هلهله در پکن، خشم در هنگ کنگ

به گزارش اخذ ویزا، دیروز سه شنبه در حالی که چین هفتادمین سالگرد حکمرانی حزب کمونیست را با مراسم رژه باشکوه و دیگر مراسم های مختص این روز جشن می گرفت، در هنگ کنگ، دولت شهری که چین آن را یکی از قلمروهای خود می داند، شورش ها علیه دولت پکن آنقدر بالا گرفت که پلیس ضدشورش برای نخستین بار برای متفرق کردن معترضان از گلوله واقعی استفاده کرد و رئیس مجلس این دولت شهر نیز دستور تخلیه فوری این مکان به خاطر نگرانی های امنیتی را داد.

هلهله در پکن، خشم در هنگ کنگ

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش الجزیره، دیروز همزمان با هفدهمین هفته ناآرامی های هنگ کنگ و هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، یک گلوله واقعی از اسلحه پلیس ضدشورش هنگ کنگ بیرون آمد و بر سینه یک معترض نشست. اتفاقی که در 17 هفته گذشته در هنگ کنگ سابقه نداشت و حالا فردی که هدف این تیراندازی قرار گرفته وضعیت جسمی وخیمی دارد و بعید نیست، جانش را از دست بدهد. دیروز همچنین تا لحظه تنظیم این گزارش، دست کم 30 نفر از معترضان به دست پلیس دستگیر و بیش از 15 نفر دیگر با گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی زخمی شده بودند. اتفاقی که می تواند هنگ کنگ را بیش از پیش ملتهب کند زیرا یک مقام پلیس ضدشورش که نخواسته نامش فاش گردد، تأیید نموده است، پلیس با گلوله واقعی معترضان را هدف قرار داده است. البته مقامات انتظامی و امنیتی هنگ کنگ نیز دیروز به رسانه ها گفتند، معترضان از مایعات اسیدی علیه پلیس استفاده نموده و چند مأمور انتظامی و حتی چند خبرنگار را زخمی نموده اند. اوضاع امنیتی دیروز در هنگ کنگ به قدری وخیم بود که سخنگوی مجلس این دولت شهر به نقل از رئیس مجلس بیانیه ای را قرائت کرد که در آن دستور تخلیه فوری مجلس داده شده بود. علاوه بر این، صبح دیروز سه شنبه مسئول مترو هنگ کنگ اظهار داشت، به خاطر نگرانی های امنیتی 19 ایستگاه مترو تعطیل است. کمیسیون اروپا نیز دیروز خواهان کاهش تنش و خویشتنداری در هنگ کنگ شد.

رهبران معترضان هنگ کنگ، دیروز سه شنبه را روز خشم نامیده و از حامیان خود یا به قول خودشان، حامیان دموکراسی خواسته بودند، به صورت گسترده و پرتعداد به خیابان ها بیایند. معترضان در روزهای یکشنبه و دوشنبه هم به خیابان ها آمده بودند تا در آستانه جشن های 70 سالگی حکومت حزب کمونیست در چین نارضایتی خود را از پکن و دولت دست نشانده اش در هنگ کنگ اعلام نمایند. این اعتراض ها در حالی بود که کری لم، رئیس دولت محلی هنگ کنگ که متهم است اختیار عمل ندارد و تمام دستورات را از پکن می گیرد، دیروز سه شنبه در بحبوحه ناآرامی های کشورش برای شرکت در جشن های چین، به پکن سفر نموده بود. در هنگ کنگ هم برخلاف سنت هرساله که جشن های سالگرد حکومت چین در خیابان ها و مقابل دیدگان مردم برگزار می شد، دیروز به صورت غیرعلنی و بسیار محدود برگزار گردید.

جشن و شادمانی در پکن

اعتراض ها در هنگ کنگ در حالی بود که در پکن، پایتخت چین میدان تیان آن من شاهد برپایی جشن هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین با حضور رهبری چین و مقام های ارشد این کشور بود که برای تماشای رژه نظامی به همین مناسبت با 15 هزار نیرو و تسلیحاتی شامل پهپادهای مافوق صوت و موشک های بالستیک جدید گردهم آمده بودند. به گزارش ایرنا، شی جین پینگ رییس جمهوری چین در سخنانی در این مراسم، اظهار کرد امروز چین سوسیالیست در شرق دنیا ایستاده است و هیچ نیرویی نمی تواند موضع چین را تکان دهد و مانع حرکت رو به جلوی جمهوری خلق چین گردد. پس از سخنان او بزرگترین رژه تاریخ چین که اولین نمایش متمرکز نظامیان این کشور پس از اصلاحات است، به مدت حدود 80 دقیقه برگزار گردید. این رژه متشکل از 59 تیم با حدود 15 هزار سرباز، بیش از 160 فروند هواپیما و 580 دستگاه تجهیزات نظامی بود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 348

به "هلهله در پکن، خشم در هنگ کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هلهله در پکن، خشم در هنگ کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید