ورود رقیب چینی تویوتا کمری به ایران ، عکس
به گزارش اخذ ویزا، گجت نیوز نوشت: فونیکس آریزو 8 مدل 2023، سدان تازه چری در ایران است که به تازگی، مراحل تست خود را در خیابان های تهران پشت سر می گذارد.
این خودرو یک سدان سایز میانه است که از نظر قد و هیکل، دقیقا تنه به تنه تویوتا کمری حرکت می نماید؛ این مقایسه صرفا به خاطر شباهت در میزان اجرا شده و به هیچ وجه سعی نداریم تا چینی ها را با ژاپنی ها قیاس کنیم.
طراحی ظاهری و ابعاد
میزان و ابعاد فونیکس آریزو 8 شامل 4780 میلی متر طول، 1843 میلی متر عرض و 1469 میلی متر ارتفاع می گردد و فاصله محورها هم به 2790 میلی متر می رسد. طول هیوندای سوناتا و تویوتا کمری، به ترتیب 4 و 10 سانتی متر بیشتر از فونیکس آریزو 8 است و در سایر فاکتورها، آن چنان تفاوتی ندارد.
چهره و طراحی این خودرو از آخرین امضای چری بهره می برد و به سیستم چراغ های تمام ال ای دی مجهز شده است. بعلاوه جلو پنجره با طرح X شکل طراحی شده و هواکش های گلگیر هم به کناره ترین قسمت رفته اند تا سپر را حسابی درشت تر نمایند. نمای کناری هم به ستون های 2 رنگ، رینگ های 18 اینچی (19 اینچی آپشنال) با طرح مولتی اسپاک محدود می گردد و لاستیک های 225/45 هم اینجا هستند تا در کنار سیستم ترمز تمام دیسک، خیال شما را از نرمی و ایمنی راحت نمایند.
در نمای عقبی، به دو طراحی متفاوت برمی خوریم. نسخه 1.5 و 1.6 لیتری با سیستم اگزوز 2 کاناله به بازار آمده اند که این طراحی در نسخه 2 لیتری به اگزوزهای 4 کاناله ارتقا پیدا می نماید. فرم چراغ های عقب هم چیز نوی را نشان نمی دهد و نمونه های مشابه آن را در آریزو 5 جی تی و آریزو 6 پرو دیده بودیم. البته اسپویلر داک تیل یا همان دم اردکی و آنتن کوسه ای، از جذابیت های نو در نمای عقبی هستند.
مشخصات فنی و امکانات و آپشن های فونیکس آریزو 8
در زیر کاپوت این خودرو، سه مدل پیشرانه مختلف را پیدا می کنید که هر سه آن ها، شانس واردات به ایران را دارند. نسخه استاندارد، به یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ 1.6 لیتری TGDI (با کد SQRF4J16B) مجهز شده که دقیقا همان موتور شاسی بلند چری تیگو 8 پرو است. این پیشرانه در برترین روز خود می تواند 218 اسب بخار قدرت (در دور موتور 6000 RPM) و 320 نیوتن متر گشتاور را (دور موتور 2500 تا 4000 RPM) فراوری کند. شتاب 0 تا 100 این نسخه در برترین حالت، تقریبا 8 ثانیه است.
مدل پرچمدار این خودرو که فونیکس آریزو 8 جی تی نام دارد، به موتور تیگو 8 پرو مکس مجهز شده؛ یعنی زیر کاپوت این نسخه، یک موتور چهار سیلندر توربو شارژ 2 لیتری با کد SQRF4J20 واقع شده است که می تواند 254 اسب بخار قدرت (در دور موتور 5500 RPM) و 390 نیوتن متر گشتاور در دور موتور (1750 تا 4000 RPM) را به چرخ های جلویی بفرستد. شتاب 0 تا 100 این نسخه طبق گفته های چری، فقط 6 ثانیه است!
در آخرین و ضعیف ترین تریم فونیکس آریزو 8 ، موتور 1.5 لیتری توربو شارژ با کد SQRE4T15C واقع شده است که قبلا آن را در فونیکس اف ایکس هم دیده بودیم و توان آن به 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور محدود شده است. فونیکس آریزو 8 در تریم 1.5 لیتری توربو شارژ، زیاد تند و تیز نیست اما مصرف سوخت آن حسابی وسوسه نماینده است و در هر 100 کیلومتر و در حالت ترکیبی به کمتر از 6.5 لیتر می رسد.
تمام این پیشرانه ها به استاندارد آلایندگی یورو 6 مجهز شده اند و تمام قدرت خود را به وسیله گیربکس اتوماتیک CVT (با 9 دنده مصنوعی) یا گیربکس اتوماتیک دو کلاچه 7 سرعته (با گیربکس خیس) در اختیار چرخ های جلویی قرار می دهند.
5858
منبع: خبرآنلاین