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت های ژاپنی و اروپایی

به گزارش اخذ ویزا، بی ام و، یاهاما، هوندا، آپریلیا و ایندین برندهای مشهور دنیای موتورسیکلت هستند و در این مقاله، تغییر نسل پنج موتورسیکلت قدیمی و ماندگار آن ها را آنالیز می کنیم.

نگاهی به تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت های ژاپنی و اروپایی

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، طرح اولیه موتورسیکلت، بین سال های 1867 تا 1871 به لطف ماشین بخار اختراع شد. پس از گذشت 150 سال، مفهوم کلی و اساس موتورسیکلت تغییری ننموده است؛ دو، سه یا گاهی اوقات چهار چرخ در کنار پیشرانه جاسازی شده زیر صندلی و البته لبخند موتورسوار و لذت سواری در هوای آزاد.

دنیای موتورسیکلت مدرن بسیار عظیم تر از دو قرن پیش شده و این پیشرفت از فراوری انواع مدل های پیروز و شکست خورده حاصل شده است. اگر بخواهیم به موتورسیکلت سازی در چند دهه گذشته نگاه کنیم، چند مدل برجسته تر هستند؛ مثل محصولات بی ام و، هوندا، سوزوکی، یاماها و دیگر برندهای مطرح در بازار دنیای.

وب سایت Budget Direct که پیش از این مطالب جالبی از آن در زومیت منتشر شده، تصاویر زیبایی از پنج موتورسیکلت محبوب منتشر نموده است که با جزئیات، تکامل و تغییر طراحی هر مدل در سال های مختلف را نمایش می دهند.

پنج موتورسیکلت که تصاویرشان را در این مقاله می بینید، از مدل های معروف بازار هستند که سال ها در نسل های مختلف فراوری شده اند. هر کدام از این موتورسیکلت ها نماینده کلاس و ویژگی خاصی در مدل های متنوع هستند؛ با نگاهی دقیق به مدل های قدیمی و جدید، می توان علاوه بر تحسین مهندسی گذشته، بعضی از خصوصیات نسل های آینده هر موتورسیکلت را پیش بینی کرد. در ادامه مدل های مختلف موتورسیکلت های بی ام و R، هوندا VFR، ایندین چیف، یاماها YZF و آپریلیا ETX را آنالیز می کنیم.

بی ام و سری R

فراوری سال های 1923 تا امروز در 65 مدل

شرکت آلمانی بی ام و دوران خودروسازی پیروزیدر دهه 2010 پشت سر گذاشت و پابه پای رقبای عظیم خانگی، در بازار مدل های لوکس و اسپرت حرکت کرد. اما چند دهه پیش که دنیا درگیر جنگ دنیای بود، پیمان ورسای باعث شد بی ام و فراوری موتور هواپیما را کنار بگذارد و به دنبال بازار دیگری باشد. خودروسازی باواریا به طور رسمی در سال 1922 شکل گرفت و موتورسیکلت ماندگار R32 در سال 1923 فراوری شد. بی ام و R32 با داشتن سیستم روغن کارتل تر، جعبه دنده سه سرعته دستی و پیشرانه دو سیلندر تخت بنزینی، موتورسیکلتی متفاوت بود. این موتورسیکلت تنها 8.5 اسب بخار قدرت داشت؛ اما نهایت سرعتش به 100 کیلومتر بر ساعت می رسید که در سال 1923، فوق العاده سریع محسوب می شد.

بی ام و پس از R32، اولین موتورسیکلت اسپرتش را با نام R37 در سال 1925 رونمایی کرد. R37 براساس R32 مهندسی شده بود؛ اما به لطف سوپاپ های جدید و تغییرات دیگر پیشرانه، 16 اسب بخار قدرت داشت.

سری R بی ام و تا اوایل دهه 1930 در چند نسل با تغییرات فنی و ظاهری اندک فراوری شد و سپس در سال 1935، اولین موتورسیکلت های فراوری انبوه دنیا مجهز به دوشاخه تلسکوپی با نام های R12 و R17 عرضه شدند. تغییر مهم دیگر سری R در مدل R61 محصول سال 1938 رخ داد که تعلیق های قدیمی تعویض و سواری موتورسیکلت معروف بی ام و نرم تر شد.

طراحی سری R در دهه 1970 برای رقابت با محصولات ژاپنی کاملا تغییر کرد؛ البته پیش از این در سال 1969، مدل 60.5 فراوری شد که برای اولین بار در سری R، صندلی با ظرفیت دو نفر داشت. بی ام و در سال 2016 با عرضه مدل های R1200 RS و R1200 RT روح اسپرت را به سری R بازگرداند و موتورسیکلت های تورینگ خواستنی به هواداران پیشنهاد داد.

جدیدترین مدل از سری R، با هدف بازگشت به طراحی گذشته فراوریه شد. مدل R18 که سال 2020 رونمایی شد، کاملا بر اساس طراحی کلاسیک R5 و R18 مهندسی شده است و از قدرتمندترین پیشرانه باکسر بی ام و با 1802 سی سی حجم و 91 اسب بخار قدرت استفاده می نماید.

هوندا VFR

فراوری سال های 1986 تا امروز در 45 مدل

اولین موتورسیکلت های هوندا از پیشرانه چهار سیلندر تخت استفاده می کردند که در دهه های 1970 و 1980 بازار آمریکا را تسخیر کردند. اما هوندا با سری VF و VFR برخلاف انتظار عمل و از پیشرانه چهار سیلندر با آرایش V-شکل استفاده کرد. البته طراحی اولین نمونه های V4 هوندا بدون مشکل نبود؛ برای مثال میل سوپاپ اولین مدل ها دچار نقص فنی می شد که تیم مهندسی هوندا با استفاده از میل سوپاپ بالاسری در اولین نسل VFR محصول سال 1986 این مسائل را رفع کرد.

هوندا VFR را برای رقابت مستقیم با یاماها EZ750 و سوزوکی GSXR-R750 فراوری کرد؛ اما این مدل VFR 750F بود که پرچم دار تورینگ این برند ژاپنی شناخته شد. سری VF و VFR در دهه 1990 با داشتن فریم جدید، چرخ های پهن تر، پنل پشتی باریک تر، ترمزهای جدید، تعلیق قابل تنظیم عقب و تغییر صندلی نشستن موتورسوار تغییر کردند.

در سال 1998 مدل VFR 800F با نهایت سرعت 235 کیلومتر بر ساعت عرضه شد و دو سال بعد، هوندا VFR 800FI به طراحی آیرودینامیک، ترمزهای ABS و پیشرانه انژکتوری خبر از آینده روشن برای این سری داد. فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ اختصاصی هوندا (VTEC) برای اولین بار در مدل VFR 800 اینترسپتور محصول سال 2001 استفاده شد که حرکت متغیر دو سوپاپ در هر سیلندر تا 7000 را کنترل و با بالا رفتن دور موتور، دو سوپاپ دیگر را هم فعال می کرد. فناوری VTEC هوندا در جدیدترین مدل VFR 800X هم وجود دارد که البته گشتاور بیشتری در موتور پایین در اختیار موتورسوار می گذارد.

ایندین چیف

فراوری سال های 1923 تا امروز در 39 مدل

اولین مدل موتورسیکلت آمریکایی ایندین چیف (Indian Chief) سال 1922 فراوری شد. چالز فرانکلین این موتورسیکلت را به عنوان جایگزین مدل پاورپلاس (Powerplus) معرفی کرد؛ اما مدل بعدی با نام بیگ چیف (Big Chief) بیشتر نظر علاقه مندان را جلب کرد. بیگ چیف که تا 145 کیلومتر بر ساعت سرعت می گرفت، با هدف نصب کابین سرنشین به شاسی فراوری شده بود؛ اما موتورسواران بیگ چیف را بدون کابین ترجیح دادند.

گلگیرهای عظیم و دستگیره های بلند ایندین چیف از ویژگی های منحصربه فرد این موتورسیکلت بود که در سال 1940، کمی تغییر کرد. گلگیرها عظیم تر شدند و در عقب آن تعلیق نرم تر نصب شد. فراوری این مدل در دهه 1950 ادامه داشت تا اینکه شرکت موتورسیکلت سازی ایندین پس از پنج دهه فعالیت، در سال 1953 اعلام ورشکستگی کرد و آخرین مدل کارخانه ای ایندین چیف در همان سال عرضه شد. پس از ورشکستگی ایندین، شرکت های مختلفی مالییت این برند را در اختیار گرفتند و موتورسیکلت چیف در چند مدل دیگر فراوری شد.

از سال 2011 تا امروز، شرکت پلاریس (Polaris Industries) مالکیت موتورسیکلت سازی ایندین را در دست گرفته است و مدل های جدید چیف عرضه شده اند. جدیدترین مدل های ایندین چیف محصول سال 2017 با همان طراحی کلاسیک اما قطعات و تجهیزات مدرن مثل ترمز ABS و کروز کنترل هستند.

یاماها YZF

فراوری سال های 1923 تا امروز در 66 مدل

سری موتورسیکلت های YZF یاماها کمتر از 30 سال عمر دارند؛ اما در 66 مدل فراوری شده اند. نسل اول این سری سال 1933 در دو مدل YZF 750R و YZF 750 SP فراوری شد؛ مدل 750R به پیشرانه 749 سی سی چهار سیلندر با قدرت 120 اسب بخار و جعبه دنده سکوئنشال 6 سرعته مجهز بود. 1000 سی سی شدن سری YZF تا سال 1996 در مدل 1000R T-Ace طول کشید و دو سال بعد، مدل R1 به عنوان رقیب اصلی مدل های اسپرت رونمایی شد که سوزوکی با مدل هایابوسا پرچم دار یاماها را شکست داد.

یاماها تا سال 2005، سه مدل نسخه R1 از سری YZF با شاسی جدید و موتور دوسوپاپه فراوری کرد؛ مدل 2005 این موتورسیکلت در نسخه R1 MOTOGP حدود 180 اسب بخار قدرت داشت.

جدیدترین مدل های سری یاماها YZF بر مبنای کاهش وزن و افزایش قدرت و پایداری در سواری مهندسی شده اند.

آپریلیا ETX

فراوری سال های 1923 تا امروز در 16 مدل

ایتالیایی های تنها در خودروسازی محصولات زیبایی ندارند و موتورسیکلت های ساخت این کشور از جذاب ترین نمونه های بازار هستند. شرکت آپریلیا سال 1945 پس از جنگ دنیای دوم ابتدا به دوچرخه سازی و سپس موتورسیکلت سازی وارد شد.

اولین نسل از موتورسیکلت آفرود و متفاوت آپریلیا ETX سال 1984 با کد ETX125 رونمایی شد. این مدل جذاب از پیشرانه دوزمانه 124 سی سی تا 18 اسب بخار قدرت می گرفت و دوشاخه جلوی تلسکوپی 35 میلی متری داشت. آپریلیا دو سال بعد مدل ETX350 را با پیشرانه 349 سی سی هواخنک، 26 اسب بخار قدرت و جعبه دنده و پنج سرعته دستی عرضه کرد که تحسین کارشناس ها و علاقه مندان دنیای موتورسیکلت های آفرود را به همراه داشت.

جدیدترین مدل سری ETX با حفظ طراحی آفرود قدیمی، تغییرات اندکی نموده است و کاملا مدرن به نظر می رسد.

بعضی از موتورسیکلت هایی که در این مقاله با آن ها آشنا شدیم، تا حدودی طراحی نسل اول را حفظ نموده اند؛ اما در بخش ایمنی و عملکرد فنی مثل متریال سبک وزن و فناوری های دیجیتال با چند دهه گذشته قابل مقایسه نیستند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1357

به "نگاهی به تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت های ژاپنی و اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت های ژاپنی و اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید