پل تاریخی پاتاوه؛ نمادی از شکوه دنا

به گزارش اخذ ویزا، پل تاریخی پاتاوه یا پل تخت شاه نشین از جاذبه هایی است که نزدیک جاهای دیدنی یاسوج قرار گرفته و متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته و چه بسا گردشگرانی که از کنار آن بگذرند، بدون آن که چیزی از قصه های این پل زیبا بدانند. برای همین در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران تصمیم گرفتم در خصوص این پل که از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد است، بنویسم.

پل تاریخی پاتاوه؛ نمادی از شکوه دنا

پل تاریخی پاتاوه کجاست؟

پل پاتاوه در منطقه حفاظت شده دنا، در ابتدای مسیر بازدید از غار ده شیخ و در فاصله 2.5 کیلومتری آن قرار گرفته است و شما می توانید، قبل یا بعد از بازدید از این غار، بازدیدی هم از این اثر تاریخی داشته باشید. فاصله آن از شهر یاسوج حدود 51 کیلومتر و از سی سخت حدود 34 کیلومتر است.

متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد مجهز به خطوط ریلی نیست و برای سفر به این منطقه یا باید از خودروی شخصی بهره ببرید، یا این که با وسایل نقلیه ای چون هواپیما و اتوبوس خود را به نزدیک ترین شهر برسانید و از آن جا راهی دیدنی های زیبای این استان شوید.

لوکیشن پل تاریخی پاتاوه روی گوگل مپ

شکل و ظاهر پل پاتاوه

پل تاریخی پاتاوه در قسمت شمال غربی پاتاوه و بر روی رودخانه خرسان ساخته شده و در واقع در حاشیه راه ارتباطی پاتاوه به مارگون قرار گرفته است. نوع مصالح به کار رفته و معماری این پل مانند نوع آجرکاری، طاق های زیبای آن، محققان را به این نتیجه رسانده است که این اثر تاریخی متعلق به دوره صفویان بوده است.

به روایتی دیگر، پاتاوه به علت ویژگی های خاص جغرافیایی و اقلیمی خود در گذشته، یکی از راه های اصلی تیسفون، استخر و شوش، و همین طور بهبهان و اصفهان بوده است و به همین جهت کاروان های بسیاری از روی آن عبور می نموده اند.

رودخانه خرسان هم رودخانه پر آب و خروشانی بوده که رفت و آمد را سخت می نموده است، بنابراین ساسانیان بر آن می شوند که پلی در این مسیر بسازند و رفت وآمد کاروان ها و همین طور عشایر منطقه را تسهیل نمایند. علائم سنگ تراشی روی این پل نشان می دهد که از مجموعه پل های تاریخی پاتاوه بوده است.

مجموعه پل های تاریخی که در پاتاوه قرار گرفته اند و در واقع شامل 5 پل تاریخی می شوند، که قدیمی ترین آن ها پل تخت شاه نشین نام دارد، در سال 1352 به ثبت ملی رسیده اند و در سال 1370، تا حدی بازسازی شدند. تعداد پل های قدیمی که در منطقه دنا، در داخل جاده و روی رودخانه خواهید دید زیاد است و می توان لقب منطقه پل های تاریخی را به آن داد.

چیزی که امروز در این جاذبه می بینید، آثاری از یک پل تاریخی است که قسمت اعظم آن دیگر وجود ندارد و در بسیاری از فصول سال، این پل حتی زیر آب هم نمی رود. اما همچنان عظمت آن پابرجاست و هر بیننده ای را به حیرت می اندازد.

با خود فکر می کنید که چگونه چنین پل عظیمی را بدون تجهیزات و علم امروزی، حتی بهتر از بسیاری از پل های مدرنی که همه جا می بینیم ساخته اند که پس از گذشت این همه سال، هنوز آثاری از آن پابرجاست و چه بسا اگر بیشتر مود توجه قرار می گرفت، بخش های بیشتری از آن امروزه قابل مشاهده بود.

همان طور که گفته شد، پل تاریخی پاتاوه هم در فهرست جاذبه های تاریخی است که توجه خاصی به آن نمی گردد، در واقع آن قدر آثار تاریخی در سرتاسر کشورمان داریم که بعضی از آثار دیگر به چشم نمی آیند. آثار زیبایی چون پل تاریخی پاتاوه که نمایانگر ذوق و هنر معماری یک منطقه هستند و قصه های جالبی پشت خود دارند.

این که این پل به چه سبکی، با چه تجهیزاتی و با چه هدفی ساخته شده است می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. منصور ضابطیان در کتاب چای نعنا که خاطرات سفر مراکش است می نویسد: در خیابانی که به دریا منتهی می گردد، پایه چند ستون از دل خاک بیرون آمده که مربوط به دوران رومن هاست. دورش را حصار کشیده اند و نوشته اند اینجا قبلا ساختمان عظیمی بوده که حالا فقط این چند سانتی متر از آن به جای مانده است! باید عکس های تخت جمشید را به یونس نشان دهم، به عنوان یک مقیاس در میراث به جا مانده از گذشتگان!.

این خاطره نشان می دهد که متاسفانه چقدر در مقابل بعضی از آثار ارزشمند کشورمان بی تفاوت هستیم. پس اگر از کنار این جاذبه گذشتید، حداقل دقایقی را صرف تماشایش کنید، شاید که به روزگار رونق خود بازگردد.

امکانات در نزدیکی پل تاریخی پاتاوه

این پل زیبا در نزدیکی جاده اصلی قرار گرفته است و می توانید بخشی از مایحتاج خود را از داخل فروشگاه های این قسمت تهیه کنید. بعلاوه اگر برنامه بازدید از غار ده شیخ را هم داشته باشید، فروشگاه های کوچک داخل محوطه غار هم جوابگوی بخشی از نیازهای شما خواهند بود اما بهتر است توقع زیادی از تنوع مواد غذایی و دیگر موارد نداشته باشید و اگر از طریق خاصی نیاز دارید، حتما از قبل آن را تهیه کنید و به همراه داشته باشید.

اقامت در نزدیکی پل تاریخی پاتاوه

یکی از شیرینی های سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند کمپ زدن اصولی و با کمترین آسیب در طبیعت شگفت انگیز آن باشد. در بسیاری از روستاهای گردشگری اطراف و یا منطقه ها بکر طبیعت می توانید چادر بزنید و از معاشرت با مردم مهربان محلی لذت ببرید. اما امکانات اقامتی دیگری همانند اقامت گاه های بوم گردی مختلف و یا هتل های شهرهای مختلف هم می تواند از گزینه های شما باشد.

در انتخاب محل اقامت، حتما فاصله خود را با جاذبه های مورد نظر لحاظ کنید تا هیچ بخشی از برنامه را به علت کمبود وقت و فاصله طولانی از دست ندهید.

حالا شما بگویید

اگر خودتان تجربه بازدید از پل تاریخی پاتاوه را دارید، در بخش کامنت ها از تجربه و خاطره تان برای ما و بقیه خواننده ها بگویید. خیلی از خواننده های مجله گردشگری خبرنگاران افرادی هستند که قبل از سفر مشغول تحقیق در خصوص مقصد می شوند و شاید تجربه شما بتواند کمکی به آن ها بکند.

منبع: علی بابا
انتشار: 24 مهر 1403 بروزرسانی: 24 مهر 1403 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2527

به "پل تاریخی پاتاوه؛ نمادی از شکوه دنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل تاریخی پاتاوه؛ نمادی از شکوه دنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید